OL i doping.

Svar
fargerik

OL i doping.

Legg inn av fargerik »

Jeg har ventet på dette. det måtte bare komme.
Hvordan få doping ut av idrett? Lag en egen klasse hvor all doping er tillatt.
Det verste er at jeg ikke er overrasket selv om jeg kanskje burde vært det.
Er det på tide å ta verden et skritt videre, og lage god undeholdning som kan matche Sci-Fi-filmene?
Jeg har tenkt meg frem til at min mening er nei takk.
https://www.nrk.no/sport/arrangerer-ol- ... 1.16462303

Pernille

Legg inn av Pernille »

Genialt. Med tanke på hvor mye rart mange utøvere er villige til å proppe i seg for å vinne så tenker jeg at de er en gavepakke til legemiddelindustrien som forsøkspersoner. Fire meter høye utøvere med armene ut av nesa og beina ut av ørene som løper rundt? Ja takk. Selv jeg kommer til å følge med på OL da.

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Hadde vært god underholdning, kjør på!

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Absolutt ikkje. Har man i det heile tatt tenkt tanken over konsekvensene av dette. I verstefall ville folk dødt over dette og det er berre trist. Sjølv om dei som gjorde dette sjølv hadde valgt det

Klaumb

Legg inn av Klaumb »

Dette er jo et hjernedødt prosjekt. De vil jo mangle store og helt nødvendige sponsorer for å tiltrekke seg doperne. Doping er først og fremst økonomisk svindel da det er de enorme pengene som ligger i å være en ener idretten som er aller største motivasjon for å dope seg. Doperne vil nok fortsette å gå der det er mest penger og prestisje og det blir ikke i dette snevre mesterskapet som i beste fall kan tiltrekke seg noen vektløftere som er utelukket fra andre arenaer.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Klaumb skrev: tor jul 06, 2023 11:38 am Dette er jo et hjernedødt prosjekt. De vil jo mangle store og helt nødvendige sponsorer for å tiltrekke seg doperne. Doping er først og fremst økonomisk svindel da det er de enorme pengene som ligger i å være en ener idretten som er aller største motivasjon for å dope seg. Doperne vil nok fortsette å gå der det er mest penger og prestisje og det blir ikke i dette snevre mesterskapet som i beste fall kan tiltrekke seg noen vektløftere som er utelukket fra andre arenaer.
Jeg ser ikke bort fra at de store, rike produsentene av legemidler ville glede seg over at produkter de lager ville bli legalisert, og dermed drysse sponsorkroner over doping-OL.
Money talks.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Det finnes allerede idretter hvor doping er tillatt, og det fungerer ganske greit. Sponsorer er heller ikke noe stort problem

Predatorgnu

Legg inn av Predatorgnu »

Slipp dem fri.
Damer med muskler som Bjørgen og føtter som Ian Thorpe, trenger ikke ski.
Staker seg forbi..

return_of_drakkar
Innlegg: 4969

Legg inn av return_of_drakkar »

Texas_John skrev: tor jul 06, 2023 11:54 am Det finnes allerede idretter hvor doping er tillatt, og det fungerer ganske greit. Sponsorer er heller ikke noe stort problem
Such as?

fargerik

Legg inn av fargerik »

return_of_drakkar skrev: tor jul 06, 2023 12:50 pm
Texas_John skrev: tor jul 06, 2023 11:54 am Det finnes allerede idretter hvor doping er tillatt, og det fungerer ganske greit. Sponsorer er heller ikke noe stort problem
Such as?
https://www.aerztezeitung.de/Medizin/Ge ... 51336.html

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

return_of_drakkar skrev: tor jul 06, 2023 12:50 pm Such as?
Et eksempel er ADCC.

return_of_drakkar
Innlegg: 4969

Legg inn av return_of_drakkar »

fargerik skrev: tor jul 06, 2023 12:54 pm
return_of_drakkar skrev: tor jul 06, 2023 12:50 pm
Texas_John skrev: tor jul 06, 2023 11:54 am Det finnes allerede idretter hvor doping er tillatt, og det fungerer ganske greit. Sponsorer er heller ikke noe stort problem
Such as?
https://www.aerztezeitung.de/Medizin/Ge ... 51336.html
?

fargerik

Legg inn av fargerik »

return_of_drakkar skrev: tor jul 06, 2023 1:01 pm
fargerik skrev: tor jul 06, 2023 12:54 pm
return_of_drakkar skrev: tor jul 06, 2023 12:50 pm

Such as?
https://www.aerztezeitung.de/Medizin/Ge ... 51336.html
?
Jeg er heller ikke spesielt sterk i tysk.
Jeg hintet til Bodybuilding/fitness.
https://www.aftenposten.no/norge/i/RxRg ... ppsbyggere
Ta en titt her :
Sist redigert av fargerik den tor jul 06, 2023 1:21 pm, redigert 1 gang totalt.

return_of_drakkar
Innlegg: 4969

Legg inn av return_of_drakkar »

fargerik skrev: tor jul 06, 2023 10:58 am Jeg har tenkt meg frem til at min mening er nei takk.
Jeg er enig med deg her.
Så vil man alltid diskutere slik som grenser for lovlig medisinbruk.
Vi husker jo at Martin Johnsrud Sundby fikk reaksjoner mot seg fordi han da skulle ha overskredet reglene for en astmamedisin.
kanskje er ikke toppidretten noe å bejuble uansett...

fargerik

Legg inn av fargerik »

return_of_drakkar skrev: tor jul 06, 2023 1:20 pm
fargerik skrev: tor jul 06, 2023 10:58 am Jeg har tenkt meg frem til at min mening er nei takk.
Jeg er enig med deg her.
Så vil man alltid diskutere slik som grenser for lovlig medisinbruk.
Vi husker jo at Martin Johnsrud Sundby fikk reaksjoner mot seg fordi han da skulle ha overskredet reglene for en astmamedisin.
kanskje er ikke toppidretten noe å bejuble uansett...
Når kroppen ikke tåler vinteridrett uten at man pådrar seg kuldeastma, er det vel kanskje bedre å finne på noe annet.
Jeg har et snev av astma selv, og ville ikke overlevd et skirenn i bitende kulde med den dosa jeg bruker.

Brukeravatar
Omoikane
Innlegg: 485

Legg inn av Omoikane »

fargerik skrev: tor jul 06, 2023 10:58 am Jeg har ventet på dette. det måtte bare komme.
Hvordan få doping ut av idrett? Lag en egen klasse hvor all doping er tillatt.
Det verste er at jeg ikke er overrasket selv om jeg kanskje burde vært det.
Er det på tide å ta verden et skritt videre, og lage god undeholdning som kan matche Sci-Fi-filmene?
Jeg har tenkt meg frem til at min mening er nei takk.
https://www.nrk.no/sport/arrangerer-ol- ... 1.16462303
Greit at det i så fall blir en åpen klasse, der alle de ulike kjønnene kan konkurrere på like vilkår.

Bantor
Innlegg: 1174

Legg inn av Bantor »

Jeg laget en tråd om "Enhanced Games" under Spotrt Generelt" kategorien. Men den fikk ikke så mye respons: https://fridiskusjon.no/viewtopic.php?t=6768

Uansett, innen kraftsport finnes det internasjonalt organisert konkurranse uten testing allerede.

MMA var jo infisert av doping tidligere. Men nå har UFC samme testregime som OL.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Tror ikke de har tenkt dette helt igjennom. Hva betyr egentlig ordet doping? Er alt lov? Kan jeg stille med sykkel på 100 m i friidrett? Ekvipasjen sykkel/menneske er jo pr def en cyborg. Hvis det ikke er lov så må det jo finnes et regelverk som sier hva som er juks og ikke. Og da vil det garantert være utøvere som jukser og bryter disse reglene.

Hva med springfjær på beina? Det bruker jo parautøvere allerede i dag, men da med et strengt regelverk på hva som er lov å bruke.

Dette blir neppe noe av og blir det noe blir det bare kaos.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Omoikane skrev: tor jul 06, 2023 1:26 pm
fargerik skrev: tor jul 06, 2023 10:58 am Jeg har ventet på dette. det måtte bare komme.
Hvordan få doping ut av idrett? Lag en egen klasse hvor all doping er tillatt.
Det verste er at jeg ikke er overrasket selv om jeg kanskje burde vært det.
Er det på tide å ta verden et skritt videre, og lage god undeholdning som kan matche Sci-Fi-filmene?
Jeg har tenkt meg frem til at min mening er nei takk.
https://www.nrk.no/sport/arrangerer-ol- ... 1.16462303
Greit at det i så fall blir en åpen klasse, der alle de ulike kjønnene kan konkurrere på like vilkår.
Det kan jo høres plausibelt ut på en måte, bortsett fra at forskjellen mellom kjønnene vil være omtrent den samme dersom alle kjønn bruker den samme doping. Menn er sterkere.
Skal menn og damer stille på samme vilkår, (klasse for menn) må da for pokker damene få mye sterkere saker, noe som endrer dem til menn?

Brukeravatar
Omoikane
Innlegg: 485

Legg inn av Omoikane »

fargerik skrev: tor jul 06, 2023 3:25 pm
Omoikane skrev: tor jul 06, 2023 1:26 pm
fargerik skrev: tor jul 06, 2023 10:58 am Jeg har ventet på dette. det måtte bare komme.
Hvordan få doping ut av idrett? Lag en egen klasse hvor all doping er tillatt.
Det verste er at jeg ikke er overrasket selv om jeg kanskje burde vært det.
Er det på tide å ta verden et skritt videre, og lage god undeholdning som kan matche Sci-Fi-filmene?
Jeg har tenkt meg frem til at min mening er nei takk.
https://www.nrk.no/sport/arrangerer-ol- ... 1.16462303
Greit at det i så fall blir en åpen klasse, der alle de ulike kjønnene kan konkurrere på like vilkår.
Det kan jo høres plausibelt ut på en måte, bortsett fra at forskjellen mellom kjønnene vil være omtrent den samme dersom alle kjønn bruker den samme doping. Menn er sterkere.
Skal menn og damer stille på samme vilkår, (klasse for menn) må da for pokker damene få mye sterkere saker, noe som endrer dem til menn?
Kvinner kan jo stille i den dopfrie kvinneklassen.
Alle som har fått hormonbehandling o.l. kan stille i den åpne dopklassen, uansett kjønnskonfigurasjon.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Omoikane skrev: tor jul 06, 2023 3:33 pm
fargerik skrev: tor jul 06, 2023 3:25 pm
Omoikane skrev: tor jul 06, 2023 1:26 pm

Greit at det i så fall blir en åpen klasse, der alle de ulike kjønnene kan konkurrere på like vilkår.
Det kan jo høres plausibelt ut på en måte, bortsett fra at forskjellen mellom kjønnene vil være omtrent den samme dersom alle kjønn bruker den samme doping. Menn er sterkere.
Skal menn og damer stille på samme vilkår, (klasse for menn) må da for pokker damene få mye sterkere saker, noe som endrer dem til menn?
Kvinner kan jo stille i den dopfrie kvinneklassen.
Alle som har fått hormonbehandling o.l. kan stille i den åpne dopklassen, uansett kjønnskonfigurasjon.
Alle kan da stille i sport og idrett i dopfri klasse. Det er jo rett og rimelig at det skilles mellom menn og kvinner i kraftkrevende idrett, siden menn er kraftigere og sterkere.
Men jeg ser poenget. I dopingklassen skal alle være i samme klasse? Jeg tror damene må jukse for å vinne over menn der. Kanskje få en leverandør som har bedre saker ;-)
Regner med at pusherne raskt fikser doping spesielt for det. Å gjøre damer til menn.

Predatorgnu

Legg inn av Predatorgnu »

Bilde

Søtnosen her stiller i rytmisk sportsgymnastikk og utendørs trønderkasting.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

oddvar_kjempebra skrev: tor jul 06, 2023 3:02 pm Tror ikke de har tenkt dette helt igjennom. Hva betyr egentlig ordet doping? Er alt lov? Kan jeg stille med sykkel på 100 m i friidrett? Ekvipasjen sykkel/menneske er jo pr def en cyborg. Hvis det ikke er lov så må det jo finnes et regelverk som sier hva som er juks og ikke. Og da vil det garantert være utøvere som jukser og bryter disse reglene.

Hva med springfjær på beina? Det bruker jo parautøvere allerede i dag, men da med et strengt regelverk på hva som er lov å bruke.

Dette blir neppe noe av og blir det noe blir det bare kaos.
Det er ikke så komplisert, den eneste forskjellen blir at man ikke tester utøverne. Det fungerer fint i ADCC. De fleste vinnerne har nok vært dopet, men det er enkelte utøvere som hevder seg ganske bra uten også.

Fordelen med doping, eller kjønnsbekreftende behandling som noen kaller det i dag, er at man til en viss grad kan jevne ut genetiske forskjeller.

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

ms_8 skrev: tor jul 06, 2023 11:33 am Absolutt ikkje. Har man i det heile tatt tenkt tanken over konsekvensene av dette. I verstefall ville folk dødt over dette og det er berre trist. Sjølv om dei som gjorde dette sjølv hadde valgt det
Nå er dette et prosjekt jeg aldri vil støtte, men folk dør da i utøvelse av sin idrett i dag også. Folk dør jevnt og trutt under utøvelse av f eks motorsport, sykling og de fleste ekstremsporter. Det finnes også sikkert mange andre annerkjente idretter hvor det regelmessig dør utøvere under utøvelsen av idretten..

fargerik

Legg inn av fargerik »

Benkeslitern skrev: fre jul 07, 2023 8:13 am
ms_8 skrev: tor jul 06, 2023 11:33 am Absolutt ikkje. Har man i det heile tatt tenkt tanken over konsekvensene av dette. I verstefall ville folk dødt over dette og det er berre trist. Sjølv om dei som gjorde dette sjølv hadde valgt det
Nå er dette et prosjekt jeg aldri vil støtte, men folk dør da i utøvelse av sin idrett i dag også. Folk dør jevnt og trutt under utøvelse av f eks motorsport, sykling og de fleste ekstremsporter. Det finnes også sikkert mange andre annerkjente idretter hvor det regelmessig dør utøvere under utøvelsen av idretten..
Folk dør ved middagsbordet også. Folk dør mens de ligger og sover. Alle dør til slutt.
Ingen slipper unna det.
Her er det snakk om å skape et nytt sirkus, hvor leger, farmasøytiske bedrifter og underholdningsbransjen (for å nevne noen) kommer til å skuffe inn psykedelisk mye penger.
Tenk for en mulighet for kokainkartellene og produsentene av amfetamin!
Tenk å kunne pøse ut giften helt lovlig og bli hyllet av utøvere og publikum og sirkusbransjen.

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

fargerik skrev: fre jul 07, 2023 8:54 am
Benkeslitern skrev: fre jul 07, 2023 8:13 am
ms_8 skrev: tor jul 06, 2023 11:33 am Absolutt ikkje. Har man i det heile tatt tenkt tanken over konsekvensene av dette. I verstefall ville folk dødt over dette og det er berre trist. Sjølv om dei som gjorde dette sjølv hadde valgt det
Nå er dette et prosjekt jeg aldri vil støtte, men folk dør da i utøvelse av sin idrett i dag også. Folk dør jevnt og trutt under utøvelse av f eks motorsport, sykling og de fleste ekstremsporter. Det finnes også sikkert mange andre annerkjente idretter hvor det regelmessig dør utøvere under utøvelsen av idretten..
Folk dør ved middagsbordet også. Folk dør mens de ligger og sover. Alle dør til slutt.
Ingen slipper unna det.
Her er det snakk om å skape et nytt sirkus, hvor leger, farmasøytiske bedrifter og underholdningsbransjen (for å nevne noen) kommer til å skuffe inn psykedelisk mye penger.
Tenk for en mulighet for kokainkartellene og produsentene av amfetamin!
Tenk å kunne pøse ut giften helt lovlig og bli hyllet av utøvere og publikum og sirkusbransjen.
Ja, men det du nevner er situasjoner man ikke kan velge bort. Det jeg tenkte på er når folk tar valg og utøver tildels farlige aktiviteter som man har en relativt høy sjanse til å dø av.

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

fargerik skrev: tor jul 06, 2023 10:58 am Jeg har ventet på dette. det måtte bare komme.
Hvordan få doping ut av idrett? Lag en egen klasse hvor all doping er tillatt.
Det verste er at jeg ikke er overrasket selv om jeg kanskje burde vært det.
Er det på tide å ta verden et skritt videre, og lage god undeholdning som kan matche Sci-Fi-filmene?
Jeg har tenkt meg frem til at min mening er nei takk.
https://www.nrk.no/sport/arrangerer-ol- ... 1.16462303
Helt enig, nei takk. Doping får de begrense til "idretten" fribryting. Blir svært vanskelig å ta alle jukser, men optimalt konkureres det på like utgangspunkt

fargerik

Legg inn av fargerik »

Benkeslitern skrev: fre jul 07, 2023 9:09 am
fargerik skrev: fre jul 07, 2023 8:54 am
Benkeslitern skrev: fre jul 07, 2023 8:13 am

Nå er dette et prosjekt jeg aldri vil støtte, men folk dør da i utøvelse av sin idrett i dag også. Folk dør jevnt og trutt under utøvelse av f eks motorsport, sykling og de fleste ekstremsporter. Det finnes også sikkert mange andre annerkjente idretter hvor det regelmessig dør utøvere under utøvelsen av idretten..
Folk dør ved middagsbordet også. Folk dør mens de ligger og sover. Alle dør til slutt.
Ingen slipper unna det.
Her er det snakk om å skape et nytt sirkus, hvor leger, farmasøytiske bedrifter og underholdningsbransjen (for å nevne noen) kommer til å skuffe inn psykedelisk mye penger.
Tenk for en mulighet for kokainkartellene og produsentene av amfetamin!
Tenk å kunne pøse ut giften helt lovlig og bli hyllet av utøvere og publikum og sirkusbransjen.
Ja, men det du nevner er situasjoner man ikke kan velge bort. Det jeg tenkte på er når folk tar valg og utøver tildels farlige aktiviteter som man har en relativt høy sjanse til å dø av.
Klart det. Det er farlig å drive med ekstremsport. Helt OK for meg, folk gjør det frivillig.
Her er det snakk om noe annet. Her stinker det penger lang vei.
Trenger ikke bruke en pøkk fantasi for å se hvem som gnir seg i hendene bare ved tanken på en sniklegalisering av doping.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Benkeslitern skrev: fre jul 07, 2023 8:13 am
ms_8 skrev: tor jul 06, 2023 11:33 am Absolutt ikkje. Har man i det heile tatt tenkt tanken over konsekvensene av dette. I verstefall ville folk dødt over dette og det er berre trist. Sjølv om dei som gjorde dette sjølv hadde valgt det
Nå er dette et prosjekt jeg aldri vil støtte, men folk dør da i utøvelse av sin idrett i dag også. Folk dør jevnt og trutt under utøvelse av f eks motorsport, sykling og de fleste ekstremsporter. Det finnes også sikkert mange andre annerkjente idretter hvor det regelmessig dør utøvere under utøvelsen av idretten..
Du har helt rett, men dette blir noko helt anna. Her dør ikkje folk på grunn av ein ulykke, men fordi dei tar stoffer som kroppen ikkje takler. Når man forbyr doping i idrett, så handlar det også om å beskytte utøvere.

Å godkjenne doping i idretten kan få alvorlege følgjer for dei som tar det og det bør derfor etter mitt syn ikkje heiast fram eller støttast.

At folk kan dø for å gjennomføre sin idrett er ein sjanse vi må akseptere, men hardt jobbe for å begrense. Eksempel har man i sykling innført både hjelm og andre sikringstiltak for å gjere løypene meir trygge. I fotball så har man leger på plass som kan gripe inn med 1 gang om ein speler får hjertestopp. Det samme gjelder mange andre idretter. I motorsport jobbast det stadig med å gjere biler tildømes meir sikre om eg ikkje tar feil.

Det betyr sjølvsagt ikkje at man kan forhindre eit kvart dødsfall i idretten, men det er stor forskjell på at ein utøver dør i ein ulykke og at ein utøver dør fordi den tok eit stoff som kroppen ikkje taklet, men som vart lovleg fordi all doping vart lov.

fargerik

Legg inn av fargerik »

ms_8 skrev: fre jul 07, 2023 9:16 am
Benkeslitern skrev: fre jul 07, 2023 8:13 am
ms_8 skrev: tor jul 06, 2023 11:33 am Absolutt ikkje. Har man i det heile tatt tenkt tanken over konsekvensene av dette. I verstefall ville folk dødt over dette og det er berre trist. Sjølv om dei som gjorde dette sjølv hadde valgt det
Nå er dette et prosjekt jeg aldri vil støtte, men folk dør da i utøvelse av sin idrett i dag også. Folk dør jevnt og trutt under utøvelse av f eks motorsport, sykling og de fleste ekstremsporter. Det finnes også sikkert mange andre annerkjente idretter hvor det regelmessig dør utøvere under utøvelsen av idretten..
Du har helt rett, men dette blir noko helt anna. Her dør ikkje folk på grunn av ein ulykke, men fordi dei tar stoffer som kroppen ikkje takler. Når man forbyr doping i idrett, så handlar det også om å beskytte utøvere.

Å godkjenne doping i idretten kan få alvorlege følgjer for dei som tar det og det bør derfor etter mitt syn ikkje heiast fram eller støttast.

At folk kan dø for å gjennomføre sin idrett er ein sjanse vi må akseptere, men hardt jobbe for å begrense. Eksempel har man i sykling innført både hjelm og andre sikringstiltak for å gjere løypene meir trygge. I fotball så har man leger på plass som kan gripe inn med 1 gang om ein speler får hjertestopp. Det samme gjelder mange andre idretter. I motorsport jobbast det stadig med å gjere biler tildømes meir sikre om eg ikkje tar feil.

Det betyr sjølvsagt ikkje at man kan forhindre eit kvart dødsfall i idretten, men det er stor forskjell på at ein utøver dør i ein ulykke og at ein utøver dør fordi den tok eit stoff som kroppen ikkje taklet, men som vart lovleg fordi all doping vart lov.
En gammel venn av meg sa noe langt tilbake i forrige århundre som jeg aldri har glemt. Dette er nok mer enn førti år siden. "Jeg bruker amfetamin nå og da, for det gjør at jeg ser bedre, og kan ta av meg brillene"

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»