Baneheiadrapene

Svar
Malm
Innlegg: 169

Re: Baneheiadrapene. Var Viggo uskyldig?

Legg inn av Malm »

oddvar_kjempebra skrev: ons sep 21, 2022 11:11 am
Harduetforslag skrev: ons sep 21, 2022 10:29 am Riksadvokat Jørn Maurud vurderer nå statsadvokatens innstilling i den nye etterforskningen av Baneheia-saken. Han sier at det kan ta tid før de beslutter noe.

– Jeg håper vi blir ferdig med denne saken i god tid før årsskiftet. Jeg håper det, men lover ingenting, sier riksadvokat Jørn Sigurd Maurud i et intervju på podkasten «Rett og slett», skriver TV 2.

Podkasten lages av strafferettsforsker Katrine Holter ved Politihøgskolen.

I begynnelsen av september mottok han innstillingen fra statsadvokatene Andreas Schei og Johan Øverberg etter at Oslo politidistrikt har ferdigstilt den nye etterforskningen av Baneheia-saken, etter at saken mot dømte Viggo Kristiansen ble gjenåpnet i fjor.

Det er ikke kjent hva statsadvokatene har innstilt på.

Maurud tør ikke å love når svaret kommer fordi det kan dukke opp ting som forsinker prosessen, for eksempel et behov for mer etterforskning.

– Det er en stor sak, og det er ingen enkel sak, sier Maurud.
Og der sank min tro på at Andersen blir tilltalt på nytt. Jeg var oppe i 60%, nå er jeg nede på 50/50 igjen.
Så bra at du i det minste går i riktig retning selv om din tro på tiltale av Andersen fortsatt er 50 prosent for høy. Det er 0.00% sjangse for at Andersen på nytt blir tiltalt i Baneheia-saken.

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

Malm skrev: ons sep 21, 2022 6:08 pm
oddvar_kjempebra skrev: ons sep 21, 2022 11:11 am
Harduetforslag skrev: ons sep 21, 2022 10:29 am Riksadvokat Jørn Maurud vurderer nå statsadvokatens innstilling i den nye etterforskningen av Baneheia-saken. Han sier at det kan ta tid før de beslutter noe.

– Jeg håper vi blir ferdig med denne saken i god tid før årsskiftet. Jeg håper det, men lover ingenting, sier riksadvokat Jørn Sigurd Maurud i et intervju på podkasten «Rett og slett», skriver TV 2.

Podkasten lages av strafferettsforsker Katrine Holter ved Politihøgskolen.

I begynnelsen av september mottok han innstillingen fra statsadvokatene Andreas Schei og Johan Øverberg etter at Oslo politidistrikt har ferdigstilt den nye etterforskningen av Baneheia-saken, etter at saken mot dømte Viggo Kristiansen ble gjenåpnet i fjor.

Det er ikke kjent hva statsadvokatene har innstilt på.

Maurud tør ikke å love når svaret kommer fordi det kan dukke opp ting som forsinker prosessen, for eksempel et behov for mer etterforskning.

– Det er en stor sak, og det er ingen enkel sak, sier Maurud.
Og der sank min tro på at Andersen blir tilltalt på nytt. Jeg var oppe i 60%, nå er jeg nede på 50/50 igjen.
Så bra at du i det minste går i riktig retning selv om din tro på tiltale av Andersen fortsatt er 50 prosent for høy. Det er 0.00% sjangse for at Andersen på nytt blir tiltalt i Baneheia-saken.
Og hvordan begrunner du det...?!

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

InsVerderben skrev: ons sep 21, 2022 10:50 pm
Malm skrev: ons sep 21, 2022 6:08 pm
oddvar_kjempebra skrev: ons sep 21, 2022 11:11 am

Og der sank min tro på at Andersen blir tilltalt på nytt. Jeg var oppe i 60%, nå er jeg nede på 50/50 igjen.
Så bra at du i det minste går i riktig retning selv om din tro på tiltale av Andersen fortsatt er 50 prosent for høy. Det er 0.00% sjangse for at Andersen på nytt blir tiltalt i Baneheia-saken.
Og hvordan begrunner du det...?!
Det er ingenting annet enn vill gjetting, er usikker på hva du forventer. Basert på informasjonen som er offentlig tilgjengelig så er det særdeles lite ref Jan Helge som tilsier at utfallet er åpenbart.

En ny sak mot Jan Helge vil på mange måter også være en sak mot sentrale personer fra Agder politidistrikt, hvor det er flere personer som har mye å tape. På den ene siden så har Holden mye å lene seg på ref hvor lenge påtalemyndigheten har argumentert for Viggo Kristiansens skyld ifbm de mange begjæringene om gjenåpning, for ikke å snakke om en etterforskningsledelse som nok mer enn gjerne ønsker å vitne for å forsvare sine egne feil og opprettholde at det ikke er snakk om noe justismord. 20 år med påstander om to gjerningsmenn og nå er det plutselig påstander om bare en, man trenger ikke være Holden for å spinne den ideen. På den andre siden så er ikke den strategien ufeilbar heller, Arne Pedersen som vitne har jo også en vesentlig nedside selv om det "bare" er påtalemyndigheten på motsatt side..Holmen var rask med å skylde på Agder politidistrikt når det ble avdekket at Jan Helge var blitt anmeldt for voldtekt, dritt har en tendens til å renne raskt fra topp til bunn når man innser at man er i en kinkig posisjon.

Hvis påtalemyndigheten har avdekket nok bevis til at de er overbevist om domfellelse, så er det særdeles lite som underbygger en påstand om at de ikke kjører ny sak. Verre er det ikke. Jeg tror ingen av de involverte tar lett på det ansvaret de nå sitter med, både overfor ofrene og deres familie samt Viggo Kristiansen og hans familie.

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

Harduetforslag skrev: tor sep 22, 2022 10:55 am
InsVerderben skrev: ons sep 21, 2022 10:50 pm
Malm skrev: ons sep 21, 2022 6:08 pm

Så bra at du i det minste går i riktig retning selv om din tro på tiltale av Andersen fortsatt er 50 prosent for høy. Det er 0.00% sjangse for at Andersen på nytt blir tiltalt i Baneheia-saken.
Og hvordan begrunner du det...?!
Det er ingenting annet enn vill gjetting, er usikker på hva du forventer. Basert på informasjonen som er offentlig tilgjengelig så er det særdeles lite ref Jan Helge som tilsier at utfallet er åpenbart.

En ny sak mot Jan Helge vil på mange måter også være en sak mot sentrale personer fra Agder politidistrikt, hvor det er flere personer som har mye å tape. På den ene siden så har Holden mye å lene seg på ref hvor lenge påtalemyndigheten har argumentert for Viggo Kristiansens skyld ifbm de mange begjæringene om gjenåpning, for ikke å snakke om en etterforskningsledelse som nok mer enn gjerne ønsker å vitne for å forsvare sine egne feil og opprettholde at det ikke er snakk om noe justismord. 20 år med påstander om to gjerningsmenn og nå er det plutselig påstander om bare en, man trenger ikke være Holden for å spinne den ideen. På den andre siden så er ikke den strategien ufeilbar heller, Arne Pedersen som vitne har jo også en vesentlig nedside selv om det "bare" er påtalemyndigheten på motsatt side..Holmen var rask med å skylde på Agder politidistrikt når det ble avdekket at Jan Helge var blitt anmeldt for voldtekt, dritt har en tendens til å renne raskt fra topp til bunn når man innser at man er i en kinkig posisjon.

Hvis påtalemyndigheten har avdekket nok bevis til at de er overbevist om domfellelse, så er det særdeles lite som underbygger en påstand om at de ikke kjører ny sak. Verre er det ikke. Jeg tror ingen av de involverte tar lett på det ansvaret de nå sitter med, både overfor ofrene og deres familie samt Viggo Kristiansen og hans familie.
Gode poenger og mener jeg har noenlunde oversikt over den komplekse problemstillingen, uten å ha nok til å gjøre annet enn selv å gjette.

I min naive tro på rettferdighet, vil nå VK renvaskes og gis erstatning, JHA tiltales for overgrep/drap på det eldste offeret, falsk forklaring og for besittelse av bilder som viser overgrep mot barn.
Forstår det slik at dna-sporene nå knytter JHA til overgrep på det eldste offeret, men ikke til selve drapet og at dette blir svært vanskelig å bevise uten en event. tilståelse og at drapsvåpenet ikke er funnet.

For jævlig at det går prestisje i slike saker og at det er sannsynlig at denne saken ender som du og andre debattanter setter opp som et scenario.
Folk er folk og de gjør feil, greit dét, men få klarer å være rakryggede nok til å innrømme det og at de i denne saken har dømt en uskyldig person (ut i fra bevisene) og ødelagt vedkommende og hans familie sine liv.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... 6-d27941cc

Siv Hallgren er utnevnt til ny direktør i Statens sivilrettsforvaltning, og hun slutter dermed som leder for Gjenopptakelseskommisjonen.

Utnevnelsen skjedde i statsråd fredag, skriver NTB.

Saliph

Legg inn av Saliph »

Må være gøy å bli forfremmet etter å ha gjort en ræva jobb. Men hun er i alle fall ute av kommisjonen.
Sist redigert av Saliph den fre sep 23, 2022 10:43 am, redigert 1 gang totalt.

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Var vel åpenbart at hun ikke kunne fortsette i gjennopptakelseskommisjonen. Sparket oppover(?).

pølsa
Innlegg: 856

Legg inn av pølsa »

Rett person på rett sted hun der..

Velkommen til Statens sivilrettsforvaltning
Vi har ansvar for flere statlige ordninger som har stor betydning for enkeltpersoner i sårbare situasjoner.

Les mer om de ulike ordningene i menyen over, eller finn informasjon om blant annet ventetid på saksbehandling, statistikk for våre fagområder og kontaktinformasjon i menyen under.

Jallaskar

Legg inn av Jallaskar »

Haugzu skrev: fre sep 23, 2022 10:38 am Var vel åpenbart at hun ikke kunne fortsette i gjennopptakelseskommisjonen. Sparket oppover(?).
Virker som et godt eksempel på Dilbert-prinsippet

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Hun skylder på at åremålet hennes går ut om et og et halvt år og at hun derfor må skaffe seg ny jobb nå.

Den er det vel ingen som tror på.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Saliph skrev: fre sep 23, 2022 10:36 am Må være gøy å bli forfremmet etter å ha gjort en ræva jobb. Men hun er i alle fall ute av kommisjonen.
Vet ikke om det er en forfremmelse akkurat, er vel mer bare å bli stuet bort - men lønna er sikkert fin.

Så får vi se hvem som blir ny leder.

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

GoingKronos skrev: fre sep 23, 2022 11:26 am
Saliph skrev: fre sep 23, 2022 10:36 am Må være gøy å bli forfremmet etter å ha gjort en ræva jobb. Men hun er i alle fall ute av kommisjonen.
Vet ikke om det er en forfremmelse akkurat, er vel mer bare å bli stuet bort - men lønna er sikkert fin.

Så får vi se hvem som blir ny leder.
En rutinert person, som f.eks Anine Kierulf? Men trolig et skritt tilbake for henne. Men hun ville jeg stolt på ift rettsikkerhet og integritet. Samt faglig, svært dyktig.

Kullogvin

Legg inn av Kullogvin »

Siv Hallgren blir leder for Statens sivilrettsforvaltning, som er de som utmåler erstatning for urettmessig straffeforfølgning…

Tinkler

Legg inn av Tinkler »

Kullogvin skrev: fre sep 23, 2022 12:06 pm Siv Hallgren blir leder for Statens sivilrettsforvaltning, som er de som utmåler erstatning for urettmessig straffeforfølgning…
Hun må da være inhabil i en eventuell erstatningssak for VK.

Daltrey

Legg inn av Daltrey »

Siv Hallgren bør under ingen omstendighet være innblandet i avgjørelser som ikke kun angår henne selv, men denne retrettstillingen vil nok de færreste medier stille spørsmål rundt, all den tid de har vært på vinnerlaget til JHA helt til nå.

Meget beleilig tidspunkt å trekke seg på, en klassisk Knut Storberget-retrett.

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Daltrey skrev: fre sep 23, 2022 1:00 pm Siv Hallgren bør under ingen omstendighet være innblandet i avgjørelser som ikke kun angår henne selv, men denne retrettstillingen vil nok de færreste medier stille spørsmål rundt, all den tid de har vært på vinnerlaget til JHA helt til nå.

Meget beleilig tidspunkt å trekke seg på, en klassisk Knut Storberget-retrett.
Åpenbart. Unngår mange vriene spørsmål ved å fjerne seg selv like før skandalen er et faktum.

«Jeg er ikke lengre en del av gjennopptakelseskommisjonen og det blir derfor feil å uttale meg på dens vegne. Spørsmål må stilles til kommisjonens nye leder».. :lol:

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Haugzu skrev: fre sep 23, 2022 1:04 pm
Daltrey skrev: fre sep 23, 2022 1:00 pm Siv Hallgren bør under ingen omstendighet være innblandet i avgjørelser som ikke kun angår henne selv, men denne retrettstillingen vil nok de færreste medier stille spørsmål rundt, all den tid de har vært på vinnerlaget til JHA helt til nå.

Meget beleilig tidspunkt å trekke seg på, en klassisk Knut Storberget-retrett.
Åpenbart. Unngår mange vriene spørsmål ved å fjerne seg selv like før skandalen er et faktum.

«Jeg er ikke lengre en del av gjennopptakelseskommisjonen og det blir derfor feil å uttale meg på dens vegne. Spørsmål må stilles til kommisjonens nye leder».. :lol:
Kommisjonens nye leder: "Det blir feil av meg å kommentere hva min forgjenger har gjort".

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Men siden det med stor sannsynlighet vil bli nedsatt en granskning, så vil hun måtte stille der for å svare på spørsmål. Så hun kan neppe bare forsvinne og ikke si mer om saken.

Det er uansett bra at hun forsvinner, det hadde vært veldig komplisert om hun skulle sitte som leder samtidig som VK hadde blitt frikjent og det mulig kom en ny sak med JHA på deres bord. I tillegg er det jo ingen grunn til å ha tillit til den jobben hun har gjort, mindretallets konklusjon er en skandale og fremstår som et bestillingsverk. Så burde hun selvsagt ikke fått noen ny jobb i det offentlige, og media bør absolutt drive kritisk journalistikk rundt at hun kan få seg en ny toppjobb etter det som har skjedd. Men tviler på at det vil skje.

Brukeravatar
rexenes
Innlegg: 698

Legg inn av rexenes »

GoingKronos skrev: fre sep 23, 2022 1:44 pm Men siden det med stor sannsynlighet vil bli nedsatt en granskning, så vil hun måtte stille der for å svare på spørsmål. Så hun kan neppe bare forsvinne og ikke si mer om saken.

Det er uansett bra at hun forsvinner, det hadde vært veldig komplisert om hun skulle sitte som leder samtidig som VK hadde blitt frikjent og det mulig kom en ny sak med JHA på deres bord. I tillegg er det jo ingen grunn til å ha tillit til den jobben hun har gjort, mindretallets konklusjon er en skandale og fremstår som et bestillingsverk. Så burde hun selvsagt ikke fått noen ny jobb i det offentlige, og media bør absolutt drive kritisk journalistikk rundt at hun kan få seg en ny toppjobb etter det som har skjedd. Men tviler på at det vil skje.
Media driver jo med kritisk selvransakelse nå, så i teorien burde dette bli forfulgt kraftig framover. Ikke at jeg tror det skjer.

Kullogvin

Legg inn av Kullogvin »

Tinkler skrev: fre sep 23, 2022 12:15 pm Hun må da være inhabil i en eventuell erstatningssak for VK.
Normalt er det slik at om en person med lederansvar er inhabil, så er vedkommendes underordnede også inhabile. Siden Hallgren blir direktør for Statens sivilrettsforvaltning, innebærer det at hele embetet blir inhabilt i å vurdere erstatningsspørsmålet for VK. Saken må da håndteres av Hallgrens overordnede, som er justisministeren.

Selv om dette er et vanlig brukt prinsipp i habilitetsvurderinger, tror jeg ikke det er lovfestet noe sted, så om det blir fulgt kan man jo lure på. Jeg synes uansett det vil være svært betenkelig om erstatningsspørsmålet avgjøres av et embete ledet av en person som har uttalt at hun tror VK er skyldig i handlingene.

guru

Legg inn av guru »

Det begynner å brenne under føttene på Arne Pedersen og Agder-politiet nå!

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/he ... /15138310/

storpeder

Legg inn av storpeder »

guru skrev: man sep 26, 2022 3:29 pm Det begynner å brenne under føttene på Arne Pedersen og Agder-politiet nå!

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/he ... /15138310/
Ser at 2019 spesifiseres. Det var da statsadvokaten leverte sin uttalelse til kommisjonen, hvor diverse sitater fra påtaleleder i Agder-politiet, Terje Kaddeberg Skaar, ble gjengitt. Det er vel ikke urimelig å tenke at det kan være han som er mistenkt.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

storpeder skrev: man sep 26, 2022 3:32 pm
guru skrev: man sep 26, 2022 3:29 pm Det begynner å brenne under føttene på Arne Pedersen og Agder-politiet nå!

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/he ... /15138310/
Ser at 2019 spesifiseres. Det var da statsadvokaten leverte sin uttalelse til kommisjonen, hvor diverse sitater fra påtaleleder i Agder-politiet, Terje Kaddeberg Skaar, ble gjengitt. Det er vel ikke urimelig å tenke at det kan være han som er mistenkt.
Er grunnen til at de ikke går inn på det som skjedde i 2009 er for at det er foreldet?

storpeder

Legg inn av storpeder »

GoingKronos skrev: man sep 26, 2022 3:34 pm
storpeder skrev: man sep 26, 2022 3:32 pm
guru skrev: man sep 26, 2022 3:29 pm Det begynner å brenne under føttene på Arne Pedersen og Agder-politiet nå!

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/he ... /15138310/
Ser at 2019 spesifiseres. Det var da statsadvokaten leverte sin uttalelse til kommisjonen, hvor diverse sitater fra påtaleleder i Agder-politiet, Terje Kaddeberg Skaar, ble gjengitt. Det er vel ikke urimelig å tenke at det kan være han som er mistenkt.
Er grunnen til at de ikke går inn på det som skjedde i 2009 er for at det er foreldet?
Jeg vet ikke hvilke regler som gjelder her, normalt er det strafferamme som avgjør. Dvs. det må være mer enn 10 års strafferamme for at forhold i 2009 ikke skal være foreldet, noe som er tvilsomt, med mindre andre regler gjelder for politiet.

Dersom det viser seg at Terje Kaddeberg Skaar på et eller annet tidspunkt er logget å ha vært inne på saken om anmeldelsen mot JHA, så har han et stort forklaringsproblem med tanke på hva han skrev da han redegjorde for saken til statsadvokaten i 2019, og det er neppe foreldet.

Reddington

Legg inn av Reddington »

storpeder skrev: man sep 26, 2022 7:46 pm
GoingKronos skrev: man sep 26, 2022 3:34 pm
storpeder skrev: man sep 26, 2022 3:32 pm

Ser at 2019 spesifiseres. Det var da statsadvokaten leverte sin uttalelse til kommisjonen, hvor diverse sitater fra påtaleleder i Agder-politiet, Terje Kaddeberg Skaar, ble gjengitt. Det er vel ikke urimelig å tenke at det kan være han som er mistenkt.
Er grunnen til at de ikke går inn på det som skjedde i 2009 er for at det er foreldet?
Jeg vet ikke hvilke regler som gjelder her, normalt er det strafferamme som avgjør. Dvs. det må være mer enn 10 års strafferamme for at forhold i 2009 ikke skal være foreldet, noe som er tvilsomt, med mindre andre regler gjelder for politiet.

Dersom det viser seg at Terje Kaddeberg Skaar på et eller annet tidspunkt er logget å ha vært inne på saken om anmeldelsen mot JHA, så har han et stort forklaringsproblem med tanke på hva han skrev da han redegjorde for saken til statsadvokaten i 2019, og det er neppe foreldet.
Hva er strafferammen her?

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

guru skrev: man sep 26, 2022 3:29 pm Det begynner å brenne under føttene på Arne Pedersen og Agder-politiet nå!

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/he ... /15138310/
Selvfølgelig skulle politiet i Oslo fått opplysninger om anmeldelsen fra 2009.


Men synes ting skurrer med selve anklagen.

1. Hun søker staten to ganger om voldsoffererstatning. Første gang blir hun ikke trodd, men det må en andre gang til før hun blir tilkjent 200.000 kroner i erstatning.

2. Hun kommer med anmeldelsen under Kristiansens første begjæringen om gjenopptakelse.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

B.E. skrev: man sep 26, 2022 9:52 pm
guru skrev: man sep 26, 2022 3:29 pm Det begynner å brenne under føttene på Arne Pedersen og Agder-politiet nå!

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/he ... /15138310/
Selvfølgelig skulle politiet i Oslo fått opplysninger om anmeldelsen fra 2009.


Men synes ting skurrer med selve anklagen.

1. Hun søker staten to ganger om voldsoffererstatning. Første gang blir hun ikke trodd, men det må en andre gang til før hun blir tilkjent 200.000 kroner i erstatning.

2. Hun kommer med anmeldelsen under Kristiansens første begjæringen om gjenopptakelse.
Tja. Det er da ikke så rart at en da voksen dame tar mot til seg og anmelder voldtekten når saken igjen kommer i søkelyset i 2009. Ikke sikkert det har noen sammenheng, men ikke rart hvis det har det.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Bjørn Olav Jahr i siste podcast-episode om Jan Helge Andersen:

-Jeg tror politiet vil pågripe Jan Helge Andersen samme dag som Viggo Kristiansen blir frifunnet.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Trur også JHA blir pågrepet og så vareteksfengslet noen uker. Dog ikke 100% sikker at retten vil godta det, men de gjør nok ett forsøk. Det blir vel uansett noen dager ekstra hvis påtalemyndighetene anker, så mulig de for de dagene de trenger.
Usikker på om de gjør det som på film, men den leiligheten ville jeg bokstavelig talt demontert ned for å se om de kan finne noe.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Jan Helge Andersen skylder nå på påbegynnende demens for den svake hukommelsen. Dvs, først i et av de siste avhørene når bevisene mot ham er ytterligere styrket kommer han med denne teorien.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/an ... /15127046/

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»