Løp for livet.

Svar
Lezah

Re: Løp for livet.

Legg inn av Lezah »

Queenie skrev: fre aug 05, 2022 10:43 pm
Litt heftig med annenhver dag... Jeg har hatt mye overskudd og stor motivasjon i det siste, så har hatt dager hvor jeg har pushet meg litt for mye 😜 Men man får mest ut av intervaller når man har overskudd, jeg prøver å kjøre det med minimum 3 dager imellom. Mengdetrening er helt nødvendig og en viktig del av oppbyggingsfasen, jeg ville aldri trent intervaller uten å ha det i bunn.. Men man må jo engang trene i løpsfart også, dog skal det være det det er minst av. Men for å øke opptaket så er intervaller helt gull, og selv på travle dager er det vanskelig å si at man ikke har tid til en liten halvtime.
Samme her, har ferie frem til torsdagen, så har forsøkt å være proaktiv fremfor å kjøre totalt forfall. Men overdrevet litt, fått nesten dårlig samvittighet hvis jeg sløver litt en dag. Men dette har vært en liten åpenbaring, og blir et knallbra supplement til løpetreningen; nesten økt blir 15-16 km elns, og så 4x4 neste gang etter der igjen. Satser på å finne en ok rytme på ting.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Dagens intervaller, i utgangspunktet hørtes det lett ut, men det var tuuungt. Bena kjentes litt tunge i dag morges så kjørte oppvarming på rundt 20 min

5 x 2 min / 1 min pause
10,5 km/t på alle, økning på 1% på hvert drag (1-5%, den siste var seeeig)
2 min pause
5 × 1 min / 30 sek pause
Startet på 5%, reduserte 1% per drag
Startet på 10,5 km/t, økte 1 km/t per drag (10,5 km/t - 14,5 km/t).

Veldig tungt (i bena) på de to siste, bare glad jeg klarte å holde meg til økningen. Så jævlig økt at den ble deilig.

Lezah

Legg inn av Lezah »

16km i helt greit tempo. Har et par km til i meg, så ikke lenge til halv-maraton er unnagjort.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Dans og styrke på rumpe/lår i går kveld, når skal man lære 🤦🏼‍♀️ Satset på intervaller i dag tidlig likevel, det kjentes for å si det mildt.

20 min oppvarming

3 min - 6 % og 8,5 km/t
2 min - 8 % og 8,5 km/t
1 min - 9 % og 8,5 km/t
30 sek - 10 % og 8,5 km/t
(30 sek pause mellom hvert drag)

5 x (45/15) - 1 % og 13-13,8 km/t
5 x (30x15) - 0,5 % 13,8-14,8 km/t

🤢

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

8*1000 på 16.4 km/t i snitt. Siste draget touchet 19 km/t på slutten.

Queenie

Legg inn av Queenie »

FantasySwede skrev: ons aug 10, 2022 10:54 pm 8*1000 på 16.4 km/t i snitt. Siste draget touchet 19 km/t på slutten.
🤩 Sterkt, ligger et par hav unna det nivået, selv med kjønnshandicap.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Queenie skrev: ons aug 10, 2022 10:55 pm
FantasySwede skrev: ons aug 10, 2022 10:54 pm 8*1000 på 16.4 km/t i snitt. Siste draget touchet 19 km/t på slutten.
🤩 Sterkt, ligger et par hav unna det nivået, selv med kjønnshandicap.
Usikker på om jeg klarer å løpe snittet på intervallen på en 10 km, som egentlig er formålet med økta. Litt irritert over at jeg ikke kjørte to drag ekstra, men greit å føle litt på høy fart. Målet er å løpe mila på 35-tallet i løpet av året, men da må jeg nok kneppe opp noen ekstra hakk.

Økten din er solid den. Følelsen kan man ikke gjøre noe med. Solid avslutning

Queenie

Legg inn av Queenie »

FantasySwede skrev: ons aug 10, 2022 11:01 pm
Queenie skrev: ons aug 10, 2022 10:55 pm
FantasySwede skrev: ons aug 10, 2022 10:54 pm 8*1000 på 16.4 km/t i snitt. Siste draget touchet 19 km/t på slutten.
🤩 Sterkt, ligger et par hav unna det nivået, selv med kjønnshandicap.
Usikker på om jeg klarer å løpe snittet på intervallen på en 10 km, som egentlig er formålet med økta. Litt irritert over at jeg ikke kjørte to drag ekstra, men greit å føle litt på høy fart. Målet er å løpe mila på 35-tallet i løpet av året, men da må jeg nok kneppe opp noen ekstra hakk.

Økten din er solid den. Følelsen kan man ikke gjøre noe med. Solid avslutning
Fortsett sånn så klarer du det 👍Blir morsomt å følge.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Queenie skrev: ons aug 10, 2022 11:05 pm
FantasySwede skrev: ons aug 10, 2022 11:01 pm
Queenie skrev: ons aug 10, 2022 10:55 pm

🤩 Sterkt, ligger et par hav unna det nivået, selv med kjønnshandicap.
Usikker på om jeg klarer å løpe snittet på intervallen på en 10 km, som egentlig er formålet med økta. Litt irritert over at jeg ikke kjørte to drag ekstra, men greit å føle litt på høy fart. Målet er å løpe mila på 35-tallet i løpet av året, men da må jeg nok kneppe opp noen ekstra hakk.

Økten din er solid den. Følelsen kan man ikke gjøre noe med. Solid avslutning
Fortsett sånn så klarer du det 👍Blir morsomt å følge.
Takk for det! Satser på en liten nivåheving når pollenspredningen gir seg. Pleier å være bedre fra slutten av august.

Queenie

Legg inn av Queenie »

FantasySwede skrev: ons aug 10, 2022 11:07 pm
Queenie skrev: ons aug 10, 2022 11:05 pm
FantasySwede skrev: ons aug 10, 2022 11:01 pm

Usikker på om jeg klarer å løpe snittet på intervallen på en 10 km, som egentlig er formålet med økta. Litt irritert over at jeg ikke kjørte to drag ekstra, men greit å føle litt på høy fart. Målet er å løpe mila på 35-tallet i løpet av året, men da må jeg nok kneppe opp noen ekstra hakk.

Økten din er solid den. Følelsen kan man ikke gjøre noe med. Solid avslutning
Fortsett sånn så klarer du det 👍Blir morsomt å følge.
Takk for det! Satser på en liten nivåheving når pollenspredningen gir seg. Pleier å være bedre fra slutten av august.
Vet alt om det! Håper jeg kan ligge på 14-14,5 km/t på det samme som du har kjørt snart, selv med de seige stigningsintervallene var fartsdragene ok tunge, det som var bremsen var tunge ben (mest sannsynlig fra øktene i går). Så det bør være innenfor rekkevidde om ikke så lenge. Hvor lang pause hadde du mellom?

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Queenie skrev: ons aug 10, 2022 11:12 pm
FantasySwede skrev: ons aug 10, 2022 11:07 pm
Queenie skrev: ons aug 10, 2022 11:05 pm

Fortsett sånn så klarer du det 👍Blir morsomt å følge.
Takk for det! Satser på en liten nivåheving når pollenspredningen gir seg. Pleier å være bedre fra slutten av august.
Vet alt om det! Håper jeg kan ligge på 14-14,5 km/t på det samme som du har kjørt snart, selv med de seige stigningsintervallene var fartsdragene ok tunge, det som var bremsen var tunge ben (mest sannsynlig fra øktene i går). Så det bør være innenfor rekkevidde om ikke så lenge. Hvor lang pause hadde du mellom?
Jeg har 65-70 sek mellom dragene. Har kjørt 60 sek også. Er ikke så stor forskjell på pausene, og jeg pleier å løpe i ok joggefart i pausen.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Angående pauser, aktive og passive...Sikkert lurt å la pulsslagene avgjøre ...? Greit å følge hjertets behov (tenker da både i øvre og nedre verdier)

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Passport skrev: tor aug 11, 2022 12:45 pm Angående pauser, aktive og passive...Sikkert lurt å la pulsslagene avgjøre ...? Greit å følge hjertets behov (tenker da både i øvre og nedre sjiktet)
Hvis pulsen ikke går ned etter 60 sek pause, så har man antakelig løpt for fort på draget. Evt er man ikke optimalt restituert til økta.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

11.5 rolige km. Ubrukelig følelse og høy puls i forhold til fart. 5.15 per kilometer.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Passport skrev: tor aug 11, 2022 12:45 pm Angående pauser, aktive og passive...Sikkert lurt å la pulsslagene avgjøre ...? Greit å følge hjertets behov (tenker da både i øvre og nedre verdier)
Jeg brukte endel pulsklokke før, men jeg synes det er bedre å bare kontrollmåle på mølla eller med telling, jeg vet som regel hvor jeg ligger uansett (minus på dager hvor alt er feil). For meg er det stor forskjell på aktive og passive pauser, aktive bruker jeg først og fremst på lengre intervaller hvor man gjerne bygger opp pulsen i draget og henter seg inn i pausen (både mtp puls, kvitte seg med slagsstoffer og bygge opp energi). Korte, passive pauser handler om å lure kroppen (typisk 15-20 sek passiv pause stående på siden av mølla). På den måten holdes intensiteten og pulsen så og si konstant, det øker evnen til å holde ut når man begynner å bli sliten. Evnen til å kvitte seg med laktat blir bedre, de korte dragene er svært effektive i så måte, men det fordrer selvfølgelig at man tør å pushe seg skikkelig.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

15 rolige km i 5:30-fart.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Formtest 5 km

Bånn i bøtta. All out. Null respons i beina, og det var et slit fra 200 meter til mål. Klokka stopper på 1830.. 3.42 per kilometer. Ingenting fungerer

Queenie

Legg inn av Queenie »

Dagens intervaller: dagsformen føltes så der og pga litt variabelt med søvn de siste nettene bestemte jeg meg for å teste litt jevn pacefart og ikke ligge for høyt i puls (150-155). Det begynte å løsne skikkelig rundt drag 11-12, så klarte ikke motstå fristelsen å pushe litt på slutten. Absolutt en av de bedre øktene da dette nesten (for kroppen) oppleves som jevn belastning da man ikke får hentet seg inn i pausene (som er helt passive).

10 x (40/20) - 1% og 12 km/t

1 min aktiv pause

10 x (40/20) 1%

4 på 12 km/t
12,5 km/t
13 km/t
13,5 km/t
14 km/t
14,5 km/t
14,8 km/t (178 i puls)

Queenie

Legg inn av Queenie »

FantasySwede skrev: lør aug 13, 2022 11:42 pm Formtest 5 km

Bånn i bøtta. All out. Null respons i beina, og det var et slit fra 200 meter til mål. Klokka stopper på 1830.. 3.42 per kilometer. Ingenting fungerer
Svært respektabel tid, men du har sikkert mye mer inne. Men forberedelser til test bør vel være som til et løp, men fokus på overskudd osv?

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Queenie skrev: søn aug 14, 2022 11:36 am
FantasySwede skrev: lør aug 13, 2022 11:42 pm Formtest 5 km

Bånn i bøtta. All out. Null respons i beina, og det var et slit fra 200 meter til mål. Klokka stopper på 1830.. 3.42 per kilometer. Ingenting fungerer
Svært respektabel tid, men du har sikkert mye mer inne. Men forberedelser til test bør vel være som til et løp, men fokus på overskudd osv?
Jo, kunne sikkert sluppet opp på treningen. Men jeg hadde to rolige løpeturer i dagene før, så jeg burde løpt mye bedre på kun grunnform.

Queenie

Legg inn av Queenie »

FantasySwede skrev: søn aug 14, 2022 12:19 pm
Queenie skrev: søn aug 14, 2022 11:36 am
FantasySwede skrev: lør aug 13, 2022 11:42 pm Formtest 5 km

Bånn i bøtta. All out. Null respons i beina, og det var et slit fra 200 meter til mål. Klokka stopper på 1830.. 3.42 per kilometer. Ingenting fungerer
Svært respektabel tid, men du har sikkert mye mer inne. Men forberedelser til test bør vel være som til et løp, men fokus på overskudd osv?
Jo, kunne sikkert sluppet opp på treningen. Men jeg hadde to rolige løpeturer i dagene før, så jeg burde løpt mye bedre på kun grunnform.
Funker ikke alltid sånn 😜

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Queenie skrev: søn aug 14, 2022 12:53 pm
FantasySwede skrev: søn aug 14, 2022 12:19 pm
Queenie skrev: søn aug 14, 2022 11:36 am

Svært respektabel tid, men du har sikkert mye mer inne. Men forberedelser til test bør vel være som til et løp, men fokus på overskudd osv?
Jo, kunne sikkert sluppet opp på treningen. Men jeg hadde to rolige løpeturer i dagene før, så jeg burde løpt mye bedre på kun grunnform.
Funker ikke alltid sånn 😜
Nei, løpeturen i går gjør at jeg nullstiller. Må skjerpe meg på kosthold og søvn, og bør også tune vekta noen kilo. Startet på nytt treningsprogram på mandag, og håper jeg snart kommer på rett vei igjen. Før året er omme bør det være mulig å ha løpt:
5 km: 16:59
10 km: 34:59
Halvmaraton: 1:18

Lezah

Legg inn av Lezah »

16km i dag, varmt...

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Litt over 1 time Power Walk i dag morges, svett som en svamp og ble dyktig sliten...Og kjerringa rykket i blant...

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

45 minutter intens Power Walk i dag, ganske deilig nå etterpå.

Fint for de som ikke kan eller vil løpe, og minst like moro da (for disse i alle fall).
enkel innføring:
► Show Spoiler
mer avansert:
► Show Spoiler

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Prøver å komme meg opp på hesten. Har løpt litt tidligere, men gitt opp etter vonde knær.

Har tenkt til å gi det er nytt forsøk. Investerte i ordentlige sko i sommer (særs behagelig), og har begynt jogging nå i særdeles rolig tempo. Har vel hatt en tendens til å løpe for fort og for langt for tidlig før, og dermed har det gått utover knær.

Har jogget en 4-5 turer på 3km ca i 6:30 fart, og så gått opp til 4km ca i samme tempo. Føler at jeg mest av alt bare subber rundt, men det positive er at jeg ikke kjenner noe i knærne etter tur.

Økte tempoet litt i kveld til 5:50-ish på kilometeren, og det gikk fint. Er ikke kondisen det står på, men redd for å gi på for mye tidlig.

Noen som har tanker om hvor lenge jeg burde kjøre kort og rolig for å få er godt grunnlag? Trener vanlig styrke ved siden av, og legger inn minst to dager mellom hver løpeøkt.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

10*1000 på 15 km/t. Kontrollert. Men daff kropp fortsatt.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

palimpsest skrev: ons aug 17, 2022 10:58 pm Prøver å komme meg opp på hesten. Har løpt litt tidligere, men gitt opp etter vonde knær.

Har tenkt til å gi det er nytt forsøk. Investerte i ordentlige sko i sommer (særs behagelig), og har begynt jogging nå i særdeles rolig tempo. Har vel hatt en tendens til å løpe for fort og for langt for tidlig før, og dermed har det gått utover knær.

Har jogget en 4-5 turer på 3km ca i 6:30 fart, og så gått opp til 4km ca i samme tempo. Føler at jeg mest av alt bare subber rundt, men det positive er at jeg ikke kjenner noe i knærne etter tur.

Økte tempoet litt i kveld til 5:50-ish på kilometeren, og det gikk fint. Er ikke kondisen det står på, men redd for å gi på for mye tidlig.

Noen som har tanker om hvor lenge jeg burde kjøre kort og rolig for å få er godt grunnlag? Trener vanlig styrke ved siden av, og legger inn minst to dager mellom hver løpeøkt.
Hvis du sliter med knær, så ville jeg prøvd å kombinert løping med mer skånsom utholdenhetstrening i starten. Da øker du utholdenheten, og du minsker sjansen for å bli skadet. Ville startet med 3 løpeturer i uka, og prøvd å løpe på grus og i terreng. Invester i gode løpesko.

Queenie

Legg inn av Queenie »

palimpsest skrev: ons aug 17, 2022 10:58 pm Prøver å komme meg opp på hesten. Har løpt litt tidligere, men gitt opp etter vonde knær.

Har tenkt til å gi det er nytt forsøk. Investerte i ordentlige sko i sommer (særs behagelig), og har begynt jogging nå i særdeles rolig tempo. Har vel hatt en tendens til å løpe for fort og for langt for tidlig før, og dermed har det gått utover knær.

Har jogget en 4-5 turer på 3km ca i 6:30 fart, og så gått opp til 4km ca i samme tempo. Føler at jeg mest av alt bare subber rundt, men det positive er at jeg ikke kjenner noe i knærne etter tur.

Økte tempoet litt i kveld til 5:50-ish på kilometeren, og det gikk fint. Er ikke kondisen det står på, men redd for å gi på for mye tidlig.

Noen som har tanker om hvor lenge jeg burde kjøre kort og rolig for å få er godt grunnlag? Trener vanlig styrke ved siden av, og legger inn minst to dager mellom hver løpeøkt.
Ville ikke jogget i det hele tatt.

Alternativer:

Gå med stigning på mølle: f eks 60 min 13 % og 5-5,5 km/t, gjerne 3-5 ggr i uken.
Ellipsemaskin
Svømming
Romaskin

Ville bygget opp en solid basis med både kondis og styrke før jeg i det hele tatt begynte å løpe, de fleste gjør for mye for fort.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Ror på maskin når jeg trener på senter, og går endel turer i fjellet her, så føler jeg har et ok grunnlag.

Det er ikke sånn at jeg har vondt eller sliter med knærne til vanlig, er mer at jeg har kjent det i knærne de andre gangene jeg har prøvd å begynne med løping - nettopp fordi jeg har gjort for mye for fort.

Løper kun på grus i lysløypa eller sti (og typ 200m med asfalt for å komme dit). Var på Löplabbet i sommer og fikk ordnet meg ordentlig sko, så føler det er på stell. Tenker å ta det veldig rolig i begynnelsen denne gangen, er bare usikker på hvor rolig man egentlig burde ta det og hvor lenge? Hvor mange uker med kort og rolig før man kan prøve seg på en 10km feks?

Men det er kanskje bare å «lytte til kroppen» som man sier?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»