Nye ABBA-sanger etter 39 år

Svar
VivaLV

Nye ABBA-sanger etter 39 år

Legg inn av VivaLV »

Kun ett band/artist som har betydd noe for meg, og det er ABBA.

Torsdag 2. september skjer det ett aller annet. Dvs. de vil da sannsynligvis presentere sin nye avatarturne som skal settes opp i London på nyåret.
Litt uklart om man samme dagen får høre de 2 nye sangene, eller om man må vente til fredag 3. september.

Mye spekulasjoner om både 5 og 8 nye sanger, men 2 nye sanger ser ut til og være det sikreste man vet.
Litt skeptisk til om man skulle klare å holde hemmelig ett helt nytt album.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

VivaLV skrev: lør aug 28, 2021 11:01 pm Kun ett band/artist som har betydd noe for meg, og det er ABBA.
Alle har vel et eller annet forhold til ABBA. Selv har jeg et godt og nostalgisk forhold til musikken deres fra 70 og 80 tallet. Småspennende hva de kommer opp med...

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Knaberaps skrev: lør aug 28, 2021 11:03 pm
VivaLV skrev: lør aug 28, 2021 11:01 pm Kun ett band/artist som har betydd noe for meg, og det er ABBA.
Alle har vel et eller annet forhold til ABBA. Selv har jeg et godt og nostalgisk forhold til musikken deres fra 70 og 80 tallet. Småspennende hva de kommer opp med...
Spennende, men også nesten 100% garantert safe og noe bra.
Man har jo hatt noen sanger opp i mellom årene med Benny Andersson Band som har hatt en ABBA-feeiling. F.eks. "Story of a heart"

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

OMG! Nytt album fra ABBA.

Vahlley

Legg inn av Vahlley »

"I still have faith in you" er ganske pen, dog under pari. Forhåpentligvis en grower.

"Don't shut med down" er pari! På høyde med mange av låtene fra 70- og 80-tallet. Refrenget er instant catchy.

vadefugl

Legg inn av vadefugl »

Greie låter det der. Ble positivt overrasket

Brukeravatar
Crynix
Innlegg: 1165
Sted: Oslo

Legg inn av Crynix »

Er veldig svak for ballade-ABBA, så I Still Have Faith In You gikk rett hjem hos undertegnede.
Don’t Shut Me Down var ålreit, litt sen-epoke-ABBA-aktig.

Ålreit forsmak, og kult at de produserer musikk sammen igjen :)

startelver

Legg inn av startelver »

Ikke noe stor fan av ABBA selv, selv om Dancing Queen er en klassiker som tåler gjenhør.

Synes også Super Trouper albumet er bra.

Det jeg hørte av de to nye låtene var ikke veldig bra synes jeg, VG's anmelder gav terningkast 3. https://www.vg.no/rampelys/musikk/i/289 ... paa-avveie

Men man må vel være ABBA-fan for å sette pris på musikken.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Vahlley skrev: tor sep 02, 2021 8:31 pm "Don't shut med down" På høyde med mange av låtene fra 70- og 80-tallet. Refrenget er instant catchy.
Enig i den. En fengende gladlåt.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

startelver skrev: fre sep 03, 2021 2:41 am Men man må vel være ABBA-fan for å sette pris på musikken.
Langt i fra.

Jeg anser meg ikke som noen ABBA-fan, men har gode og artige minner fra låtene deres fra 70 og 80 tallet. Mange låter er også veldig gode. Samme med REM (uten sammenligning forøvrig, åff kårs) De har også flere gode låter, men jeg er ingen REM-fan for det.

Så jeg satte stor pris på "Don't shut med down".

Number4

Legg inn av Number4 »

Positivt overasket. To fine låter, spesielt den første. Blir spennende å høre albumet når det kommer, men det vel ikke bare nye låter på det albumet tror jeg.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Enig med personen over^

Fine låter, fortsatt mye ABBA, ikke mye som har endret seg der heldigvis.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Jeg har heller aldri vært noen fan, men de har jo masse fengende låter, da. Det skal de ha.
Mange er dedikerte fans, og de er vel rimelig høyt oppe i ekstase, vil jeg tro.
Låtene kommer vel i radio etterhvert....får høre på det når det kommer. Ingen radiolytter vil vel strengt tatt slippe unna, egentlig.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Jeg gleder meg til "Hologram-konserten" :)

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

sertono skrev: fre sep 03, 2021 2:44 pm Jeg gleder meg til "Hologram-konserten" :)
Montro hva billettene vil koste? Du må sannsynligvis møte opp der for å se den. Tviler sterkt på at dette kommer i TV eller på Youtube.
Men albumet vil sikkert bli å få kjøpt med tiden.
Det er dog ikke noe nytt, dette. De som får tak i billetter og vil reise langt kan allerede se Frank Zappa som hologram.
https://www.rollingstone.com/music/musi ... ew-827195/
Sist redigert av fargeblind den fre sep 03, 2021 3:53 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

fargeblind skrev: fre sep 03, 2021 3:47 pm
sertono skrev: fre sep 03, 2021 2:44 pm Jeg gleder meg til "Hologram-konserten" :)
Montro hva billettene vil koste? Du må sannsynligvis møte opp der for å se den. Tviler sterkt på at dette kommer i TV eller på Youtube.
Men albumet vil sikkert bli å få kjøpt med tiden.
Ja, montro. Håper det uansett blir vist i en eller annen kanal, og kanskje er dette begynnelsen på en hel drøss med hologram-konserter? Man kan jo oppleve sine idoler i prime time med nye sanger :)

Number4

Legg inn av Number4 »

fargeblind skrev: fre sep 03, 2021 3:47 pm
sertono skrev: fre sep 03, 2021 2:44 pm Jeg gleder meg til "Hologram-konserten" :)
Montro hva billettene vil koste? Du må sannsynligvis møte opp der for å se den. Tviler sterkt på at dette kommer i TV eller på Youtube.
Men albumet vil sikkert bli å få kjøpt med tiden.
Det er dog ikke noe nytt, dette. De som får tak i billetter og vil reise langt kan allerede se Frank Zappa som hologram.
https://www.rollingstone.com/music/musi ... ew-827195/
Albumet er i salg fra 5 november. 2 nye låter er sluppet nå.

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

Ikke kjempefan av ABBA, men de har mange sanger som er ganske fengende. Nylig fått hørt en del på If It Wasnt For The Nights. Helt konge!

vadefugl

Legg inn av vadefugl »

Visste dere at noen av de mest solgte platene i England,var Abba Gold?

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

vadefugl skrev: lør sep 04, 2021 3:56 am Visste dere at noen av de mest solgte platene i England,var Abba Gold?
Ihvertfall lengst inne på lista. Nylig nådde de 1000 uker.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Vahlley skrev: tor sep 02, 2021 8:31 pm "I still have faith in you" er ganske pen, dog under pari. Forhåpentligvis en grower.

"Don't shut med down" er pari! På høyde med mange av låtene fra 70- og 80-tallet. Refrenget er instant catchy.
Flrsk likte jeg "Dont shut me down", men nå er det "I still have faith in you" som jeg syntes er best.
Syntes begge sangene er veldig gode.

STORT for meg dette. Kun ett band/artist som i hele mitt liv har betydd noe, og det er ABBA.

Litt usikker på hologramkonserten. Vært positiv til alt BB har gjort. Det snakkes tom. om en MMIII. Ikke noe problem med det.
Men litt mer usikker med hologramkonserten. Det er jo tross alt bare hologrammer (SIC!)
Føler at det ikke vil gi meg noe ekstra.

Så for vi nå endelig hele "Just a Notion". Til nå har man bare hatt andre halvdel av sangen.
Så 6 eller 7 nye sanger.
Bumblebee kan være Free As A Bumble Bee.
Samt at ut av de 6 sangene skal en av de være julesang!

22 sanger i showet. Inkludert de 2 som nå ble utgitt.

Platen kommer. 5. november 2021.
Showet har premiere i slutten av mai 2022.

Dyrt blir det nok. Tipper £100-£150 for billettene.

Number4

Legg inn av Number4 »

VivaLV skrev: lør sep 04, 2021 12:39 pm
vadefugl skrev: lør sep 04, 2021 3:56 am Visste dere at noen av de mest solgte platene i England,var Abba Gold?
Ihvertfall lengst inne på lista. Nylig nådde de 1000 uker.
Han har rett i det. Ligger som nummer 2 på "best selling albums of all time". Kan hende de overtar førsteplassen det kommende året.

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

startelver skrev: fre sep 03, 2021 2:41 am Ikke noe stor fan av ABBA selv, selv om Dancing Queen er en klassiker som tåler gjenhør.

Synes også Super Trouper albumet er bra.

Det jeg hørte av de to nye låtene var ikke veldig bra synes jeg, VG's anmelder gav terningkast 3. https://www.vg.no/rampelys/musikk/i/289 ... paa-avveie

Men man må vel være ABBA-fan for å sette pris på musikken.
Jeg er mest spent på reaksjonenen til de kommende "Halusinasjons-konsertene" . :roll: Abba vant MGP med den noe "revulosjonerende" låten Waterloo. De laget mange gode låter, som en husket lenge. Men jeg husker det ble skrevet om deres live-opptreden, at det var ikke lett å vite om det var de selv som sang eller spillte. De hadde med seg både sangere og instrumentalister. Og sist, men slett ikke minst, lyd-teknikere. De to nye låtene minner om hva jeg har hørt før. :D

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Da er albumet ute. Dvs. man må forandre tidssone for å få tilgang. Ellers slippet det midnatt i Norge.
Jeg er fornøyd :-)
Det er jo litt merklig dette her uansett. Får kanskje ikke den helt store ABBA-følelsen når jeg hører albumet, men ting forandrer seg ofte på lytting 5x og 10x

Vahlley

Legg inn av Vahlley »

Behersket begeistrelse...

...er hva jeg føler etter første gjennomlytt av ABBA Voyage.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Vahlley skrev: fre nov 05, 2021 1:17 am Behersket begeistrelse...

...er hva jeg føler etter første gjennomlytt av ABBA Voyage.
Det vil vokse. Var litt skeptisk selv igår, men allerede i dag er mesteparte av skeptismen borte :-)

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

1. I Still Have Faith In You
Nydelig ballade, som var blandt de 2 første sangene som ble sluppet for noen uker siden.
2. When You Danced With Me
Keltisk/Irskinspirert. Klarte henvisninger til Bennys sideprosjekt Benny Andersson Orkester. Ser for meg at det er en sang de vil fremføre live med Helen Sjøholm som sanger.
3. Little Things
Julesang. Mange har vel savnet en julesang fra ABBA (hvis man ser bort fra Happy New Year). I går syntes jeg det var en svak sang. I dag har den vokst og nå helt OK.
4. Don't Shut Me Down
God gammeldags ABBA. Også blant de 2 første sangene som ble sluppet for noen uker siden. Mulig denne blir stående igjen som hitten fra albumet!
5. Just A Notion. Sang fra 1978 som kun delvis før er utgitt. Ingen ny vokal. Akkurat denne syntes jeg de kunne droppet. Heller fått en helt ny sang.
6. I Can Be That Woman. Nydelig ballade. Countryinspirert. Mange hører også Roxetteinspirasjon her. Litt banaltekst her og der, men tekster har vel aldri sånn sett vært ABBAs sterke side.
7. Keep An Eye On Dan
Ny klassisk ABBAsang.
8. Bumblebee
Ny fin ballade. Hvem andre enn ABBA kan lage sang om en humle :-)
9. No Doubt About It
Fin ABBA-sound her også, kanskje ikke min favoritt!
10. Ode To Freedom
Trur det var viktig for "prosjektet" og ha en åpningslåt og avslutningslåt. Benny har vel alltid vært inspirert av klassisk musikk, så her får han utfolde seg.

vadefugl

Legg inn av vadefugl »

Hører på albumet nå. Liker best de rocka låtene. Men kan godta de rolige også

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

vadefugl skrev: fre nov 05, 2021 3:32 pm Hører på albumet nå. Liker best de rocka låtene. Men kan godta de rolige også
Keep an Eye on Dan, Promise me you can!!!

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Det er vel forøvrig nesten min hovedinnvending mot albumet. Tekstene er mer kleine enn noengang.
Keep an Eye on Dan og I Can Be That Woman som de to kanskje "værste" eksemplene.
Men på en måte er jo det god gammeldags ABBA. Sterke tekster (med mange hederlige unntak) er vel ikke det de er mest kjent for!!!

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Musikk»