Rasering av norsk skog

Svar
Realisten

Rasering av norsk skog

Legg inn av Realisten »

Store gigantmaskiner kjører istykker norsk skog. Dette kalles moderne skogsdrift.

Etter at de er ferdige er stier osv totalt ødelagt.

Men det er ikke det verste. Det verste er at de på en ytterst arrogant måte ikke rydder opp etter seg :!:
Det blir omtrent umulig å ferdes i disse områdene etter at de er ferdige.
Store mengder trestammer/kvister ligger på kryss og tvers over stiene. (Om man i det hele tatt finner stien igjen... omtrent alt er ødelagt.)


Det burde være ett krav om å rydde vekk trestammer/kvister hvor hovedstiene gikk.

Makan til arroganse skal man se langt etter....

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Hvor store områder er det snakk om? Vi har da ikke mangel på skog i Norge.
Av Norges landareal på 324 mill. dekar utgjør skogen ca 134 mill. dekar (LMD, 2011). Av dette er ca 83 mill. dekar produktiv skog, men av dette er bare 60 mill. dekar interessant for ordinær skogbruksvirksomhet.
Og jeg antar de må forholde seg til Levende Skog som gjennom 25 kravpunkter beskriver hvilke hensyn som skal tas ved hogst og andre inngrep.

Realisten

Legg inn av Realisten »

InternalExile skrev: tir aug 31, 2021 5:30 pm Hvor store områder er det snakk om? Vi har da ikke mangel på skog i Norge.
1. Aner ikke
2. Selvfølgelig ikke.

Det er ikke problemet.
InternalExile skrev: tir aug 31, 2021 5:30 pm Og jeg antar de må forholde seg til Levende Skog som gjennom 25 kravpunkter beskriver hvilke hensyn som skal tas ved hogst og andre inngrep.
Der har du kilden til problemet.
Inneholder noen av disse 25 kravpunktene verning av etablerte stier?
(Har ikke sjekket selv, men regner svaret her som nei.)

Realisten

Legg inn av Realisten »

Norges Skogeierforbund viser blant annet til at det ikke er lagt opp til at grunneierne skal involveres ved kartlegging av viktige friluftsområder.
Da er det sikkert samme mynt andre veien. Dvs når grunneieren hugger sin skog på moderne vis så driter han i om noen stier blir ødelagt.
I meldingen foreslås det at friluftsloven bør endres slik at den gir generell adgang til ikke-motorisert ferdsel i utmark. Dette innebærer en utvidelse av allemannsretten på bekostning av grunneierretten, understreker Norges Skogeierforbund.
Grunneierne tar ikke hensyn til ikke-motorisert ferdsel i utmark. De gjør det motsatte. De gjør det umulig å ferdes i skogen slik den var. Etter hogst så er det farlig å gå i disse områdene.
Stiene er borte/ødelagt og erstattet med ett kaos av trestammer/kvister osv.

Kilde

Noen

Legg inn av Noen »

Realisten skrev: tir aug 31, 2021 6:30 pm Grunneierne tar ikke hensyn til ikke-motorisert ferdsel i utmark. De gjør det motsatte. De gjør det umulig å ferdes i skogen slik den var. Etter hogst så er det farlig å gå i disse områdene.
Stiene er borte/ødelagt og erstattet med ett kaos av trestammer/kvister osv.
Høres kjipt ut. Samtidig: Jordkloden er ikke egentlig et museum. Idéen om "friluftsliv" der man går rundt i naturen og bare ser seg om er kanskje ganske ny. Blant urbefolkning er "turgåing" ofte noe som er underordnet jakt, fiske, skogbruk, seterdrift, osv. Totemistiske kulturer er imidlertid et unntak.

Realisten

Legg inn av Realisten »

Noen skrev: tir aug 31, 2021 8:03 pm Høres kjipt ut. Samtidig: Jordkloden er ikke egentlig et museum. Idéen om "friluftsliv" der man går rundt i naturen og bare ser seg om er kanskje ganske ny. Blant urbefolkning er "turgåing" ofte noe som er underordnet jakt, fiske, skogbruk, seterdrift, osv. Totemistiske kulturer er imidlertid et unntak.
Den dro du langt....
Men takk, da fikk jeg slått opp ett nytt ord for meg som er irrelevant i denne sammenheng.

Kaktus
Innlegg: 7

Legg inn av Kaktus »

Realisten skrev: tir aug 31, 2021 6:21 pm Der har du kilden til problemet.
Inneholder noen av disse 25 kravpunktene verning av etablerte stier?
(Har ikke sjekket selv, men regner svaret her som nei.)
I den nyeste PEFC standarden er det 27 kravpunkt. Flere av disse omhandler stier. I kravpunkt nr. 10 står følgende:
"Hogstavfall skal ryddes bort fra bekker, elver, vann og stier og skiløyper. Dersom ikke særskilte
forhold tilsier noe annet, skal rydding foretas omgående etter avsluttet hogst. Mens hogsten pågår,
skal det, for å unngå unødvendige hindringer for allmenn ferdsel, ryddes i stier og skiløyper så snart
det er praktisk mulig
."

Sitat fra kravpunkt 13:
"Stier og løyper, samt veger av kulturhistorisk interesse skal ikke benyttes som kjøretrasé der det er
praktisk mulig å unngå dette. Unntatt er stier og løyper som er lagt i allerede opparbeidede
kjøretraseer for skogsdrift. Også for å unngå dobbelttraseer og alternative utdriftstraseer som vil ha
større negative konsekvenser for miljøet og friluftslivet, kan det gjøres unntak fra hovedregelen.
Hjulspor som forårsaker vannavrenning og erosjon, kjøreskader i stier og løyper og andre vesentlige
skader, skal utbedres så snart fuktighetsforholdene gjør dette praktisk mulig etter avsluttet bruk av
utdriftstraseen.
"

Så og si all skog hogges etter denne standarden. Hvis du opplever at stier ikke er ryddet har ikke skogeieren gjort det han er pålagt. Landbruksmyndighetene kontrollerer av og til at hogst utføres etter dette regelverket og at skogeieren sørger for planting av ny skog, som han også er pålagt.

Link til PEFC standarden:
https://www.skog.no/wp-content/uploads/ ... 012016.pdf

Realisten

Legg inn av Realisten »

Kaktus skrev: ons sep 01, 2021 7:17 pm Så og si all skog hogges etter denne standarden. Hvis du opplever at stier ikke er ryddet har ikke skogeieren gjort det han er pålagt. Landbruksmyndighetene kontrollerer av og til at hogst utføres etter dette regelverket og at skogeieren sørger for planting av ny skog, som han også er pålagt.

Link til PEFC standarden:
https://www.skog.no/wp-content/uploads/ ... 012016.pdf
Stor takk for arbeidet du la i den posten. :!:
Da vet vi det.

Joda trær er plantet pånytt, men ellers er området rasert totalt desverre. :cry:

Farmer

Legg inn av Farmer »

Realisten skrev: ons sep 01, 2021 8:55 pm
Kaktus skrev: ons sep 01, 2021 7:17 pm Så og si all skog hogges etter denne standarden. Hvis du opplever at stier ikke er ryddet har ikke skogeieren gjort det han er pålagt. Landbruksmyndighetene kontrollerer av og til at hogst utføres etter dette regelverket og at skogeieren sørger for planting av ny skog, som han også er pålagt.

Link til PEFC standarden:
https://www.skog.no/wp-content/uploads/ ... 012016.pdf
Stor takk for arbeidet du la i den posten. :!:
Da vet vi det.

Joda trær er plantet pånytt, men ellers er området rasert totalt desverre. :cry:
Kaktus tilfører faktisk debatten du tar opp litt objektiv substans. Hvor har du virkeligheten din fra, enkelte hogster som har gått over styr, eller har vært vanskelig grunnet dårlige værforutsetninger, samt enkelt oppslag i media?
En annen faktor er faktisk grunneier sin bestemmelseretten til egen grunn og skog.
Forøvrig er det melde/ søknadspliktig minimum 3 uker i forveien for de fleste hogster, hvor det må foreligge en hogstplan. Der vil man få innsigelser fra kommunen om spesielle forhold. Det er heller ikke slik at man ikke må ta hensyn til diverse vern og kulturminner.

Gloriana

Legg inn av Gloriana »

Fælt hvordan de raserer skogen, men på den andre siden så gror Norge igjen.

Men denne formen for flatehogst som bedrives er fæl, de har nettopp tatt et stort område rett ved vår ene tomt. Det står ikke igjen en eneste bjørk eller noen andre trær, bare småkvist. Ettertiden vil nok vise at dette ikke er særlig bra, men nå smir de virkelig mens jernet er varmt - prisen på treverk har vel aldri vært så høy som nå.

Realisten

Legg inn av Realisten »

Farmer skrev: ons sep 01, 2021 9:05 pm Kaktus tilfører faktisk debatten du tar opp litt objektiv substans.

Det har jeg da takket han for. :shock:

Farmer

Legg inn av Farmer »

Gloriana skrev: ons sep 01, 2021 9:10 pm Fælt hvordan de raserer skogen, men på den andre siden så gror Norge igjen.

Men denne formen for flatehogst som bedrives er fæl, de har nettopp tatt et stort område rett ved vår ene tomt. Det står ikke igjen en eneste bjørk eller noen andre trær, bare småkvist. Ettertiden vil nok vise at dette ikke er særlig bra, men nå smir de virkelig mens jernet er varmt - prisen på treverk har vel aldri vært så høy som nå.

Dette med tynningshogst og flathogst har mange elementer med seg.
Ofte vil en flathogst være det faglige rette. Trær som tilsynelatende ser friske ut kan ha stoppet og vekse av forskjellige årsaker. Da vil det være bedre og hugge disse, for og åpne for ny tilvekst.

Realisten

Legg inn av Realisten »

Monstermaskinene er en uting. Knuser alt og lager dype spor.

PerryAndre

Legg inn av PerryAndre »

Realisten skrev: tir aug 31, 2021 5:15 pm Store gigantmaskiner kjører istykker norsk skog. Dette kalles moderne skogsdrift.

Etter at de er ferdige er stier osv totalt ødelagt.

Men det er ikke det verste. Det verste er at de på en ytterst arrogant måte ikke rydder opp etter seg :!:
Det blir omtrent umulig å ferdes i disse områdene etter at de er ferdige.
Store mengder trestammer/kvister ligger på kryss og tvers over stiene. (Om man i det hele tatt finner stien igjen... omtrent alt er ødelagt.)


Det burde være ett krav om å rydde vekk trestammer/kvister hvor hovedstiene gikk.

Makan til arroganse skal man se langt etter....

Her i Trøndelag er det tømmerhogst mest på vinteren. Vi må huske på det er skogeierne som driver med tømmerhogst og det er deres skog. Og vi ferdes i deres skog. Vi kan ikke forvente at skogeierne tar hensyn til turgåere. Det er ikke deres oppgave, men kommunen ved deres driftsavdeling.

Realisten

Legg inn av Realisten »

PerryAndre skrev: tor sep 02, 2021 9:46 pm Her i Trøndelag er det tømmerhogst mest på vinteren. Vi må huske på det er skogeierne som driver med tømmerhogst og det er deres skog. Og vi ferdes i deres skog. Vi kan ikke forvente at skogeierne tar hensyn til turgåere. Det er ikke deres oppgave, men kommunen ved deres driftsavdeling.

Smart valg av årstid. Tipper du har fine turområder i Trøndelag. Ikke vært der selv. (Selv om jeg er født der...)

Har skjønt at det er forskjell på skogeiere.
De skulle fått ekstra tilskudd når de beholdt stiene. ;)

PerryAndre

Legg inn av PerryAndre »

Smart valg av årstid. Tipper du har fine turområder i Trøndelag. Ikke vært der selv. (Selv om jeg er født der...)

Har skjønt at det er forskjell på skogeiere.
De skulle fått ekstra tilskudd når de beholdt stiene. ;)
[/quote]

Var ny info for meg at skogseiere driver tømmerhogst i turområder om sommeren. Jeg kjenner til en konflikt i Oppdal for noen år siden. Dreide seg om en skogsvei som skogeier brukte på vinteren og folket i Oppdal brukte som skiløype. Endte med at folk måtte lage spor ved siden av veien. Stykke av veien skogseieren bruker.
Tar 6-7 minutter før jeg treffer på skogkanten i Bymarka i Trondheim. Kjører også til andre steder i marka for å gå derfra til et sted sammen med familien. Noen helger i året kjører vi til fjells. Ligger i telt eller tar inn på hotell. Men, mest fritid bruker vi på kysten.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Det er snart 18 år siden jeg kjøpte hus oppe i skogbrynet, og kona og jeg har hatt gleden av å rusle rett over tomtegrensa og inn i en gammel skog og gå på tur der. Inntil vinteren for to år siden. Da dundret maskinene inn og la alt flatt.
Jeg forstår at grunneieren vil selge tømmer, men det er litt vemodig når mange titalls mål plutselig er endret fra gammel skog til kvisthauger.
Om 60- 70 år er det kanskje vokst opp skog der igjen. Men når den tid kommer er jo både grunneieren og jeg døde.

Noen

Legg inn av Noen »

fargeblind skrev: søn sep 05, 2021 3:05 pm Jeg forstår at grunneieren vil selge tømmer, men det er litt vemodig når mange titalls mål plutselig er endret fra gammel skog til kvisthauger.
Så er spørsmålet hva vi egentlig, til syvende og sist, får ut av å glo på skogen.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Noen skrev: fre sep 10, 2021 10:35 pm
fargeblind skrev: søn sep 05, 2021 3:05 pm Jeg forstår at grunneieren vil selge tømmer, men det er litt vemodig når mange titalls mål plutselig er endret fra gammel skog til kvisthauger.
Så er spørsmålet hva vi egentlig, til syvende og sist, får ut av å glo på skogen.
Tur i skogen gir sjelefred. Du burde prøve selv. Det er bedre blåbær der også, enn de importerte de selger i butikken. Helt gratis. Samme med sopp.
Fin trening for kroppen er det også.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Miljø og Klima»