Integrering av alle fremmedkulturelle i det norske samfunnet - ikke noe problem?

Svar
pfrog567

Re: Integrering av alle fremmedkulturelle i det norske samfunnet - ikke noe problem?

Legg inn av pfrog567 »

fazz skrev: tir sep 07, 2021 1:55 pm
pfrog567 skrev: tir sep 07, 2021 1:31 pm
Barn, unge og "unge" voksne, tvangsholder verken på bokmål eller nynorsk i dag. De slenger om seg med slang-ord de har plukket opp fra amerikansk/engelsk. Jeg har passert 50 og skjønner ikke bæra når en voksen som er yngre enn meg begynner med f.eks. slik ish-greie. Hva faen er det for noe? Snakk norsk!

Norsk som hovedspråk her i landet kommer til å bli mer og mer engelsk med tida.
Når du sier "Norsk", snakker du da om bokmål (til nød nynorsk), eller godtar du en hvilken som helst døla-dialekt som så og si ingen andre uten samme etternavn kan? For hva er egentlig forskjell på en eller anna flekkefjording eller gudbrandsdøl som tviholder på dialekten og hvor 50% av ordene er lokale varianter enn om ungdommen snakker bokmål med innfall av engelsk og slang?
Vel, de som snakker dialekt plukker da opp disse slanguttrykkene på engelsk de også. Jeg snakker om barn og unge her, ikke gamle folk som snakker sin (uforståelige for mange) dialekt som de har gjort i alle år.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

fazz skrev: tir sep 07, 2021 4:21 pm
Corvus skrev: tir sep 07, 2021 4:16 pm Joda, men var det dette du kom på med positivt med islam? Var ikke veldig mye...
Jeg er ganske sikker på at spør du en muslim så får du omtrent akkurat de samme svarene som om du spørre en jøde eller katolikk hva som er så bra med religion. Personlig ser jeg svært lite positivt i religion.
Jeg ser også lite positivt i religion, men jeg ser også at det er stor forskjell på religionene. Jeg synes følgende sitater fra Sam Harris sitt foredrag nedenfor forteller en del:

"The crazier you get as a Jain, the less we have to worry about you."
"Extremism is not a problem if your core beliefs are truly non-violent."



Noen av religionene har jo forandret seg, som kristendom. Så får man håpe at Islam også forandrer seg, men jeg er bekymret over at man ser så lite forandring i den i en opplyst verden.

fazz

Legg inn av fazz »

pfrog567 skrev: tir sep 07, 2021 6:54 pm Vel, de som snakker dialekt plukker da opp disse slanguttrykkene på engelsk de også. Jeg snakker om barn og unge her, ikke gamle folk som snakker sin (uforståelige for mange) dialekt som de har gjort i alle år.
Resultatet er vel i bunn og grunn det samme når det kommer til kommunikasjon, men det er jo ikke slik at det ikke alltid har vært slanguttrykk. Alle yngre generasjoner har hatt nye slanguttrykk som generasjonen før ikke kunne.

Corvus

Legg inn av Corvus »

I tillegg blir fattige muslimske områder gjerne tilgodesett av Saudi-Arabia m.fl. heller enn av Vesten, og da heller i form av gigantiske moskebygg enn annen infrastruktur. De er neppe "avhengige av" bistand fra Norge, norsk bistand er delvis en sekstiåtter-anakronisme der bistandsaktørene fremdeles tviholder på overføringer, delvis en symbolhandling, og sikkert kun delvis noe som bedrer livsvilkårene for en del folk. Riktignok vanskelig for meg å vite siden jeg ikke har reist så mye rundt og sett selv.
[/quote]

Muslimske områder blir ikke akkurat rikere av å få en haug av moskeer poppende opp overalt. Den rene bistanden i form av helsehjelp, penger, oppbygging av skoler osv er det stort sett vesten som står for i de fleste trengende muslimske land.

Noen

Legg inn av Noen »

Corvus skrev: tir sep 07, 2021 7:59 pm Muslimske områder blir ikke akkurat rikere av å få en haug av moskeer poppende opp overalt.
Nå er sikkert sånn at verdslig rikdom ikke regnes som alfa og omega i islam.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

fazz skrev: tir sep 07, 2021 1:55 pm
pfrog567 skrev: tir sep 07, 2021 1:31 pm
Barn, unge og "unge" voksne, tvangsholder verken på bokmål eller nynorsk i dag. De slenger om seg med slang-ord de har plukket opp fra amerikansk/engelsk. Jeg har passert 50 og skjønner ikke bæra når en voksen som er yngre enn meg begynner med f.eks. slik ish-greie. Hva faen er det for noe? Snakk norsk!

Norsk som hovedspråk her i landet kommer til å bli mer og mer engelsk med tida.
Når du sier "Norsk", snakker du da om bokmål (til nød nynorsk), eller godtar du en hvilken som helst døla-dialekt som så og si ingen andre uten samme etternavn kan? For hva er egentlig forskjell på en eller anna flekkefjording eller gudbrandsdøl som tviholder på dialekten og hvor 50% av ordene er lokale varianter enn om ungdommen snakker bokmål med innfall av engelsk og slang?
Kvifor skal ein nordmann snakke dansk? Bruk norsk, ikkje språket til kolonisten.

joplina

Legg inn av joplina »

Noen skrev: tor sep 02, 2021 12:36 pm Jeg lurer på dette med fremmedkulturelle, som det allerede finnes mange av i Norge, og som de fleste partiene fremdeles vil ha ganske mange flere av.

Har dere inntrykk av at dette med integrasjon av denne uensartede gruppen stort sett fungerer som det skal?
***************
Blant norskfødte nordmenn så er det en viss andel (ikke så rent liten heller) som faller utenom av forskjellige årsaker. Blant norskfødte nordmenn er barnevern, rus-og psykiatribehandling, fengsel og rehabilitering et nødvendig onde så vel som en nødvendig realitet. Og dette skjer til tross for at norskfødte nordmenn i generasjoner kommer fra vårt fredelige hjørne av verden der demokrati og velferdsordninger er tilgjengelig for alle.

Våre nye landsmenn - de fremmedkulturelle (som du beskriver dem) er i stor grad flyktninger som kommer fra urolige deler av verden, fra krig og skakkjørte , fattige samfunn der demokrati ofte er fremmedord og velferdsordninger er fraværende - og de kommer også med andre kulturtradisjoner i bagasjen.

- Så jeg tenker som så ; Når så mange norskfødte nordmenn faller utenom det produktive "gode selskap" i vårt demokrati med alle velferdsordninger - så er det vel rimelig opplagt at fremmedkulturelle med mange slags traumer i bagasjen i tillegg til kulturkollisjon kan slite med å bli integrerte.
- Jeg tenker videre at hvis det ikke oppleves som rimelig opplagt og forventet, så må noen være tilsvarende rimelig naive.

Selvfølgelig er ønsket at alle skal bli godt integrerte og at tilrettelegging av muligheter for å bli det må være på plass...men full pott?
Nei, det er selvsagt ikke mulig. Ikke en gang alle norskfødte nordmenn er velfungerende og integrerte i samfunnet vårt . Sånn er det bare.

Betyr det at man skal slutte å hjelpe nødstilte som ikke er norskfødte nordmenn og ikke la de få en ny sjanse i landet vårt - i kontrollerte former (kvoter/antall) ??
- Nei, det syns jeg ikke.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

fazz skrev: tir sep 07, 2021 7:17 pm
pfrog567 skrev: tir sep 07, 2021 6:54 pm Vel, de som snakker dialekt plukker da opp disse slanguttrykkene på engelsk de også. Jeg snakker om barn og unge her, ikke gamle folk som snakker sin (uforståelige for mange) dialekt som de har gjort i alle år.
Resultatet er vel i bunn og grunn det samme når det kommer til kommunikasjon, men det er jo ikke slik at det ikke alltid har vært slanguttrykk. Alle yngre generasjoner har hatt nye slanguttrykk som generasjonen før ikke kunne.
Eneste "slangen" jeg husker fra min barn- og ungdomstid, er epleslang :lol:

Corvus

Legg inn av Corvus »

Noen skrev: tir sep 07, 2021 8:07 pm
Corvus skrev: tir sep 07, 2021 7:59 pm Muslimske områder blir ikke akkurat rikere av å få en haug av moskeer poppende opp overalt.
Nå er sikkert sånn at verdslig rikdom ikke regnes som alfa og omega i islam.
Neida, så lenge de får økonomisk hjelp fra vesten, så trenger de ikke å tenke så mye på å få maten på bordet, de kan fokusere 100% på religion. Og dermed være avhengige av vestens hjelp for evig og alltid.

Noen

Legg inn av Noen »

Corvus skrev: fre sep 10, 2021 5:55 pm
Noen skrev: tir sep 07, 2021 8:07 pm
Corvus skrev: tir sep 07, 2021 7:59 pm Muslimske områder blir ikke akkurat rikere av å få en haug av moskeer poppende opp overalt.
Nå er sikkert sånn at verdslig rikdom ikke regnes som alfa og omega i islam.
Neida, så lenge de får økonomisk hjelp fra vesten, så trenger de ikke å tenke så mye på å få maten på bordet, de kan fokusere 100% på religion. Og dermed være avhengige av vestens hjelp for evig og alltid.
Som sagt, "muslimske land" mottar gjerne store bidrag fra rike gulfstater. Vet ikke hvor vanlig det er at de er avhengige av vestlig bistand. Hvilke land tenker du på?

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

Norge som nasjon, kan ikke annet enn håpe, på at integrering av nye landsmenn går fredelig for seg. Dette, i særdeleshet, når en i dag via media får den absolutte viten om kulturforskjellene. Så må en ikke glemme, at på 1960 tallet, sto det å lese i boligutleie-annonser i hovedstadens aviser: "Ikke nordlendinger".

Idiomatisk

Legg inn av Idiomatisk »

Til full krig mot politisk islam: – Europa må stå sammen

Danmark, Østerrike, Belgia og Frankrike går nå til felles kamp mot politisk islam. Det heter at politisk islam er farligere enn islamistisk terror. Derfor har disse landene dannet et forum som jevnlig skal møtes for å meisle ut tiltak mot politisk islam. Det muslimske brorskapet utpekes som en livsfarlig fiende av Europas demokrati.

Lite dekning i norske medier om kampen som nå føres mot politiske Islam i flere europeiske land,
berøringsangsten rundt Islam fra norske medier er en tragedie, spesielt når vi ser situasjonen i nabolandet vårt.

HRS må igjen gjøre jobben såkalte seriøse medier burde gjort, og de mistet statsstøtten for udåden

https://www.rights.no/2021/11/til-full- ... ta-sammen/

Strider

Legg inn av Strider »

Oslo er allerede tapt

Imariuz

Legg inn av Imariuz »

Idiomatisk skrev: man sep 06, 2021 10:31 pm
Noen skrev: man sep 06, 2021 10:22 pm
En muslim som sier Islam er fredfull altså? Betryggende.

Jeg lytter heller til Sam Harris som er en av verdens mest kjente religionskritikker We have a dogma of political correctness which is stifling conversation.'


Ville ikke brukt Sam Harris som kilde, nyateister som han er jo like ekstreme som IS eller Taliban, bare at fienden deres er religiøse, som de sprer hat og løgner om på inn og utpust.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Bare fordi du har skrevet en bok som mange har lest og kanskje til og med liker trenger ikke å bety at argumentene dine er godt fundamentert eller nyanserte, Sam Harris er vel en typisk ekkokammer-mann.

Fakta er at Norge trenger innvandring for å fylle framtidens jobber all den tid norske kvinner ikke er interesserte i å føde 2.1 barn hver. Så jeg mener vi burde legge opp til at flere skal få opphold enn idag, men at integreringen skal skje på våre vilkår, Norge er ikke tjent med Somaliske kolonier i Oslo, de ønsker sikkert å ferdes blant andre som snakker samme språk, men det er nettopp det de ikke bør gjøre, bruk bosetning av alle som kommer hit aktivt i distriktspolitikken ved å spre de ut over områder som ellers fraflyttes, blir litt flere arbeidsplasser der, samtidig som de som kommer er nødt til å bruke norsk.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Zorbeltuss skrev: man nov 08, 2021 9:45 pm Bare fordi du har skrevet en bok som mange har lest og kanskje til og med liker trenger ikke å bety at argumentene dine er godt fundamentert eller nyanserte, Sam Harris er vel en typisk ekkokammer-mann.

Fakta er at Norge trenger innvandring for å fylle framtidens jobber all den tid norske kvinner ikke er interesserte i å føde 2.1 barn hver. Så jeg mener vi burde legge opp til at flere skal få opphold enn idag, men at integreringen skal skje på våre vilkår, Norge er ikke tjent med Somaliske kolonier i Oslo, de ønsker sikkert å ferdes blant andre som snakker samme språk, men det er nettopp det de ikke bør gjøre, bruk bosetning av alle som kommer hit aktivt i distriktspolitikken ved å spre de ut over områder som ellers fraflyttes, blir litt flere arbeidsplasser der, samtidig som de som kommer er nødt til å bruke norsk.
[/quote

Innvandring fra land med samme kultur som oss er ikke noe problem. Europeiske land, Thailand, Japan osv.
Innvandring fra de fleste muslimske land, med den kulturen og religionen som ofte følger med, trenger Norge overhodet ikke mer av.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Fordi Thailand og Japan har samme kultur som Norge? Øh...nei.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Zorbeltuss skrev: man nov 08, 2021 9:45 pm Fakta er at Norge trenger innvandring for å fylle framtidens jobber all den tid norske kvinner ikke er interesserte i å føde 2.1 barn hver.
Nei.
Det.
Gjør.
Vi.
Ikke.

Slutt med den løgnen.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Pernille skrev: man nov 08, 2021 9:57 pm Nei.
Det.
Gjør.
Vi.
Ikke.

Slutt med den løgnen.
Interessant lesning, men jeg synes ikke de linkene der er et godt motsvar da de kun ser på økonomiske faktorer og ikke på mer langsiktige demografiske utfordringer.

Idiomatisk

Legg inn av Idiomatisk »

Zorbeltuss skrev: man nov 08, 2021 9:45 pm

Fakta er at Norge trenger innvandring
Høres ut som en faktasjekk av faktisk.no dette her.

Men så over til faktisk fakta, Norge trenger ikke innvandring. Innvandring fra ikke-vestlige land, minus asiatiske, Israel, India etc, er en eneste stor utgiftspost.
https://www.nettavisen.no/okonomi/nye-s ... 3424177217

Og om det hadde vært en kulturell berikelse for samfunnet så hadde det kanskje vært lettere å akseptere at det koster mer penger for fellesskapet enn noe annet. Men det er ikke en kulturell berikelse. De topper vold, voldtekt, barneekteskap, drap, knivstikkinger ja nærmest all negative statistikker på landsbasis også

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Pernille skrev: man nov 08, 2021 9:57 pm
Nei.
Det.
Gjør.
Vi.
Ikke.

Slutt med den løgnen.
Nå må du ikke ødelegge debatten med så mye fakta :lol:

Pernille

Legg inn av Pernille »

Zorbeltuss skrev: man nov 08, 2021 10:19 pm Interessant lesning, men jeg synes ikke de linkene der er et godt motsvar da de kun ser på økonomiske faktorer og ikke på mer langsiktige demografiske utfordringer.
Som helt konkret er...?

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Pernille skrev: man nov 08, 2021 10:51 pm Som helt konkret er...?
At det ikke blir født nok unger i Norge til å betale for pensjonene våre. På kort sikt så er det helt klart ikke lønnsomt med innvandring, nei.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Noen skrev: tir sep 07, 2021 4:19 pm
Corvus skrev: tir sep 07, 2021 4:16 pm
Jeg tror også at muslimer oftere får det de ber om. Ellers hadde de ikke bedt så mye.
Her har du nok helt rett. NAV samstemmer.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Zorbeltuss skrev: man nov 08, 2021 11:22 pm
Pernille skrev: man nov 08, 2021 10:51 pm Som helt konkret er...?
At det ikke blir født nok unger i Norge til å betale for pensjonene våre. På kort sikt så er det helt klart ikke lønnsomt med innvandring, nei.
Da bør det jo gir mer mening å hente de som beviselig integrerer seg godt i Norge da, asiatere f.eks. For folk fra midtøsten så blir overgangen for stor, det viser jo statistikken. Det hjelper ikke å hente masse mennesker om de ikke blir godt nok integrert

Pernille

Legg inn av Pernille »

Zorbeltuss skrev: man nov 08, 2021 11:22 pm
Pernille skrev: man nov 08, 2021 10:51 pm Som helt konkret er...?
At det ikke blir født nok unger i Norge til å betale for pensjonene våre. På kort sikt så er det helt klart ikke lønnsomt med innvandring, nei.
Det er jo i aller høyeste grad en økonomisk faktor. Først kritiserer du referansene for å kun snakke om økonomiske faktorer og så trekker du frem det som kanskje er den største økonomiske faktoren av alle? :)

Men altså, du tar fryktelig feil. Innvandring redder ikke pensjonene -- tvert i mot -- de tapper pensjonspotten, og grunnen til det er at innvandrere, og da spesielt innvandrere fra land utenfor EU, tar i snitt ut mye mer penger fra det offentlige enn det de putter inn i form av skatter og avgifter. Innvandring fra disse landene øker faktisk den offentlige forsørgerbyrden, som altså pensjonene er en del av.

Alt dette er behørig beskrevet i Brochmann I og II som de fleste burde ha fått med seg i dag.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Halvparten av dem som mottar sosialhjelp er født i utlandet. Faktisk har tallet økt dramatisk de siste ti årene. Stikk i strid med løgnene som ble servert for noen år siden om at dette ville gå seg til.

https://www.nrk.no/norge/halvparten-av- ... 1.15739293

Tajik mener det skyldes mislykket integreringspolitikk. No shit. Å klage på integreringspolitikken har blitt gjort i alle år uten at noen har klart å komme med en politikk som faktisk fungerer. Kanskje politikerne heller bør stikke fingeren i jorda og innse at det mest sannsynlig er en umulig oppgave?

Fstop

Legg inn av Fstop »

Hvilken integrering? Det har de siste årene vært satt av like mye penger i statsbudsjettet til integreringstiltak som til politiet.. Jeg skal gjøre integreingsdebatten mye billigere her og referere til Koranen og hva den sier om integrering.. En tradisjon/kultur innen islam skal bosette seg så nær moskeen sin som mulig, der moskeen er den sosiale arenaen, der en møter nye venner, kommer med personlige og eller sosiale problem, det en kommer for å finne en kone, for å gifte seg, for å bli gravlagt, for å undertegne en forretningsavtale etc. De som driver butikk skal sørge for å etablere seg i nærheten av moskeen. Moskeen er sentrum for all aktivitet. I islam så er det også et eget økonomisk /finans system, som detaljregulerer hvordan avtaler settes opp og hvordan oppgjør skal foregå, hva som er tillat for myndighetene til å innhente av skatter og avgifter etc.. Det er forbudt å gifte seg utenfor religionen, med en vantro og det er forbudt å velge vantro venner frem for rettroende venner.. Koranen omhandler også hvordan du kan bli belønnet for å behandle frafalne og vantro i samfunnet..
Dette er utgangspunktet for det vrøvlet som Ola og Kari donk kaller for integreringsdebatt.. Det er bare sludder og en dårlig skjult arena til ansettelse av en sjokk med kjerringer som skal forvalte disse midlene.. Nordmenn kan ikke en drit om islam og bygger politikken sin på det. Flaut og farlig.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Pernille skrev: tir nov 09, 2021 9:09 am Men altså, du tar fryktelig feil. Innvandring redder ikke pensjonene -- tvert i mot -- de tapper pensjonspotten, og grunnen til det er at innvandrere, og da spesielt innvandrere fra land utenfor EU, tar i snitt ut mye mer penger fra det offentlige enn det de putter inn i form av skatter og avgifter.
Så godt som samtlige i dette landet er økonomiske underskuddsprosjekter.

De som er mest lønnsomme er faktisk de som kommer hit som unge voksne 18-30, og kommer i jobb.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Rainmaker skrev: fre des 10, 2021 9:25 am
Pernille skrev: tir nov 09, 2021 9:09 am Men altså, du tar fryktelig feil. Innvandring redder ikke pensjonene -- tvert i mot -- de tapper pensjonspotten, og grunnen til det er at innvandrere, og da spesielt innvandrere fra land utenfor EU, tar i snitt ut mye mer penger fra det offentlige enn det de putter inn i form av skatter og avgifter.
Så godt som samtlige i dette landet er økonomiske underskuddsprosjekter.
Og nettopp derfor gir det absolutt ingen mening å øke underskuddet enda mer med enda mer innvandring som gir enda mer underskudd.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»