Tippeligaspill

Svar
GoingKronos

Re: Tippeligaspill

Legg inn av GoingKronos »

En runde med fire store favoritter, og to kamper der ingen av lagene har noe å spille for. Det er ikke helt enkelt å finne verdispill og i tillegg så er det jo full vinter over hele landet som gjør ting mer komplisert.

Det klart mest interessante spillet er under i Stabæk og Rosenborg, hovedsakelig pga veldig vanskelige baneforhold - og litt for at Stabæk virkelig har klart å mure igjen bakover. Men det store spørsmålet er jo om kampen i det hele tatt blir spilt på Nadderud, det kan hende det blir flyttet til kunstgresset i Mjøndalen og da er et under-spill uinteressant. Men skiftes arena så skal også spill kanselleres, men jeg kan ikke bruke det som hovedspill pga usikkerheten.

Jeg syns tre av de store favorittene virker veldig sterke, Glimt, Viking og Vålerenga bør i det minste matche sjansen som gis i oddsmarkedet. Under iskalde forhold så er det dog ikke lett å spekulere i mye mål og fyrverkeri, så vet ikke helt om handikap-spill gir verdi. Molde syns jeg blir for stor favoritt mot et Lillestrøm-lag som har holdt gått selv om det har blitt litt tungt utover høsten, men det har jo ikke akkurat vært et lønnsomt opplegg å gå mot Molde på hjemmebane, så jeg lar denne gå forbi selv om LSK-oddsen ikke er langt unna autobet-land.

Jeg velger dog å gå på formlaget Sarpsborg mot et Tromsø-lag som har sikret plassen og som dro til Sarpsborg uten Gundersen, Totland og Ondrasek. Så jeg tror det blir vanskelig å stoppe det momentumet som Sarpsborg er i, og bak de tre store i årets sesong så har Sarpsborg vært fjerde best i ligaen i høst. Så hovedspillet blir ren hjemmeseier til Østfold-laget.

Ellers ingen verdi i de andre kampene.

Hovedspill:

Sarpsborg - Tromsø, hjemmeseier - 1,92 Pinnacle

startelver

Legg inn av startelver »

Brann bør vel kjempe for livet nå? Kjemper om en playoff.

Kan det være at Glimt allerede har tankene på Europakampen i midtuken som de må vinne for å ta gruppeseieren?

Reddington

Legg inn av Reddington »

startelver skrev: søn des 05, 2021 12:31 pm Brann bør vel kjempe for livet nå? Kjemper om en playoff.

Kan det være at Glimt allerede har tankene på Europakampen i midtuken som de må vinne for å ta gruppeseieren?
Brann har kjempet for livet i 2-3 måneder nå. Det vil seg ikke. B/G må jo fokusere på hjemlig serie før en eventuell gruppeseier.

Reddington

Legg inn av Reddington »

Jeg synes Molde vinner og begge lag scorer @2.60 er interessant. Satt på det samme da RBK var på besøk. Molde er meget bra hjemme, men ikke potte tett. LSK bra borte, og har lite å tape.

startelver

Legg inn av startelver »

Følger

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Reddington skrev: søn des 05, 2021 2:43 pm Jeg synes Molde vinner og begge lag scorer @2.60 er interessant. Satt på det samme da RBK var på besøk. Molde er meget bra hjemme, men ikke potte tett. LSK bra borte, og har lite å tape.
Det kan være et bra spill, været ser ikke ut til å være et problem i Molde heller.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

startelver skrev: søn des 05, 2021 12:31 pm Brann bør vel kjempe for livet nå? Kjemper om en playoff.

Kan det være at Glimt allerede har tankene på Europakampen i midtuken som de må vinne for å ta gruppeseieren?
Seriegull er selvsagt langt viktigere, jeg tror Glimt ønsker å avgjøre dette nå foran eget publikum. Roter Glimt bort nok en matchball så kan det bli veldig nervøst før siste serierunde.

Reddington

Legg inn av Reddington »

.

Reddington

Legg inn av Reddington »

Ikke til å tro at Molde-spillet ikke sitter.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Ryker dagens to eneste kuponger pga Glimt og Molde. De andre kampene satt selvfølgelig som et skudd.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Blitt en tung avslutning på sesongen for hovedspillet, og det har egentlig bare vært dårlige spill og ikke utur.

Sarpsborg - Tromsø vil ikke gå inn i historebøkene, sjansefattig der et frispark som skifter retning ble avgjørende. Men Sarpsborg burde selvsagt gjort det langt bedre for å forsvare oddsen.

Til pause på Nadderud hadde det ikke vært en eneste sjanse, og sitte på under 2,5 mål da kjennes jo gull ut. Så kommer det to mål til RBK i løpet av 3 minutter, og derfra og inn så er det bare kaos. Så var det også klart bedre spilleforhold enn jeg hadde forventet på Nadderud. Syns uansett spillet var bra, og oddsen droppet også en del frem mot kampstart.

Måten Glimt rotet bort seieren på var nok årets start største skrell. Leder 2-0 mot bunnlaget med litt over 10 minutter igjen å spille, og så klarer de å rote det bort. Glimt hadde ikke ristet av seg det i e-cupen, så får vi se om de har kommet over sjokket til dagens møte med Mjøndalen. Utrolig viktig poeng for Brann, de trenger fortsatt hjelp, men gjør de selv jobben så må Stabæk vinne borte mot Odd.

Så fikk Glimt hjelp fra Molde som var fullstendig hjernedød taktisk, man skulle tidvis tro at de ikke hadde sett Lillestrøm spille før siden de ikke gjorde noe som helst for å hindre dem. Erling Moe er sannsynligvis taktisk alt for svak til å være trener på dette nivået, og har levd på at de har hatt den beste troppen hvert eneste år - og når de sannsynligvis igjen mister seriegullet så er det rett og slett ikke godt nok.

Status 2021:

Spill: 29

Innsats: 290

Gevinst: 346,1

TBP: 119,3

Status Totalt:


Spill: 299

Innsats: 2990

Gevinst: 3378,1

TBP: 113

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Siste serierunde og overraskende nok har vi spenning både i topp og bunn før sesongavslutningen.

La oss begynne i toppen, i det som har potensiale til å bli tidenes chok i norsk fotball. En ting er å ikke vinne på Lerkendal i sin første matchball, men å rote det til fra å lede 2-0 mot bunnlaget Brann er i en helt annen liga. Etter det så har de spilt E-cup og rotet bort gruppeseier etter en ganske svak prestasjon. Samtidig bølger det fortsatt frem og tilbake rundt Kjetil Knutsen fremtid som trener, og det er vanskelig å se på det som gunstig. Så det er ikke akkurat noe perfekt utgangspunkt for å sikre seriegullet, samtidig så møter de ligaens dårligste lag i Mjøndalen. Og de trenger kun uavgjort etter gavepakke fra Lillestrøm i sluttminuttene i Molde. Så Glimt er fortsatt gigantiske favoritter, men etter seieren i Molde der de i praksis avgjorde seriegullet har det meste gått galt.

Og det kan jo hende at Molde ikke klarer å gjøre jobben, for sannheten er jo at Molde har vært middels på bortebane i år med kun 6 seiere på 14 kamper. Men på gress har de vært gode (slått Rosenborg, Sandefjord, Stabæk og Brann - og uavgjort mot Lillestrøm) og nå møter de et Haugesund som ikke har stort å spille for. 1,80 på Molde er vel i grenseland til verdi, under normale forutsetninger så har jo ikke det være aktuelt - men motivasjon og at Molde ikke har noe å tape gjør at det ikke er et urimelig spill. Jeg kommer til å spille på Molde, men det er for at jeg har et vinnerspill på Glimt (skrev om det 3.oktober) og det gir en fin sikring samtidig som det er gode sjanser for at begge spillene går veien.

Bunnstriden er grei, Brann må vinne og få hjelp fra Odd som må ta poeng fra Stabæk. Mjøndalen må vinne og få hjelp både fra Sarpsborg som må ta poeng mot Brann og Odd som må slå Stabæk. Sannsynligvis blir det en duell mellom Stabæk og Brann som kan leve helt inn. Brann blir latterlig stor favoritt, greit at de har all motivasjon og Sarpsborg kun spiller for æren. Men Brann har også alt press på seg og denne sesongen har vist at dem ikke har taklet det spesielt bra. I tillegg masse skader i forsvaret og det blir en nykomponert bakre firer her. AHC +1,25 syns jeg er det beste spillet her siden målforskjell ikke vil ha betydning og det gjør jo at et ahc-spill på Sarpsborg blir mer interessant.

Oddsmarkedet er ekstrem på motivasjon på Brann, men de er det motsatte på Stabæk der oddsen vel er ganske lik det den hadde vært under normale omstendigheter tatt Odd sin form i betraktning. Jeg syns det er verd å gå på Stabæk, litt vrient å vite hvilken variant man skal gå for siden det avhenger av forløpet i andre kamper. Men jeg vil tro at Stabæk ikke vil ta alt for mye risiko fra start og så endre strategi utover kampen ved behov. Så jeg syns alt i alt +0,25 er det beste spillet.

Tromsø har blitt en defensiv bauta, sluppet inn 3 mål siste 8 kampene. Klarer de å fullføre den gode defensive prestasjonen her? Jeg syns tross alt oddsen på under-spill er veldig bra mot et Viking som sikret seg medaljen hjemme sist og nå skal opp til vinterlige Tromsø uten noe å spille for. Kan selvsagt bli en kamp der begge lagene byr opp til fest, men Viking har tross alt også spilt under 2,5 mål i tre av de fire siste bortekampene. Verd en innsats.

Hovedspill:

Brann - Sarpsborg, borteseier ahc+1,25 - 1,93 Pinnacle

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Ti år går fort, og det har vært gøy å drive dette prosjektet over så lang tid. Og jeg er både fornøyd og stolt over resultatene. 2021-sesongen var dog viktig siden det snudde en negativ trend i Eliteserien fra 2019 og 2020. Så skal man ikke tenke så mye på en sesong til en annen, det er ganske få spill og tilfeldigheter spiller stor rolle i en enkel sesong, men jeg jobbet med forståelsen av markedet som har endret seg de siste årene. Som jeg har vært inne på så er oddsmarkedet blitt veldig datastyrt, dog er det ikke så avansert - det som driver oddsen er forventet antall mål og forventet antall innsluppet mål. Jeg syns det har en begrenset verdi å bruke det i å vurdere styrke mellom lagene, siden det faktisk er en egenskap å være gode i begge bokser og ikke flaks/uflaks. I tillegg er det slik at psykologi spiller en rolle, lag i med og motgang fortsetter gjerne den trenden selv om statistikken sier at de har flaks eller uflaks.

Men det har gjort at jeg må tenke litt annerledes som oddsspiller, jeg ser aktivt etter lag som ser bedre ut på papiret enn i virkeligheten for å kunne gå mot dem. Hovedeksemplet i fjor var Brann der jeg gikk i mot dem 8 ganger i løpet av sesongen og det viste seg å være lønnsomt. Så jeg er optimistisk på at det å se fotball fortsatt kan gi en oppside mot mer datastyrte modeller, og så blir det lettere å treffe på markedsutviklingen og få høyest mulig odds om man faktisk klarer tolke oddsmarkedet.

Det er også slik at et opplegg som dette har en del som jobber i mot en, først og fremst at det er et ganske begrenset tidsrom spillet settes - det er stort sett dagen før eller på kampdagen, så det vil si at markedet alt har justert seg en del fra oddsen slippes samtidig som man ikke kan bruke den siste oddsutviklingen med sikker kunnskap om laguttak til å sette spill. Dette gjør at det ofte er mulig å få en bedre odds enn den oddsen jeg bruker i tipset, og det er generelt noe man skal følge med på om man følger oddstipsere. Mange får et veldig pyntet regnskap for at de henter utstikk odds, altså en bookmaker som er sen med å endre sin odds sammenlignet med resten markedet. Ingenting galt med det, men da gjør de egentlig ingen egen analyse og man skal være veldig kjapp for å få den oddsen som tipser har fått. I tillegg så spiller jeg kun hos store bookmaker som godtar høy innsats og tipsene mine er omtrent kun på spilletype der det er et stort marked (1x2, ahc, over/under og BTTS).

Jeg har flere sesonger vurdert å gi meg, men når det nærmer seg seriestart så kommer også lysten tilbake. Jeg går i gang med en ny sesong med godt mot, så får vi se om det blir den siste - jeg sliter fortsatt med at VAR innføres fra neste år og det tar litt gleden fra meg både som fotballinteressert og oddsinteressert. Men den tid, den sorg.

Jeg kommer også til å fortsette med OBOS-spill, det er en liga jeg syns det er veldig gøy å følge og årets sesong kan bli episk. Jeg lager en egen post med regnskap for dette og tankene om sesongen som var. I tillegg kommer jeg selvsagt med innlegg før sesongstart både for Eliteserien og Obos. Ser frem til mange diskusjoner og håper at folk deltar med sine vurderinger av både mine spill og analyser og andre tanker de må ha om spill i disse to ligaene.

Status 2021:

Spill: 30

Innsats: 300

Gevinst: 360,75

TBP: 120,3

Status Totalt:


Spill: 300

Innsats: 3000

Gevinst: 3392,75

TBP: 113,1

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

"Når enden er god, så er allting godt"

Det er en god beskrivelse av Obos-sesongen 2021. For det begynte forferdelig og så løsnet det skikkelig på slutten - dermed endte det i pluss, 105,6% i 2021 og 116,4% totalt etter to sesonger.

Det var veldig mye marginer mot i starten, og så er det slik at man flyr litt blindt i starten av en sesong i en liga med store utskiftninger i klubbene. Så snudde marginene, og det ble nok også lettere å vurdere riktig etter å ha sett så mye Obos-ball. Jeg er sterk tilhenger av å se fotball som oddsspiller, det gir en annen inngang enn å bare se statistikk eller se høydepunkter, og kanskje det blir ekstra viktig i en liga som dekkes lite.

Så er det utfordringer med å få lagnyheter, selv om man leser i lokalaviser så er det fortsatt mye lagnyheter som man går glipp av. Jeg skulle nok sett at klubbene selv var flinkere å komme med informasjon og at mediene skriver mer om Obos-klubbene, spesielt de som kanskje ikke er nummer en klubb i avisens dekningsområde. Så vet nok ikke bookiene mer, men det er alltid litt vanskelig å forstå om oddsendringene kommer av inside information eller bare annen sjansevurdering.

I morgen kommer preview både for Obos og Eliteserien, og så kommer vurderingen av første serierunde lørdag. Det er bare å gi full gass.

Status 2021

Spill: 30

Innsats: 300

Gevinst: 316,9

TBP: 105,6

Status OBOS Totalt:

Spill: 60

Innsats: 600

Gevinst: 698,25

TBP: 116,4

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Da kommer mine tanker om lagene og hvordan de vil fremstå. Selve tabelltipset er som alltid mest underholdning og en måte å organisere gjennomgangen på - jeg kan om et par uker ha skiftet ganske mye mening, som oddsspiller så er det viktig å jakte trendbrudd og se det før markedet.

Kom gjerne med innspill og hva dere tror om sesongen.

16. Sandefjord

Sandefjord har overrasket med å etablere seg i Eliteserien og går inn i sin tredje sesong på rad i landets øverste divisjon. Og hvert år har de vært nederlagsdømt, og det blir de i år også. Og nå tror jeg det er slutt, de har mistet sine nøkkelspillere og det som har kommet inn er noe OBOS-spillere og et par svenske wild-cards. Jeg syns de tidvis spilte ganske ambisiøst i fjor, og regner vel med at de selv om stallen er svekket vil gjøre det i år også.
Etter 2020-sesongen der de var bedre borte enn hjemme var ting mer normalt i fjor. De bør i utgangspunktet ha fordel av å spille hjemme på gress i en liga med mange kunstgresslag. Jeg har de ganske så nøytral i over/under-spill innledningsvis i sesongen, men om bunntipset slår til så bør de nok bli et over-lag siden lag som rykker ned oftest er involvert i mer målrike kamper enn de som klarer seg i divisjonen. I fjor gikk de over 2,5 mål i 18 av 30 kamper.

Skal Sandefjord gjøre nedrykktipset til skamme så handler det i stor grad om at noen spillere får snudd karrieren sin, spesielt Ofkir var en spiller jeg hadde forventninger til for et par sesonger siden. På andre siden går det gode rykter om Daddys Boy har en fin utvikling, jeg syns fortsatt han ser begrenset ut. Litt dødballmål kan også bety mye, og Taaje blir i så måte en nøkkelspiller. Men det er mye som skal gå rett om klubben berger plassen, og jeg tror de alt i alt er svakest.

15. Strømsgodset

Jeg syns ofte lag som slutter forrige sesong dårlig starter neste sesong dårlig om de ikke gjør solide grep for å endre trenden. Strømsgodset har ikke gjort noe som helst, mye for at de ikke har penger til det – men de har heller ikke vist noe kreativitet for å få ny energi inn i laget. Det er nok forventet at de skal flyte på sin defensive rutine og at de har nok enkeltspillere med x-faktor offensivt. Jeg er ikke så overbevist, jeg har også ranket trener-teamet som kanskje ligaens svakeste – evnen til å ta grep om det butter imot ser jeg på som liten. Mye av grunnen til at jeg legger de på nedrykk er at jeg tror de vil slite med andre bunnlag som vil ligge dypt og ta bruddene som kommer mot det treige forsvaret til Godset.

Så har de selvsagt potensiale i troppen som er høyere enn flere av lagene i Eliteserien, Hove og Gulliksen spesielt. Salvesen er tilbake etter skade, men jeg syns han er litt oppskrytt som spiss for at han er en kul type utenfor banen. Så jeg tror ikke det blir tosifret antall mål på han denne sesongen selv om jeg holder Godset som et knapt over-lag også denne sesongen (17 av 30 kamper over 2,5 mål i fjor).

14. Jerv

Det er ikke så lett å vurdere Jerv, det fins absolutt argumenter for at Jerv er det svakeste laget som har vært i Eliteserien på mange mange år. De avsluttet ikke sesongen i OBOS veldig bra, og det var et ganske klart sprang mellom topp to og Jerv på tredjeplass. De mistet sin beste spiller i Campos. Men det er noen store men her som gjør at jeg løfter de opp på kvalik-plass. Jeg har respekt for evnen Jerv har til å treffe på utenlandssigneringene, og av de norske spillerne så virker det som kloke signeringer. Arne Sandstø kan man si mye om som person, og det har jeg gjort noen ganger på twitter, men han er en god taktikker og jeg holder han som en bedre trener enn lagene jeg plasserer bak på tabellen.

I tillegg er det noe med det å være med på noe historisk, så det vil være mye positiv energi rundt Jerv som de andre bunnlagene ikke vil ha. Verdt å ha med seg er at Jerv også er et gresslag og baneunderlaget tidvis kan være tvilsomt – og dårlig underlag bør være fordel det svakeste laget og det laget som kjenner underlaget best. Jeg holder Jerv som et over-lag, selv om Sandstø prøvde å skryte av hvor godt organisert de var når han oppførte seg som en drittsekk mot sine trenerkollegaer.

13. Haugesund

Som Godset så avsluttet Haugesund sesongen i fjor veldig svakt, 7 poeng på siste 10 kampene og dårligere enn alle tre lagene som rykket ned. Har blitt svekket i to overgangsvindu på rad nå, og jeg hadde de på klink nedrykk når 2021 gikk over i 2022. Men det har ordnet seg økonomisk, og de har fått hentet inn noen spillere som bør stabilisere laget defensivt. Så de er sannsynligvis hakket for solid til å rykke ned, men så mye festfotball blir det ikke og jeg har Haugesund som et klar under-lag denne sesongen.

Selvik er en kvalitetskeeper og blir spennende om han tar nye steg, Reese har sett veldig bra ut i treningskampene og det kjennes i treningskampene at det er litt back to basic på Haugalandet. Og det er de nok litt avhengig av å være, for de har mistet all x-faktoren offensivt og jeg ser ikke helt at de skal score så mye mål i åpent spill. Et morsomt odds-prosjekt kan være å spille uavgjort i alle FKH sine kamper denne sesongen, klarer de 8 uavgjort kamper så bør det bli et fint overskudd (litt avhengig av i hvilke kamper det kommer i).

12. Aalesund

AAFK er det minst Lars Arne Nilsen-laget som han har trent, her er det masse mål begge veier og ikke så mye struktur. Det kan selvsagt endre seg utover året, men LAN har vært trener i klubben en god stund og det ser fortsatt ganske løst ut i snippen. Har fått inn nygammel keeper i Grytebust, jeg har aldri vært noen større fan og anser han ikke som en av ligaens beste – men det er nok uansett et lite knepp opp fra det som var. Og et par nye forsvarere, ikke der heller har jeg de største forventningene, vrakgods fra RBK, en Jeppe Moe som kommer fra traurig sesong i Stabæk med skader og vraking, samt en 27 år gammel serber som har hatt en svak utvikling på karrieren.

Men offensivt er det bedre, Nordli er en av ligaens beste spiller og står både for mål og assists. Haugen har det virkelig løsnet for i høstsesongen i fjor og har puttet voldsomt i vinter. Har alltid hatt potensiale, men svidd mye sjanser. Nå får vi se om han kan levere i Eliteserien, rundt 15 mål er nok ganske sannsynlig. I tillegg har de hentet nettopp Fredrik Haugen, som på sitt beste kan bidra mye offensivt i et lag i flyt.
Sannsynligvis er Aafk gode nok offensivt til å berge seg, og jeg har respekt for Lars Arne Nilsen som trener.

11. Lillestrøm

Nå er vi over på midten av tabellen, jeg ser verken LSK eller noen av de andre lagene over på tabellen som i stor fare for å rykke ned. LSK er et stødig lag med en dyktig trener og det gjøres mye bra i klubben, men vi kommer ikke bort fra at Lehne Olsen er borte og trønderbetaljonen deres er skadeutsatt. Laget tok seg fint inn etter en svak periode tidlig på høsten med tre hjemmetap på rappen, jeg trodde nok det skulle stoppe mer opp enn det gjorde.

Lillestrøm har ligaens beste keeper i Christiansen og etter at de la om til tre bak så har de sett veldig stødig ut. Så frykter jeg at prisen de betaler for den trygghet er at det blir tynt offensivt, og det kan bli mye dødball og innlegg det skal scores på, og det er ikke så enkelt i den moderne fotballen. Jeg har LSK på under-siden i mål fra start av denne sesongen, tross at de gikk over 2,5 mål i 17 av 30 kamper forrige sesong.

10. Tromsø

Tromsø ble et nytt lag i fjor høst, det virket som brikkene falt på plass da Psyche kom inn som den midterste stopperen. Hvor mye som var psykologisk pga tapet av Wangberg dagene før seriestart og hvor mye som gikk på det rent fotballfaglige er ikke helt lett å vite, men de er nok avhengig av at den aldrende franskmann holder seg frisk og rask. Jeg tror ikke det er noen lag som er bedre defensivt enn Tromsø i ligaen, i vinter har de stort sett kun sluppet inn mål på unødvendige balltap på egen banehalvdel og det er noe av prisen å betale for Helstrups måte å spille på.
Klubben sliter som vanlig økonomisk, og det som er hentet inn er stort sett spillere som må utvikle seg for å ta nivået i Eliteserien. Men de har absolutt vist lovende takter i vinter slik at jeg er mindre bekymret for bredden nå enn når 1/3 av stallen forsvant etter fjorårssesongen. Men den store bøygen er selvsagt at de ikke har noen som vil putte et tosifret antall mål denne sesongen, Moses er ikke lett å bli klok på – av og til putter han de utroligste mål, samtidig som til daglig ser ut som teknisk tilbakestående som avslutter. Men det er mye muskler og han gir gode arbeidsvilkår for spillerne rundt seg. Mikkelsen fikk sitt gjennombrudd i fjor, men er nok mer spiller enn målgjører – og sjansen for at han blir solgt til sommeren er absolutt til stede. Hentet inn en spiss fra Häcken på deadline day, helt umulig å vurdere - men Høgmo sender nok ikke skitt til sin gamle klubb.

Jeg har troen på jobben som gjøres i TIL, Helstrup overlevde en tøff første halvdel i Eliteserien som trener og jeg tror TIL begynner å høste av tålmodigheten i år. Et år trygt plassert midt på tabellen. Som med Haugesund så kan det være på sin plass å kjøre et odds-prosjekt på uavgjort i alle kampene, som FKH har jeg sterk tro på at det vil gi overskudd med minst 8 poengdelinger i løpet av sesongen. Har også TIL som det klareste under 2,5 laget i serien i år.

9. Odd

Odd avsluttet sesongen i fjor fryktelig, brukte lang tid på å bestemme seg for trenerbytte og gjorde det på en uproff måte. Men alt det er historie og per i dag så ser de ut som et ganske så godt fotballag som har gjort sitt brudd med Fagermo-fotballen. Paco har jeg foreslått til flere trenerjobber tidligere, rett og slett for at han er faglig sterk og tenker utenfor boksen. Selv om han ikke er den karismatiske typen så fremstår han som en bra leder og får spillere til å tro på prosjektet.

Denne sesongen kommer nok kanskje for tidlig for at Odd skal klatre inn i toppstriden, men det er en fin blanding av talentfulle spillere og gamle ringrever. Forsvarsspillet har ikke fungert helt i vinter, men det har vært bedring i treningskampene og det er mye rutine der som nok løfter seg når sesongen kommer i gang. Og så er spørsmålet litt hvem som skal stå for målene, Lauritsen gjør mye bra – men brenner så ekstremt mye sjanser. Kanskje det plutselig løsner, men et usikkert kort er det. Hjelp kan han få av Wallem og Jørgensen som begge kan få sitt skikkelige gjennombrudd i år. Et år midt på treet er det mest sannsynlige, selv om jeg har mer oppside enn nedside fra 9.plass. Sannsynligvis er det et over-lag denne sesongen, men her kan jeg skifte mening fort.

8. Rosenborg

Jeg tror Rosenborg er det laget som har sett dårligst ut i treningskampene. Så er jeg generelt av den oppfatning av treningskamper blir veid for tungt inn når man setter opp tabelltips, men likevel så setter jeg altså RBK langt unna medaljestriden. Først om hvorfor det kan være feil, RBK har ressurser til å ta grep om ting går galt – både med spillerlogistikk og på trenersiden. Stallen er ganske bra, jeg har ikke problem med å sette opp et lag som bør kjempe i toppen av tabellen. Kjetil Rekdal er en av landets mestvinnende trenere av en grunn, og selv om han er primitiv i en fotballverden som blir stadig mer akademisk kan man ikke undervurdere hans evne til å finne de riktige knappene å trykke på. Og det er fortsatt en vinnerkultur i veggene, så begynner først toget å gå så kan de gjøre alle negative tabelltips til skamme.

Rekdal trengte egentlig en god vinter for å få arbeidsro og tro på sitt prosjekt både internt og eksternt. Det motsatte har skjedd, og jeg får litt frysninger på ryggen når de snakker om at de er så gode på trening, men ikke får det ut i kamp. Det høres ut som en livsløgn og sånt er farlig når man lever av resultater. Dette er også det endelige bruddet med Eggen-fotballen, og jeg er usikker på om klubben og supportere er villig til å gi slipp – spesielt når det sannsynligvis blir kynisk og kjedelig, og uansett ikke gullkamp. Jeg mener Rekdal er på sitt beste når han er i mindre klubber som anerkjenner sine begrensninger og ikke plages av at motstander styrer kampene. En slik klubb er ikke Rosenborg.

RBK har hentet inn mye ungt, og det er både spennende og en god strategi for drift av en klubb, men mange unge spillere i et lag som sliter er ofte en dårlig miks. Det er noen spillere som har vært ute en vinternatt før, men de har vært veldig langt unna å prestere til nå og spørsmålet er om best før-datoen har gått ut. Jeg tror på en dårlig start på sesongen, mye bråk og konflikter – og så får vi se hvor lenge styret står med sin avgjørelse. Rekdal er en taktiker og slike trener blir kanskje noe oftere involvert i lavscorende matcher, så jeg holder en knapp på at RBK blir et under-lag denne sesongen.

7. Kristiansund

De var med i toppen lenge i fjor før det ble en tung sesongavslutning. Spørsmålet er om det var et frempek til årets sesong eller om Michelsen igjen skal få laget sitt til å gjøre forhåndstips til skamme. Jeg er overrasket over at ikke Michelsen har blitt hentet til større klubber, for det han har gjort i KBK er utrolig imponerende. Han må være den treneren i serien som gjør mest taktiske laguttak, det er alltid like spennende å se hvem han starter med og som oftest treffer han veldig godt.

Det er ikke så mye nytt i stallen til KBK, to ghanesere er hentet inn og det er vanskelig å vurdere hvor fort de kan bidra. KBK må få orden på keeperplassen som var et mareritt i fjor høst og mye av grunnen til at det gikk så dårlig. McDermott hadde noen helt skandaløse kamper. I andre enden så må Mawa begynne å sette alle sjansene han får, jeg har fortsatt troen på at han vil passe veldig godt i KBK og har 15 mål i seg.
Kristiansund var et under-lag første del av sesongen, men det endret seg under høsten – så om KBK skal kjempe helt opp der i medaljekampen tror jeg de må låse igjen bedre i år og da særlig på bortebane. Jeg er ganske nøytral til over/under foreløpig.

6. HamKam

Det er ofte et nyopprykket lag som gjør en sterkere sesong enn forventet, i fjor toppet det seg med LSK på 4.plass. Jeg tror HamKam kan gjøre det veldig sterkt i år, jeg er imponert over hvordan Michelsen har tatt tak i jobben. Han fremstår ydmyk i at han tar over et lag som kommer fra suksess og ønsker å videreføre det, trenere har en tendens til å ville skape noe eget og grunnen til det er jo at de oftest tar over klubber som sliter.

Laget har sett bra ut i vinter og det er et godt sammensatt lag som jeg tror ikke vil ha noen problem med å ta nivået i Eliteserien. Det å beholde Kristian Eriksen er selvsagt utrolig viktig, da han var aktuell for RBK så var det mange som snakket han ned som en 27 år gammel Obos-spiller, men jeg har ingen tvil om at han er blant de 10 beste spillerne i Eliteserien og vil herje for Kamma i år. Jeg tror også det at Sjølstad kommer hjem vil være bra, han har ikke klart å fått brukt det utvilsomme talentet sitt pga skader.

I utgangspunktet så ser jeg HamKam som et under-lag, de vil ligge dypt og satse på kontringer nesten uansett motstand og jo mer suksess de har jo mer forsiktig vil også motstander bli.

5. Vålerenga

Sånn historisk er det jo lett å plassere Vålerenga på tabellen, setter man dem på 7.plass så bommer man maks med en plass eller to. Jeg er litt der i år også, jeg hadde de noe lavere i starten av uka – men det å få Dønnum inn betyr mye både på banen og for klubben. Så får vi se hvor godt slag han er i, men jeg forventer god prestasjon og Vålerenga har nå en veldig sterk offensiv. Kjartansson var kanskje den største floppen i fjor, men nå ser han mye bedre ut og jeg har han som en dark horse til toppscorer-tittelen. Mye løpskraft sentralt og det er jo det Fagermo liker, Petter Strand er vel noe av den mest Fagermoske spilleren som finnes. Defensivt er det nok mer middelhavsfarer, jeg er ikke solgt på Holm som keeper. Eggen Hedenstad er rutinert, og gir mer trygghet på backen. Bjarnason blir spennende som stopper, det er nok nøkkelen til om det blir medaljekamp eller ikke. Holder de som et over-lag, men Fagermo kan spille virkelig ræva-fotball når han føler det må til, så her tror jeg man må tenke veldig match til match.

Laget har ikke sett veldig bra ut i treningskampene, men som vanlig vil jeg advare mot å se for mye på treningskamper - hovedsaklig av to grunner, det første er at det blir lite av spill/motspill sidene lagene først og fremst er opptatt av seg selv. Det andre er at lag er på forskjellige punkt i treningsperioden og noen prosenter tyngre trening i beina betyr faktisk mye. Jeg er derfor ikke veldig bekymret for det VIF har prestert i vinter.

4. Sarpsborg

Jeg hiver meg på hypen rundt Sarpsborg, kombinasjon av at de var et topplag i fjor høst og at de har fått inn en offensiv trener som kan røske opp i det litt satte Sarpsborg-laget vi har sett de siste sesongene.

Så er det kanskje litt rart at optimismen rundt Sarpsborg kommer samtidig som de mistet sin toppscorer Kone og deres skadeutsatte juvel Vetti, men det er mye offensiv styrke igjen i laget. Saletros er et lite fotball-geni og vil passe til diktere det offensive spillet og får nå en ryddegutt ved siden av seg i Junior eller Høyland. Lindseth fikk sitt store gjennombrudd i fjor og det lukter mål av han i år også. Så har man spillere som har prestert før, men som har mye å bevise – som Mollins, Maigaard og Halvorsen. Det har sett veldig bra ut i vinter.

Sarpsborg er et klokkeklart overlag, og jeg blir ikke overrasket om de går over 2,5 mål i godt over 20 av årets seriekamper.

3. Molde

Molde kastet bort seriegullet i fjor, men tilliten til Erling Moe er uforandret og han har fått ny kontrakt. Så skal laget spille annerledes i 3-4-3, og det kan bli interessant. Molde slapp i 40 mål i fjor og da blir det vanskelig å vinne seriegull – selv om de har enormt power offensivt så er man alltid sårbar om man må score 3 mål for å vinne. Tre stoppere kan løse den floken, og så får vi se hvor mye det i tilfelle koster offensivt. Mangler spissen som scorer 20+, og det er overraskende med tanke på ressursene og tiden de har hatt på å hente en erstatter for Ohi. Så er det usikkert hvor mye Eikrem kan spille, laget er nok fortsatt veldig avhengig av hans bidrag.

Linde var en av eliteseriens beste keepere og blir et savn, Karlstrøm er god med beina og kan gjøre Molde mer spillende. Men han er ikke i samme klass som skuddstopper og gjør en del feil som man allerede har sett i cupkampene. Så litt svekket i begge ender og da tror jeg gull blir tøft. Så er det begrenset hvor mye laget kan underprestere, sannsynligvis er de tre på topp såpass mye bedre enn resten av lagene at det nærmest er worst case.
Det blir sikkert fortsatt mye mål i Molde sine kamper, man kanskje litt mindre enn i fjor.

2. Bodø/Glimt

Ingen tvil om at Bodø/Glimt er favoritt til å vinne sitt tredje seriegull på rad. Men Glimt blir sannsynligvis litt svakere i år enn i fjor, og vesentlig svakere enn i 2020. Så er spørsmålet om noen klarer å ta det steget som skal til for å passere Glimt.

Grunnen til at Glimt blir svakere i år er først og fremst for at de mistet Berg og Bjørkan, de er ikke mulig å erstatte. Lode er også et tap, men det er mindre akutt og Glimt ser fortsatt bra ut defensivt. Det andre er selvsagt at laget får en vesentlig lengere og tøffere sesong enn konkurrentene, det å holde formen fra februar til desember er knalltøft og det er grunn til å tro at det vil komme med formsvikt i løpet av året og så er spørsmålet hvor lang og dyp den blir. Fjoråret viste også at de norske klubbene er blitt bedre til å taktisk ta ut Glimt sine styrker, og Knutsen kommer ikke til å skifte stil, så det skal bli interessant å følge den taktiske duellen utover sesongen.

Så har klubben store ressurser og det er fullt mulig at de kan komme til å forsterke laget i sommer, og Kjetil Knutsen kommer til å pushe spillerne videre – det blir ingen hviling på laurbær, og det er opplagt en fantastisk vinnerkultur i klubben.

Glimt gikk 15 kamper over 2,5 mål i fjor, jeg tror om man kjører en quiz så vil de aller fleste tro at det var klart flere kamper. Glimt er blitt et ganske defensivt lag og jeg forventer mer av det samme.

1) Viking

Viking var Norges beste lag i siste tredjedel av sesongen og jeg tror at det kan fortsette også denne sesongen. Det er enormt med positiv energi rundt klubben og jeg syns laget er i fortsatt utvikling, særlig defensivt. I de første 20 kampene så slapp Viking inn 39 mål, altså nesten 2 i snitt. På de siste 10 kampene slapp de inn 8 mål. Altså godt under 1 mål per match. Det er oppskriften for seriegull. Mye ære skal det å ha fått inn en keeper som holder godt Eliteserienivå etter mange år med ligaens svakeste keeperpar. Også stopperparet Brekalo og Stensness var tidvis fantastiske, og ingen grunn til at det ikke skal fortsette i år.

Berisha var helt avgjørende å beholde, så er faren fortsatt til stede for at han forsvinner i sommer – men om Viking er i gullkampen når juli kommer så tror jeg ikke klubben selger han da heller. Joe Bell forsvant, og det er opplagt et tap. Men Viking er såpass rå offensivt at svekkelsen ikke nødvendigvis betyr så mange poeng. Det som er utfordringen er at de dårlige dagene blir færre, de har hatt tendens til å rote bort litt poeng på hjemmebane mot lag på nedre halvdel (i fjor mot Tromsø, Strømsgodset og Stabæk). Et bedre forsvar vil gjøre de mindre sårbar og gjør det lettere å vinne på en dårlig dag.
Trenerteamet Aarsheim og Morten Jensen var ubeskrevet blad når de tok over, og jeg er i utgangspunktet skeptisk til delt lederskap. Men ingen tvil om at de utfyller hverandre og siden jeg tipper de øverst så trenger jeg ikke bekymre meg over hvordan de vil takle motgang. Viking er fortsatt et over-lag i min bok, men neppe i like stor grad som i fjor siden jeg forventer at de vil tette igjen bakover.

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg har Glimt på topp , etterfulgt av Molde og på 3. plass Viking.

Interessant at du mener Viking vinner ligaen. Jeg har nok ikke fulgt godt nok med på norsk fotball, men vil se på det som overraskende.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Forventningene til årets Obos-sesong er skyhøye og jeg gleder meg like mye til å følge den som jeg er gira på Eliteserien.

I utgangspunktet så syns jeg ligaen er mer sjiktet enn vanlig. Det er noen giganter til Obos å være, noen klassiske storlag som har ressurser, og så har vi noen bydelsklubber og noen klubber som driver med minimale ressurser.

I fjor ble bunnstriden mellom de lagene man forventet, og jeg tror vel det blir slik i år også. Grorud mister som vanlig spillere og må håpe at de klarer å utvikle spillere til å ta OBOS-nivå. Skeid var ikke noen opplagt opprykksfavoritt fra 2.divisjon, men vant i imponerende stil. Men mistet sin toppscorer og ser ellers ikke ut til å ha forsterket laget. Stjørdals/Blink mistet trener Dent til HamKam, og det blir sikkert en ny sesong med ryggen mot veggen. Men stallen er vel omtrent på samme nivå som i fjor, så det holder kanskje akkurat – for tidvis i fjor var de gode på hjemmebane og de fikk litt dårlig betalt.

Bryne begynte veldig sterkt i fjor, og så ble det en fryktelig sommer, før de tok seg sammen mot slutten og endte trygt på tabellen. Ser svekket etter å mistet en par nøkkelspillere, og så er det ny trener inn også som gjør ting usikkert. Min lokale Tromsø-favoritt Grønli har tatt turen til Jæren og det blir spennende å se om han kan herje i Obos like mye som han gjorde i 2.divisjon i fjor. Det siste laget jeg vil nevne i bunnstriden er nyopprykkede Kongsvinger, de var alt alt for god for 2.divisjon og utgangspunktet må være at de klarer seg bra også på Obos-nivå. Men det er en klubb som har hatt tendens til å underprestere og det er ikke lett å gå fra å bare vinne til å møte motgang.

Midtsjiktet av tabellen er jo i praksis kampen om playoff-plass, og det blir sikkert viktig å ha marginer og komme i flytsonen for det. Raufoss bør ta varsellampene på alvor, de var dårligste laget i ligaen den siste tredjedelen i fjor og de sliter veldig økonomisk. Så har jeg så sterk tro på Johnsen som trener at jeg tror det ordner seg, og det har jo sett fint i vinter der de har fått matchet seg både mot Godset i cupen og RBK i treningskamp med gode prestasjoner.

Åsane har hentet det største historiske navnet i Morten Gamst Pedersen, så er det lite tempo, men fortsatt en fantastisk fot som kan gi en del mål, kanskje spesielt på dødball. Laget slet fryktelig på keeperplass i fjor, og har nå hentet inn Lysgård som imponerte meg i Mjøndalen i siste del av fjorårssesongen. Det bør være en forsterkning. Så ser det tynnere ut offensivt, og det er ikke helt opplagt hvem som skal stå for målene – så kanskje det blir mindre mål i Åsane sine kamper i år?

Sogndal har ikke sett all verden ut i vinter og Flo er uprøvd som trener, og jeg vet ikke om opprykk egentlig er realistisk med tanke på alle de andre storlagene. Og på papiret ser de litt svekket ut fra laget som underpresterte noe i fjor. Ranheim var også en stor skuffelse i fjor, men forventningene bør være noe høyere i år – Pereira har fått tid til å sette laget, og det er fortsatt mange solide fotballnavn i troppen. Topp 6 bør slik sett være realistisk.
Skal Ranheim klare det så må de nok fort ha Start bak seg, og det bør være mulig. Det var en overraskende optimisme på Sørlandet i vinter, men det ble allerede knust når de ble slått ut av cupen av Sandnes Ulf. Jeg er fortsatt skeptisk til hele prosjektet, selv om jeg tror det blir litt mer stabilt enn det var i fjor. Sandnes Ulf er jeg klart mer positiv til, det er det motsatte av Start når det kommer til måten å spille på og det kommer til å gjøre vondt å møte Ulf. Og Berntsen klarer vel å få bort klubbens kultur til å rote det til for seg selv og skape vinnerkultur? Da kan de lukte på direkte opprykk.

KFUM slo Brann i cupen, og var nær med å ta ut Jerv i kvaliken i fjor. De blir sikkert å være der oppe å nikke på playoffen. Fredrikstad så bra ut lenge, men stoppet opp mot slutten og har mistet Ismaheel som sikret poeng på egen hånd. Men jeg blir overrasket om de ikke havner topp 6, men kanskje nok et år der de er hakket for svake til å rykke direkte opp. FFK har ligaens beste keeper som jeg er overrasket over at fortsatt er i klubben.

Så har vi de tre som rykket ned, og to av de er klare favoritter til å rykke opp. Brann er i en klasse for seg selv når det kommer til ressurser, og jeg vil si troppen også er på et annet nivå enn resten, og jeg hadde sikkert ikke hatt de på nedrykk i Eliteserien heller. Så er presset stort og alle vil slå Brann. Men jeg blir sjokkert om de ikke rykker opp, og så får vi se om det blir mange storseiere eller mer at de evner å vippe kamper i sin favør. Stabæk har jeg også troen på, Kjønø er dyktig selv om han nok ble preget når han tok over og det ble tatt for mye hensyn til motstander, nå kan Stabæk fokusere mer på seg selv. Og jeg syns stallen ikke er svekket siden i fjor, og bedre balansert. Utfordringen kan bli å score nok, Edvartsen blir en nøkkel og det var viktig å beholde han.

Mjøndalen var dårligst av de som rykket ned, og de har ryddet opp en del i spillerstallen, men fortsatt er Vegard Hansen sjef og det har ikke sett ut som klubben har ristet av seg nedrykket helt enda – treningskampene har vært svake, og seieren mot Start i generalprøven var sikkert bra internmedisin. Tror i utgangspunktet det blir mer en kamp for playoff enn direkte opprykk.

Tabelltips:

16. Skeid
15. Grorud
14. Stjørdals/Blink
13. Bryne
12. Kongsvinger
11. Raufoss
10. Sogndal
9. Åsane
8. Start
7. Mjøndalen
6. KFUM
5. Ranheim
4. Fredrikstad
3. Sandnes Ulf
2. Stabæk
1. Brann

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Første serierunde her, og i år er det jo litt spesielt siden en del lag har fått matchet seg i cupen (og Glimt i tillegg i Europa). Jeg tror i utgangspunktet det er en fordel for de lagene som har kommet seg i gang med tellende kamper, matching i treningskamper blir aldri helt det samme.

En godbit allerede fra start når HamKam redebuterer i Eliteserien mot Lillestrøm. Veldig åpen kamp, ikke lett å se noen gode spilleobjekter i matchen. Jeg er jo i utgangspunkt positiv til HamKam, men jeg vil helst se de i tellende kamper før jeg går på dem og serieåpning er utfordrende å få riktig inngang til.

Kveldskampen mellom Molde og Vålerenga blir interessant, Molde er rettmessig storfavoritt og det mest interessante er jo hvor destruktiv Fagermo blir taktisk her. Om Molde ikke får et tidlig mål så kan det bli en frustrerende kveld og tross mye mål i cupkampene så er jeg ikke helt solgt på offensiven i Molde. Syns heller ikke her det er noen naturlige spill.

Over til søndagen, og til det som blir årets første hovedspill. Aalesund blir klare favoritter i lokaloppgjøret mot Kristiansund, og jeg forstår ikke helt det. Jeg syns det er ganske klart at KBK er et bedre lag enn Aafk og sannsynligvis blir å havne over tangotrøyene på tabellen. Grunnen ligger nok i at det er mye hype rundt Aafk sitt angrep med Haugen som har scoret på alt av sjanser i treningskampene og Nordli som har lekt seg, men vi får se når alvoret nå starter og jeg regner med at Michelsen har en plan for motspill mot disse to. For KBK handler det om å forbedre prestasjonene på bortebane i år, de var ligaens tredje beste hjemmelag - og kun tiende best på bortebane. Litt usikkert hvordan forsvaret til Aafk blir siden Moe, Fällman og Golubovic alle er tvilsomme til å kunne spille. KBK har alle utenom Asker klar for match. Jeg går for x2-varianten, jeg syns uavgjortfaren er såpass stor at det er mer verd å gå for den varianten enn +0,25-linjen.

Jeg er alltid litt forsiktig med å spå mye mål i en serieåpning, men Sarpsborg mot Viking kjennes som et unntak. Både for at begge klubbene har spilt cupkamper og for at Sarpsborg ser ut som et så klart over-lag denne sesongen, og jeg tror også det passer Viking veldig godt som er glade i motstandere så gir mye rom. Så intensiv og målrik match er min spådom. Oddsen har gått litt ned, men over 1,90 er fortsatt et verdispill på over 2,75 mål i min bok.

Jeg skal teste ut uavgjort-prosjekt både med Haugesund og Tromsø denne sesongen, så det er mer en generell vurdering enn kamp til kamp vurdering. Og jeg syns det ser ganske greit ut allerede i første runde, jeg ser ikke helt den store verdien på noen av de andre utfallene og da er vel sjansen for uavgjort ganske bra. Gresskamp første helga i april høres jo litt utfordrende ut, og jeg blir overrasket om det blir mange mål der. Odd er litt hypet, men TIL blir ikke lett å bryte ned og det kan bli frustrerende for Pacos menn.

Jerv blir favoritt i sin første kamp på øverste nivået, og jeg tror ikke det blir å skje så mange flere ganger i løpet av sesongen. Men Godset er så svake på bortebane at det går an å forsvare, så kan de selvsagt bli bedre i år enn de siste sesongene - men det må de først bevise. Så har Godset kommet i gang med sesongen gjennom to cupkamper, og det kan være en fordel her. Om noe så hadde jeg spilt på Godset, men foreløpig er terskelen for å gå på Godset på bortebane for høy til at det er aktuelt her.

Hovedkampen er mellom Glimt og Rosenborg, og oddsen har gått ned på Glimt for hver dag som har gått der de har prestert og RBK har slitt i løpet av vinteren. Nå tror jeg ikke det er noe verdi, og om noe så tenker jeg heller at det er mulig å gå for et under-spill. RBK vil være kyniske her, selv om de havner under. Og som jeg var inne på i sesongtipset så er ikke Glimt noe klart over-lag, de lever fortsatt litt på galskapen som 2020-sesongen var. Under 3 er et fint alternativ til rundt 1,80, så kan man selvsagt vurdere om man kan vente til nærmere kampstart med å gå inn.

Hovedspill:

Aalesund - Kristiansund, uavgjort/borteseier - 1,85 Pinnacle

Reddington

Legg inn av Reddington »

GoingKronos skrev: lør apr 02, 2022 12:37 pm Første serierunde her, og i år er det jo litt spesielt siden en del lag har fått matchet seg i cupen (og Glimt i tillegg i Europa). Jeg tror i utgangspunktet det er en fordel for de lagene som har kommet seg i gang med tellende kamper, matching i treningskamper blir aldri helt det samme.

En godbit allerede fra start når HamKam redebuterer i Eliteserien mot Lillestrøm. Veldig åpen kamp, ikke lett å se noen gode spilleobjekter i matchen. Jeg er jo i utgangspunkt positiv til HamKam, men jeg vil helst se de i tellende kamper før jeg går på dem og serieåpning er utfordrende å få riktig inngang til.

Kveldskampen mellom Molde og Vålerenga blir interessant, Molde er rettmessig storfavoritt og det mest interessante er jo hvor destruktiv Fagermo blir taktisk her. Om Molde ikke får et tidlig mål så kan det bli en frustrerende kveld og tross mye mål i cupkampene så er jeg ikke helt solgt på offensiven i Molde. Syns heller ikke her det er noen naturlige spill.

Over til søndagen, og til det som blir årets første hovedspill. Aalesund blir klare favoritter i lokaloppgjøret mot Kristiansund, og jeg forstår ikke helt det. Jeg syns det er ganske klart at KBK er et bedre lag enn Aafk og sannsynligvis blir å havne over tangotrøyene på tabellen. Grunnen ligger nok i at det er mye hype rundt Aafk sitt angrep med Haugen som har scoret på alt av sjanser i treningskampene og Nordli som har lekt seg, men vi får se når alvoret nå starter og jeg regner med at Michelsen har en plan for motspill mot disse to. For KBK handler det om å forbedre prestasjonene på bortebane i år, de var ligaens tredje beste hjemmelag - og kun tiende best på bortebane. Litt usikkert hvordan forsvaret til Aafk blir siden Moe, Fällman og Golubovic alle er tvilsomme til å kunne spille. KBK har alle utenom Asker klar for match. Jeg går for x2-varianten, jeg syns uavgjortfaren er såpass stor at det er mer verd å gå for den varianten enn +0,25-linjen.

Jeg er alltid litt forsiktig med å spå mye mål i en serieåpning, men Sarpsborg mot Viking kjennes som et unntak. Både for at begge klubbene har spilt cupkamper og for at Sarpsborg ser ut som et så klart over-lag denne sesongen, og jeg tror også det passer Viking veldig godt som er glade i motstandere så gir mye rom. Så intensiv og målrik match er min spådom. Oddsen har gått litt ned, men over 1,90 er fortsatt et verdispill på over 2,75 mål i min bok.

Jeg skal teste ut uavgjort-prosjekt både med Haugesund og Tromsø denne sesongen, så det er mer en generell vurdering enn kamp til kamp vurdering. Og jeg syns det ser ganske greit ut allerede i første runde, jeg ser ikke helt den store verdien på noen av de andre utfallene og da er vel sjansen for uavgjort ganske bra. Gresskamp første helga i april høres jo litt utfordrende ut, og jeg blir overrasket om det blir mange mål der. Odd er litt hypet, men TIL blir ikke lett å bryte ned og det kan bli frustrerende for Pacos menn.

Jerv blir favoritt i sin første kamp på øverste nivået, og jeg tror ikke det blir å skje så mange flere ganger i løpet av sesongen. Men Godset er så svake på bortebane at det går an å forsvare, så kan de selvsagt bli bedre i år enn de siste sesongene - men det må de først bevise. Så har Godset kommet i gang med sesongen gjennom to cupkamper, og det kan være en fordel her. Om noe så hadde jeg spilt på Godset, men foreløpig er terskelen for å gå på Godset på bortebane for høy til at det er aktuelt her.

Hovedkampen er mellom Glimt og Rosenborg, og oddsen har gått ned på Glimt for hver dag som har gått der de har prestert og RBK har slitt i løpet av vinteren. Nå tror jeg ikke det er noe verdi, og om noe så tenker jeg heller at det er mulig å gå for et under-spill. RBK vil være kyniske her, selv om de havner under. Og som jeg var inne på i sesongtipset så er ikke Glimt noe klart over-lag, de lever fortsatt litt på galskapen som 2020-sesongen var. Under 3 er et fint alternativ til rundt 1,80, så kan man selvsagt vurdere om man kan vente til nærmere kampstart med å gå inn.

Hovedspill:

Aalesund - Kristiansund, uavgjort/borteseier - 1,85 Pinnacle
Jeg var i utgangspunktet inne på samme lodd, men etter å ha sett tabelltipset ditt må jeg revurdere akkurat det. Jeg kan ikke sitte i samme båt som en som har Kamma på 6. plass. Sorry.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Reddington skrev: lør apr 02, 2022 1:23 pm
Jeg var i utgangspunktet inne på samme lodd, men etter å ha sett tabelltipset ditt må jeg revurdere akkurat det. Jeg kan ikke sitte i samme båt som en som har Kamma på 6. plass. Sorry.
Ingen fare, mine tabelltips er som regel helt håpløse, mener jeg hadde Vålerenga til gull i fjor ;)

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Obos-mandag og de ti siste lagene skal sesongdebutere, og jeg syns det er to kamper som er interessant oddsmessig.

Nyopprykkede Skeid tar imot Stabæk i serieåpningen, i fjor skilte det altså to divisjoner mellom lagene og jeg mistenker at forskjellen ikke har blitt noe særlig mindre. Som jeg var inne på i sesongvurderingen så kjennes Obos-ligaen litt mer sjiktet enn vanlig i år, og Skeid er et lag som ikke har styrket stallen fra opprykket og har mistet sin storscorer. Samtidig satser Stabæk knallhardt på opprykk og stallen ser veldig robust ut med en defensiv som kanskje er ligaens beste. Stabæk har også en trener som kjenner Obos-ligaen godt og vet hva som skal til for å få resultater. Jeg syns nesten 2 ganger er pent på seier til Bærumslaget og det blir hovedspillet (man kan få hele 2,06 hos Coolbet, men det er en skikkelig utstikk så bruker ikke den oddsen i oddsregnskapet).

Det andre spillet jeg liker er å gå mot Sogndal, de har en svekket stall siden i fjor og en uprøvd trener, og de har ikke sett noe særlig ut i vinter og møter et Raufoss-lag som har fått god matching i vinter og prestert både mot Godset i cupen og Rosenborg i treningskamp. Jeg er kortsiktig positiv til Raufoss som har fått bra kontinuitet i spillerstallen for første på mange sesonger, så kan ting rakne i sommer pga økonomien - men det har ingen betydning for dagens sesongåpning.

Ellers har jeg ingen spill, Åsane er blitt underdog på hjemmebane, som kjennes litt tvilsomt ut, men det var en råtten opptreden i cupen og det er såpass mange spørsmålstegn rundt laget at jeg ikke syns det er verd å satse penger på dem, men jeg blir ikke overrasket om Start blir det mest overvurderte laget i oddsmarkedet i år. Fredrikstad blir fryktelig stor favoritt, men Blink er nok sannsynligvis et bunnlag i år og på bortebane så var de svake i fjor og jeg vil nok se de prestere før jeg vurderer spill på dem. Mjøndalen har ikke sett bra ut i vinter og selv om man kan få nær 2 i odds hjemme mot et nyopprykket lag i Kongsvinger så klarer jeg ikke helt å se verdien, også der er det opp til bevis.

Hovedspill:

Skeid - Stabæk, borteseier - 1,98 Pinnacle

startelver

Legg inn av startelver »

Fint spill, følger på Stabæk.

startelver

Legg inn av startelver »

Den satt som et skudd! Kampen endte 2-3

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

En runde der noen overpresterte og andre underpresterte veldig. Serieåpninger er ikke lett, og det var ikke denne heller.

Kristiansund gjorde en fryktelig kamp, og tapte helt fortjent. KBK har dessverre litt for mange slike bortekamper der de er helt under isen og det bør bekymre Michelsen. Lignet litt på KBK sin serieåpning i fjor og da svarte de med en veldig god hjemmekamp mot Glimt som de var veldig uheldig som tapte. Så jeg tror man gjør lurt i å ikke gjøre for mye ut av en dårlig kamp. AAFK var gode, og imponerende at de holdt oppe trøkket så godt selv om de brente mye sjanser.

Sarpsborg var et annet lag som gjorde en svak sesongåpning, forventingene til lagets offensive kraft ble på ingen måte innfridd og de skapte fryktelig lite mot et godt organisert Viking-lag. Nå er det tidlig å si at dem er oppskrytt, men oddsmarkedet hadde ekstremt tro på dem og gjorde de til slutt til klar favoritt mot Viking. Sett i ettertid så burde jeg nok tatt et motspill der, men jeg var alt inne på et overspill og det er litt begrenset hvor tungt det er behagelig å være inne på i en serieåpning. Viking ser uansett dønn solid ut og holder de på forsvarsspillet sitt så har de enkeltspillere offensivt som kan avgjøre de fleste kampene. Molde ser også ut som et lag med bedre defensiv struktur, det var ikke mye Vålerenga skapte og foreløpig ser det også ut som fokuset på det defensive ikke hindrer laget til å score nok til å vinne - særlig siden Eikrem tar ansvar slik han gjorde i cupen.

Det store sjokket var tapet til Haugesund, ikke bare at de tapte som ikke i seg selv var så overraskende for et lag som er forventet i bunnstriden - men måten det skjedde på. Det var noe æreløst over innsatsen og det kjentes ikke ut som en dårlig dag på jobben. FKH er helt avhengig av å få orden på forsvaret, for offensivt er det neppe kvalitet nok til å score så mye mål. Sandefjord blir interessant å følge, de scoret noen fine mål og så får vi nok snart svar på om det var pga dårlig motstand eller om de allerede til helga kan ta en skalp mot Glimt.

Det var en deilig serieåpning på Hamar, og den omgangen til Kristian Eriksen var noe helt spesielt. Følger han opp det utover så blir han med i kampen om årets spiller. Så viste Geir Bakke seg igjen som en av ligaens beste trenere, gjør bytter som endrer kampbildet og sikrer et poeng utfra det som så ut som en tapt kamp. Begge lagene tar nok uansett med seg en god følelse videre.

Glimt mot RBK fikk man bare sett deler av kampen av pga strømtrøbbel på Aspmyra som tok knekken på tv-bildene, men RBK gjorde en god prestasjon og traff perfekt på taktikken. Flere lag vet hvordan de skal ta Glimt, men det er fortsatt utrolig vanskelig å klare det for det krever mye av spillerne både fysisk og mentalt. Allerede til helga får vi se hvordan Glimt klarer en seriekamp midt mellom e-cup, i en kamp på gress mot et nedrykkstippet lag. Viking og Molde vil nok gjerne klare å sikre seg noen poengs forsprang denne våren for å være med i kampen om gullet.

Jerv vant en heldig seier over Godset, så ikke kampen, men stats var tydelig på at Godset var dominant i kampen. Så Godset i cupen mot Molde og de gjorde også der er klart godkjent prestasjon. Men det gjelder også å begynne å få resultat på bortebane, men en plass må det jo starte og det er absolutt grunn å være litt våken på Godset. Avslutningsvis vant Odd i en jevn kamp mot Tromsø, ikke mye skilte lagene utover en styggforsvarstabbe og et nydelig angrep, mens TIL brente en god del sjanser. Ble ikke helt klok på Odd, det er kanskje noe for svakt defensivt, vi får kanskje et svar allerede til helga når de skal til Lerkendal.

Status 2022:

Spill: 1

Innsats: 10

Gevinst: 0

TBP: 0

Status Totalt:

Spill: 301

Innsats: 3010

Gevinst: 3392,75

TBP: 112,7

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Fin start på Obos-sesongen der hovedspillet sitter etter en innholdsrik kamp. Stabæk startet veldig bra og skaper to store sjanser som de brenner, så kontrer Skeid og tar ledelsen på sin første sjanse. Men x-faktorene offensivt for Stabæk snudde kampen, og Skeid ble litt for treg i flere situasjoner. Så var det ingen stor prestasjon av Stabæk og de må løfte seg noe fremover siden Skeid neppe er noen målestokk.

Et lag som ikke trenger å løfte seg er Brann som fullstendig knuste Ranheim og så ut som et godt Eliteserielag. Det kan bli en festsesong for Brann, og nå i helga møter de et Åsane-lag som allerede er litt i krise etter først å blitt maltraktert i cupen for så å bli fullstendig knust av Start i serieåpninga. KFUM og Fredrikstad, to av lagene som bør kjempe i toppen sviktet begge på hjemmebane mot forventede bunnlag, og ingen av lagene kan hevde at de var uheldige som ikke vant heller. Mjøndalen vant uten å imponere, og det gjorde egentlig Sogndal også i en jevn kamp som ble avgjort av to dødballer. Ingen grunn til å være spesielt bullish på deres vegne enda.

Status Obos 2022

Spill: 1

Innsats: 10

Gevinst: 19,8

TBP: 198

Status OBOS Totalt:


Spill: 61

Innsats: 610

Gevinst: 718,05

TBP: 117,7

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Runde 2 i Eliteserien, og kanskje den runden i året der det er lettest av å bli blendet av det som skjedde runden før. Alle lag vil ha noen fryktelige kamper i løpet av sesongen, men kommer den i runde 1 så blir det veldig mye fuss rundt det. Denne gangen gjelder det spesielt Haugesund.

Vålerenga blir ikke overraskende stor favoritt mot Haugesund, de gjorde vel en grei serieåpning mot Molde - da var de kyniske, mens nå må de styre selv mot et lag som kommer til å ligge kompakt. Det er altså to helt forskjellige oppgaver. De blir vel store favoritter, men samtidig så blir det vel mye gjetting i å tro at FKH plutselig kommer til å prestere. Men jeg fortsetter med uavgjort-prosjektet med FKH som jeg skrev om i sesonganalysen og selv om det settes blindt så ser det fint ut også med øynene åpen.

Rosenborg gikk inn i sesongen nedslaktet av alle, og så fikk de et resultat mot Glimt og da er stemningen snudd helt. Også her blir det et helt annet kampbilde nå og det ser ut som Odd blir utfordrende å taktisk møte for de fleste med sin nye form for totalfotball. For meg er RBK alt for stor favoritter, og det er et ganske opplagt valg til hovedspill. Odd har vist langt mer i løpet av vinteren, de gjorde en bra premiere selv om kampen var jevn. Jeg tror rett og slett ikke at det bare var en bryter som skulle slås på i serieåpninga mot Glimt og så var traurighetene rundt RBK over. Både x2 og +0,75 varianter har sine fordeler, det siste handler jo mye om Rekdal er kynisk og selv hjemme på Lerkendal kan velge å legge seg bakpå om de får ledelsen. Men jeg går til slutt for x2, som jeg skrev om i fjor så er det når man spiller flatt bra å gå for den høyere oddsen når man har et spill som har høyere verdi enn normalt - det gir i praksis samme effekt som å øke innsatsen. Odd ser ut til å være skadefritt, og RBK har heller ikke noen nye skadebekymringer.

Tromsø blir ganske klare favoritter i dag mot HamKam. Jeg syns Tromsø er et godt fotballag, men de scorer lite mål og under Helstrup har de vært vel så gode borte som hjemme. Og nå møter de et lag som nesten har glemt hvordan det er å tape fotballkamper, og jeg tror tross alt at de fikk en god følelse ut av serieåpningen selv om de ga bort 2-0-ledelse. De har nivået inne. Uavgjort-faren her er sikkert stor, og som med FKH så har jeg jo gående uavgjort-spill på TIL. Jeg vil også spille x2 her til 2 ganger pengene.

Ellers blir jeg å holde kruttet tørt, det er mulig at KBK er litt vel lavt priset, men det var stor forskjell på dem hjemme og borte i fjor - og Sarpsborg sin sesongåpning var også skuffende. Så styrer nok unna. Glimt er jo også naturlig å styre unna, midt mellom to storoppgjør, på gress og stabiliteten kjennes klart mindre i årets utgave. Møter et hjemmelag som fikk en fantastisk energiboost i sesongåpninga.

Molde virker riktig priset, rundt 50% sjanse for seier. Hovedkampen er interessant, det er mulig det er verdi på Viking, men i fjor var dette en sånn typisk bananskall-kamp, som jeg skrev om i sesonganalysen ga de bort for mange poeng hjemme mot lag på nedre halvdel i fjor. Så jeg ville nok vært litt mer kreativ om jeg skulle ha spilt på kampen, f.eks at de vinner uten å slippe inn mål, eller vinner og at det blir under 3,5 mål. Noe rett og slett for å sprite opp oddsen noe.

Hovedspill:

Rosenborg - Odd, uavgjort/borte - 2,29 Pinnacle

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg følger deg ikke på dette spillet, men lykke til.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Vrien oddsmessig allerede i runde 2 av Obos, ingen odds som stikker ut, men to (kanskje tre) mindre verdispill syns jeg det er.

Jeg syns markedet fortsatt undervurderer Stabæk, de har mye kvalitet i laget og jeg holder de som et klart nummer 2 lag i ligaen etter Brann. Jeg er foreløpig også skeptisk til Sogndal, de imponerte ikke i sesongåpning selv om de vant og jeg er innebygd litt negativ til tidligere toppspillere som kastes ut i treneryrket. Mulig Flo kan motbevise det, men foreløpig setter jeg pengene der munnen min er og går for Stabæk-seier som rundens hovedspill. Oddsen er på vei oppover på Stabæk, så får vi se om den fortsetter oppover, men jeg låser oddsen nå på 1,93.

Fant egentlig bare et klart alternativ, og det var å gå på KFUM borte mot Bryne. Nå syns jeg Bryne gjorde en god kamp mot Sandnes og de kunne fort fått med seg et resultat, og gress bør være en fordel for hjemmelaget over asfalt-kompisene fra hovedstaden. Så syns jeg KFUM er et såpass mye bedre lag at de neppe skal være noen større underdog uansett, og markedet har gått den veien også der oddsen på Oslo-laget har gått nedover. Jeg har fortsatt litt verdi igjen der, og +0,25 kan sikkert spilles ned til rundt 1,80.

Start blir store favoritter, jeg er fortsatt inne på at de kan komme til å bli det laget som oddsmarkedet overvurderer mest - og det er klart å bli spilt til under 2 i odds mot et Eliteserielag fra i fjor er knallhardt, oddsmarkedet mener rett og slett at kun Brann er bedre i ligaen. Jeg er ikke der, men problemet mitt er selvsagt at Mjøndalen har mye å bevise. De vant sesongåpningen, men Kongsvinger var fullt på høyde med dem og det har sett slik ut i treningskampene også. Jeg tror dog at Mjøndalen vil like å møte et lag som Start, bøygen kan nok fort være mer i kamper der de forventes å føre enn det her. Jeg står nok over, selv om det så absolutt kribler å gå mot markedet.

Hovedspill

Stabæk - Sogndal, hjemmeseier - 1,93 Pinnacle

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Odd var et godt spill, de var hakket bedre enn Rosenborg - spesielt i 2.omgang hvor det smalt i stolper. Men det endte med tap både for Paco og meg.

Tromsø vant alt i alt fortjent mot et veldig tamt HamKam, men det var litt av en keepertabbe som ble avgjørende. Godt jeg er Tromsø-supporter, ellers hadde den tabben plaget meg en god stund. Molde ble nok verdi til slutt, men noe av økningen var selvsagt for at Eikrem ikke startet kampen. Her snudde de kampen før han kom på banen, men jeg syns uansett at det er litt to forskjellige lag med og uten Eikrem på banen.

Vålerenga vant etter to tidlige mål, da trodde jeg at Haugesund skulle gå på et nytt stortap, men de jobbet seg inn i kampen og viste moral. Så tross tap så tror jeg de fikk en god opplevelse etter den grusomme serieåpninga. Kanskje KBK også fikk det etter en god 2.omgang, men forventningene til laget er vesentlig større og å stå med to tap etter kamper mot overkommelig motstand er bekymringsfullt.

Glimt vant kontrollert, og mer kan man ikke forlange borte på en dårlig gressbane. Jeg hadde nok rullert mer i den kampen, men det er ikke Knutsen sin stil (litt Eggensk). Jeg holder fortsatt Viking som Norges beste lag, de var ikke i nærheten av å slippe inn mål denne gangen heller og jeg syns både Aafk og Sarpsborg er to lag som har bra med offensiv power. Så oddsing er kanskje så lett å bare spille Viking til å vinne uten å slippe inn mål.

LSK sin seier var kanskje den mest effektive vi får se i år. Vant 4-0 og scoret så og si på samtlige sjanser. xG sa 0,94 mål. Men Jerv var definitivt ikke et slakt i den kampen selv om resultatet sier så.


Status 2022:

Spill: 2

Innsats: 20

Gevinst: 0

TBP: 0

Status Totalt:


Spill: 302

Innsats: 3020

Gevinst: 3392,75

TBP: 112,3

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Valgte feil hovedspill i Obos, Stabæk klarte aldri å få ballen i mål mens både KFUM og Mjøndalen som jeg skrev om gjorde jobben sin.

Det var litt overraskende vanskelige spilleforhold på Nadderud, ballen humpet og spratt tilfeldig og det så ut som Stabæk var mer plaget av det enn Sogndal som etter to kamper med Flo som sjef ikke ser veldig ambisiøs i måten de ønsker å spille på. Så får vi se hvordan det utvikler seg, men det er nok en liten innrømmelse av hvilket mannskap han har å jobbe med. Stabæk burde nok ha vunnet i sluttminuttet, men svir av en stor sjanse. Men det var absolutt ikke noe å si på at det ble uavgjort, det var rett og slett ganske så sjansefattig.

Sterk seier for KFUM, Bryne er kanskje blitt enda mer ekstremt dødballag under ny trener og de klarte å skape en del farlige situasjoner. Men KFUM var et bedre fotballag og vant slik sett fortjent. Også i Kristiansand så kom målene på dødball, og kanskje ikke så overraskende med Mjøndalen involvert. Start var hakket bedre, men Mjøndalen var kyniske og det ble ikke skapt så mye sjanser. Og det var jo mye av storyen fra forrige runde generelt, lite sjanser og lite mål. Ikke Obos slik vi er vant til, om det er tilfeldig eller om vi ser litt trendbrudd er for tidlig å si.

Litt overraskende at kun Sandnes Ulf har full pott, og de har ikke gjort det på noen måte overbevisende måte. Brann burde hatt full pott, men litt typisk Brann å ikke klare å følge opp en god sesongåpning. Tror fortsatt de seiler gjennom divisjonen.

Status Obos 2022

Spill: 2

Innsats: 20

Gevinst: 19,8

TBP: 99

Status OBOS Totalt:

Spill: 62

Innsats: 620

Gevinst: 718,05

TBP: 115,8

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Tipping»