Du skjønner ikke at det er summen av alle økningene som blir et problem? Drivstoff, strøm, renter, mat ++KongOlav2 skrev: ons mar 09, 2022 9:28 amHvor mye kan dette bli for en husholdning? Om man i en husholdning kjører 30 000 km på ett år, blir dette 3000 mil og 1500-1800 liter drivstoff med 0,5-0,6 l/mil. Da kommer jeg frem til rundt 10 000 kr ekstra for en husholdning med dagens priser. Det er en del, men det er ikke slik at en slik sum gjør at det skal være vanskelig til å få hjulene til å gå rundt. De skyhøye strømprisene skulle i så måte utgjort et klart større problem om ikke strømstøtten hadde kommet, og kanskje selv også etter at støtten er utbetalt.basillen skrev: ons mar 09, 2022 9:18 am I lys av dette, er det da virkelig for mye forlangt at staten også gir oss innbyggere litt tilbake her ved å midlertidig senke avgiftene på drivstoff? Med tanke på de høye strøm- og matprisene vi har måttet forholde oss til de siste månedene, gjør de skyhøye drivstoffprisene det svært vanskelig for mange å få hjulene til å gå rundt nå. For ikke å snakke om at dette også garantert vil føre til prisøkning på alle typer tjenester som krever transport.
Men jeg er ikke uenig i at staten tjener så fette mye penger at det ikke burde være noe problem å kutte avgiftene. Rundt 5 kr/l i bensinavgift gir vel ca 6,25 kr/l inkl moms. Denne kunne jo fint vært kuttet helt inntil videre. Selv etter det ville prisen ville ligget på 16-17-18 kr/l.
Bensinprisen
-
Oslogg123
Re: Bensinprisen
-
KongOlav2
Jo, det er helt greit at totalen skaper problemer. Og jeg skriver jo også at strømprisene i seg selv sannsynligvis utgjør et større problem for de fleste enn drivstoff.Oslogg123 skrev: ons mar 09, 2022 9:38 am
Du skjønner ikke at det er summen av alle økningene som blir et problem? Drivstoff, strøm, renter, mat ++
-
hauge23
Ja, i vår levealder har ting blitt bedre på mange områder, tenk bare på hvor mye lettere vi har det pga. smarttelefonen.KongOlav2 skrev: tir mar 08, 2022 8:52 pmMen likevel er situasjonen blitt bedre for de aller fleste. Det er langtifra alt som er positivt med EU/EØS, men din bekmørke svartmaling savner sidestykke og er NULL troverdig.hauge23 skrev: tir mar 08, 2022 8:49 pm
Det har vel til alle tider vært utvikling som har bedret forholdene for menneskene? Jeg ser ikke at de bedrede forhold skyldes at land har overlatt til andre land å styre seg, sånn generelt sett.
Det er langtfra alt som er negativt med EU/EØS. Min motstand mot EØS-avtalen og norsk EU-medlemskap er begrunnet av at jeg mener at den norske befolkningen er bedre til å styre utviklingen i Norge, enn kompromisser av et antall andre land er.
Vi skal samarbeide med selvstendige land og unioner, men ikke legge oss inn under styring av andre land.
Ved EØS-avtalen har vi valgt å legge oss inn under styring fra EU, hvor kravet fra EU er at vi tar inn EU-lovene. Disse lovene har prioritert foran norske lover. Et aktuelt eksempel på hvilke konsekvenser dette fører til er energisektoren, som tapper ned norske vannmagasin og gir oss skyhøye strømpriser. Dette fører i sin tur til problemer for husstander, industri, osv. samt økende inflasjon.
Dette mener jeg er negativt av ganske stort omfang for Norge. Alle og enhver har selvsagt sin frihet til å mene noe annet, slik jeg forstår du gjør.
-
KongOlav2
Den norske strømpolitikken skyldes vedtak tatt allerede på 1990-tallet, ikke EU eller EØS-avtalen i seg selv.hauge23 skrev: ons mar 09, 2022 9:46 am Ja, i vår levealder har ting blitt bedre på mange områder, tenk bare på hvor mye lettere vi har det pga. smarttelefonen.
Det er langtfra alt som er negativt med EU/EØS. Min motstand mot EØS-avtalen og norsk EU-medlemskap er begrunnet av at jeg mener at den norske befolkningen er bedre til å styre utviklingen i Norge, enn kompromisser av et antall andre land er.
Vi skal samarbeide med selvstendige land og unioner, men ikke legge oss inn under styring av andre land.
Ved EØS-avtalen har vi valgt å legge oss inn under styring fra EU, hvor kravet fra EU er at vi tar inn EU-lovene. Disse lovene har prioritert foran norske lover. Et aktuelt eksempel på hvilke konsekvenser dette fører til er energisektoren, som tapper ned norske vannmagasin og gir oss skyhøye strømpriser. Dette fører i sin tur til problemer for husstander, industri, osv. samt økende inflasjon.
Dette mener jeg er negativt av ganske stort omfang for Norge. Alle og enhver har selvsagt sin frihet til å mene noe annet, slik jeg forstår du gjør.
-
NoDabForYou
Jeg er spent på hvilke byrder vi har fått tatt av skuldrene våre ved hjelp av smarttelefon.hauge23 skrev: ons mar 09, 2022 9:46 amJa, i vår levealder har ting blitt bedre på mange områder, tenk bare på hvor mye lettere vi har det pga. smarttelefonen.KongOlav2 skrev: tir mar 08, 2022 8:52 pmMen likevel er situasjonen blitt bedre for de aller fleste. Det er langtifra alt som er positivt med EU/EØS, men din bekmørke svartmaling savner sidestykke og er NULL troverdig.hauge23 skrev: tir mar 08, 2022 8:49 pm
Det har vel til alle tider vært utvikling som har bedret forholdene for menneskene? Jeg ser ikke at de bedrede forhold skyldes at land har overlatt til andre land å styre seg, sånn generelt sett.
-
startelver
Jeg også , synes livet var herlig før både Facebook og smarttelefoner.
Musikken var bedre også.
Og vi hadde bankfilialer der du faktisk kunne gå inn og prate med et levende menneske.
Musikken var bedre også.
Og vi hadde bankfilialer der du faktisk kunne gå inn og prate med et levende menneske.
-
Queenie
Folk var også bedre.startelver skrev: ons mar 09, 2022 10:14 am Jeg også , synes livet var herlig før både Facebook og smarttelefoner.
Musikken var bedre også.
Og vi hadde bankfilialer der du faktisk kunne gå inn og prate med et levende menneske.![]()
-
basillen
Ja, regnestykket ditt er riktig, men, som andre har påpekt, så kommer dette på toppen av alt det andre som har vært dyrt de siste månedene.KongOlav2 skrev: ons mar 09, 2022 9:28 amHvor mye kan dette bli for en husholdning? Om man i en husholdning kjører 30 000 km på ett år, blir dette 3000 mil og 1500-1800 liter drivstoff med 0,5-0,6 l/mil. Da kommer jeg frem til rundt 10 000 kr ekstra for en husholdning med dagens priser. Det er en del, men det er ikke slik at en slik sum gjør at det skal være vanskelig til å få hjulene til å gå rundt. De skyhøye strømprisene skulle i så måte utgjort et klart større problem om ikke strømstøtten hadde kommet, og kanskje selv også etter at støtten er utbetalt.basillen skrev: ons mar 09, 2022 9:18 am I lys av dette, er det da virkelig for mye forlangt at staten også gir oss innbyggere litt tilbake her ved å midlertidig senke avgiftene på drivstoff? Med tanke på de høye strøm- og matprisene vi har måttet forholde oss til de siste månedene, gjør de skyhøye drivstoffprisene det svært vanskelig for mange å få hjulene til å gå rundt nå. For ikke å snakke om at dette også garantert vil føre til prisøkning på alle typer tjenester som krever transport.
Men jeg er ikke uenig i at staten tjener så fette mye penger at det ikke burde være noe problem å kutte avgiftene. Rundt 5 kr/l i bensinavgift gir vel ca 6,25 kr/l inkl moms. Denne kunne jo fint vært kuttet helt inntil videre. Selv etter det ville prisen ville ligget på 16-17-18 kr/l.
-
ms_8
Staten tener utruleg mykje, men tviler på at det kjem noko særleg til oss vanlege folk. Derimot gir det regjeringa store muligheiter til å satse på andre ting som vindkraft og diverse penger til internasjonale prosjekt. Bath Eide og Aasland gleder seg nok over dette. Her er det mykje penger man kan bruke på klima og regjeringa store planer. Det er ein grunn for at næringsminister lover stortstilt satsing på klima i næringslivetbasillen skrev: ons mar 09, 2022 9:18 am Norges oljeinntekter kan bli seksdoblet grunnet den nåværende situasjonen i markedet (https://e24.no/olje-og-energi/i/OrBvKl/ ... Fwww.vg.no).
Sitater:
"Regjeringen regnet med å få 277 milliarder kroner i inntekter fra petroleumsvirksomheten i år, men de kan bli seks ganger så høye – 1.750 milliarder kroner, skriver Dagens Næringsliv."
"Siden prisene svinger fra dag til dag, er det usikkerhet knyttet til regnestykket, men inntektene kan bli ubegripelig store, sier sjeføkonom Harald Magnus Andreassen i Sparebank 1 Markets.
– Det er nesten så du ikke tror det er sant når du ser på tallene, sier han til DN."
I lys av dette, er det da virkelig for mye forlangt at staten også gir oss innbyggere litt tilbake her ved å midlertidig senke avgiftene på drivstoff? Med tanke på de høye strøm- og matprisene vi har måttet forholde oss til de siste månedene, gjør de skyhøye drivstoffprisene det svært vanskelig for mange å få hjulene til å gå rundt nå. For ikke å snakke om at dette også garantert vil føre til prisøkning på alle typer tjenester som krever transport.
-
Henningsen
Til tross for enorme inntekter så blir nok regningen for slike investeringer fortsatt videresendt til oss skattebetalerne er jeg redd.ms_8 skrev: ons mar 09, 2022 10:29 amStaten tener utruleg mykje, men tviler på at det kjem noko særleg til oss vanlege folk. Derimot gir det regjeringa store muligheiter til å satse på andre ting som vindkraft og diverse penger til internasjonale prosjekt. Bath Eide og Aasland gleder seg nok over dette. Her er det mykje penger man kan bruke på klima og regjeringa store planer. Det er ein grunn for at næringsminister lover stortstilt satsing på klima i næringslivetbasillen skrev: ons mar 09, 2022 9:18 am Norges oljeinntekter kan bli seksdoblet grunnet den nåværende situasjonen i markedet (https://e24.no/olje-og-energi/i/OrBvKl/ ... Fwww.vg.no).
Sitater:
"Regjeringen regnet med å få 277 milliarder kroner i inntekter fra petroleumsvirksomheten i år, men de kan bli seks ganger så høye – 1.750 milliarder kroner, skriver Dagens Næringsliv."
"Siden prisene svinger fra dag til dag, er det usikkerhet knyttet til regnestykket, men inntektene kan bli ubegripelig store, sier sjeføkonom Harald Magnus Andreassen i Sparebank 1 Markets.
– Det er nesten så du ikke tror det er sant når du ser på tallene, sier han til DN."
I lys av dette, er det da virkelig for mye forlangt at staten også gir oss innbyggere litt tilbake her ved å midlertidig senke avgiftene på drivstoff? Med tanke på de høye strøm- og matprisene vi har måttet forholde oss til de siste månedene, gjør de skyhøye drivstoffprisene det svært vanskelig for mange å få hjulene til å gå rundt nå. For ikke å snakke om at dette også garantert vil føre til prisøkning på alle typer tjenester som krever transport.
-
SweNor
Ikke fjerne, men redusere. Avgiftene utgjør jo den største delen i sluttprisen. Dagens strøm og drivstoffspriser sender jo oss snart inn en resesjon. Når det gjelder strømprisen så har våre politikere i en iver i å imponere EU gitt bort industriens største konkurransefortrinn. Billig strømVifteKopp skrev: man mar 07, 2022 10:39 pm Det er en idé å fjerne bensinavgiften, ja, men hvor skal du hente inn de tapte inntektene hen?
-
ms_8
Jo, men forhåpningsvis vil den regninga bli mindre om staten allereie tener enorme summer på Bensin, Strøm og gass.Henningsen skrev: ons mar 09, 2022 10:32 amTil tross for enorme inntekter så blir nok regningen for slike investeringer fortsatt videresendt til oss skattebetalerne er jeg redd.ms_8 skrev: ons mar 09, 2022 10:29 amStaten tener utruleg mykje, men tviler på at det kjem noko særleg til oss vanlege folk. Derimot gir det regjeringa store muligheiter til å satse på andre ting som vindkraft og diverse penger til internasjonale prosjekt. Bath Eide og Aasland gleder seg nok over dette. Her er det mykje penger man kan bruke på klima og regjeringa store planer. Det er ein grunn for at næringsminister lover stortstilt satsing på klima i næringslivetbasillen skrev: ons mar 09, 2022 9:18 am Norges oljeinntekter kan bli seksdoblet grunnet den nåværende situasjonen i markedet (https://e24.no/olje-og-energi/i/OrBvKl/ ... Fwww.vg.no).
Sitater:
-
Henningsen
Jeg håper det jeg også, men jeg tror ikke det blir sånn.ms_8 skrev: ons mar 09, 2022 11:14 amJo, men forhåpningsvis vil den regninga bli mindre om staten allereie tener enorme summer på Bensin, Strøm og gass.Henningsen skrev: ons mar 09, 2022 10:32 amTil tross for enorme inntekter så blir nok regningen for slike investeringer fortsatt videresendt til oss skattebetalerne er jeg redd.ms_8 skrev: ons mar 09, 2022 10:29 am
Staten tener utruleg mykje, men tviler på at det kjem noko særleg til oss vanlege folk. Derimot gir det regjeringa store muligheiter til å satse på andre ting som vindkraft og diverse penger til internasjonale prosjekt. Bath Eide og Aasland gleder seg nok over dette. Her er det mykje penger man kan bruke på klima og regjeringa store planer. Det er ein grunn for at næringsminister lover stortstilt satsing på klima i næringslivet
Såpass mistro har politikerne opparbeidet seg hos meg.
-
ms_8
Det forstår eg godt. Eg blir ikkje overrasket om du får rett. Intervjuene AP toppene har gitt har ikkje akkurat gitt oss store forhåpninger og Vedum er taus som ein østers. Opposisjonen er heller ikkje veldig aktiveHenningsen skrev: ons mar 09, 2022 11:18 amJeg håper det jeg også, men jeg tror ikke det blir sånn.ms_8 skrev: ons mar 09, 2022 11:14 amJo, men forhåpningsvis vil den regninga bli mindre om staten allereie tener enorme summer på Bensin, Strøm og gass.Henningsen skrev: ons mar 09, 2022 10:32 am
Til tross for enorme inntekter så blir nok regningen for slike investeringer fortsatt videresendt til oss skattebetalerne er jeg redd.
-
fargeblind
De vet alle at et feil ord til feil tid kommer til å bli brukt mot dem ved første anledning.ms_8 skrev: ons mar 09, 2022 11:22 amDet forstår eg godt. Eg blir ikkje overrasket om du får rett. Intervjuene AP toppene har gitt har ikkje akkurat gitt oss store forhåpninger og Vedum er taus som ein østers. Opposisjonen er heller ikkje veldig aktiveHenningsen skrev: ons mar 09, 2022 11:18 amJeg håper det jeg også, men jeg tror ikke det blir sånn.ms_8 skrev: ons mar 09, 2022 11:14 am
Jo, men forhåpningsvis vil den regninga bli mindre om staten allereie tener enorme summer på Bensin, Strøm og gass.
Løftebrudd!!!!!!!! vil et samlet hylekor skrike i fistel.
Det vet de av bitter erfaring alle sammen.
Det er farlig å så mye som fortelle et pip om intensjoner eller mulige alternativer.
Det smarteste er nok å holde kjeft til (mindretalls)regjeringen har et stortingsflertall for et eller annet.
-
SirJames
Bare et spørsmål om tid før det blir opprør mot galskapen.
-
Retnuh
Ja det er klartQueenie skrev: ons mar 09, 2022 7:53 amMen du har vel betalt 3-400 000 for bilen din? Da har jeg fortsatt 220-320 000 å gå påRetnuh skrev: tir mar 08, 2022 11:48 pm Fikk 700kr i strømregning på elbil-laderen forrige måned. Enkelte forsøkte å gjøre narr av oss da strømprisene gikk opp.
Hva koster det å fylle bensintanken om dagen?![]()
![]()
Men jeg personlig har ikke fått noen uforutsette regninger siden jeg byttet det gamle vraket mot en nyere bil. Den gamle flådde meg for penger flere ganger i året.
OBSOBS! Dette gjelder selvsagt ikke bare elbiler, i fare for å trigge el-haterne. Svarte bare på en utgiftkommentar.
-
SirJames
Lokale priskriger vil nok forekomme, ja, med lange køer utenfor stasjonene. Spørsmålet er hvor mye stasjonene tjener på baconpølser med rekesalat, for en pumpepris på 16,47 er garantert noe stasjonen taper penger på.
-
return_of_drakkar
Hva kjøpte de inn for?SirJames skrev: ons mar 09, 2022 1:52 pm Lokale priskriger vil nok forekomme, ja, med lange køer utenfor stasjonene. Spørsmålet er hvor mye stasjonene tjener på baconpølser med rekesalat, for en pumpepris på 16,47 er garantert noe stasjonen taper penger på.
Det er vel ikke slik at man kjøper inn hver dag på en gitt stasjon?
Så på et innlegg på FB at det var 8 kroner billigere diesel på UNOX i Elverum enn på CK (tror jeg det var) (18 vs 26) og vel 19 vs 24 på bensin.
-
return_of_drakkar
Det kan man nok glemme https://www.tv2.no/nyheter/14632424/nometalhorse skrev: tir mar 08, 2022 11:14 pm De er opprørte i Sverige også.
Kriget i Ukraina har orsakat rekordhöga drivmedelspriser i Sverige. En liter diesel kostar i dag mer än 26 kronor litern – en kostnad som slår hårt mot många bilberoende hushåll. Nu föreslår Moderaterna åtgärder för att snabbt få ned priset med 5 kronor litern. M föreslår därför att energiskatten på diesel snarast sänks så att den under tre månader når EU:s miniminivå samt att energiskatten på bensin sänks i samma utsträckning.
Hadde gjort seg med en midlertidig endring på avgiftene her hjemme også.![]()
"Prisen på drivstoff har aldri vært høyere. Eksperter forventer at prisen kommer til å stige ytterligere framover. Finansministeren kommer ikke med lovnader om kompensasjon."
-
SirJames
Har ikke kjennskap til hvordan bensinstasjoner skaffer seg det som tidligere var hovedvaren deres. Men tror neppe det er slik at noen stasjoner får kjøpe drivstoffet 6-8 kr billigere enn andre i samme distrikt. Det henger ikke på greip.return_of_drakkar skrev: ons mar 09, 2022 2:28 pmHva kjøpte de inn for?SirJames skrev: ons mar 09, 2022 1:52 pm Lokale priskriger vil nok forekomme, ja, med lange køer utenfor stasjonene. Spørsmålet er hvor mye stasjonene tjener på baconpølser med rekesalat, for en pumpepris på 16,47 er garantert noe stasjonen taper penger på.
Så på et innlegg på FB at det var 8 kroner billigere diesel på UNOX i Elverum enn på CK (tror jeg det var) (18 vs 26) og vel 19 vs 24 på bensin.
-
return_of_drakkar
Man man har i år ofte sett et spenn i pris på over 3 kroner for UNOX - Circle K - Esso - Shell på samme sted.SirJames skrev: ons mar 09, 2022 2:34 pmHar ikke kjennskap til hvordan bensinstasjoner skaffer seg det som tidligere var hovedvaren deres. Men tror neppe det er slik at noen stasjoner får kjøpe drivstoffet 6-8 kr billigere enn andre i samme distrikt. Det henger ikke på greip.return_of_drakkar skrev: ons mar 09, 2022 2:28 pmHva kjøpte de inn for?SirJames skrev: ons mar 09, 2022 1:52 pm Lokale priskriger vil nok forekomme, ja, med lange køer utenfor stasjonene. Spørsmålet er hvor mye stasjonene tjener på baconpølser med rekesalat, for en pumpepris på 16,47 er garantert noe stasjonen taper penger på.
Så har etter en stund de 3 sistnevnte gjerne justert seg ned til cirka 20 øre dyrere enn UNOX.
Man har også sett de samme forskjellene hvor UNOX har justert seg opp cirka 1 krone, og så da samtidig de andre ned til de 20 øre dyrere.
Har også over 2 kroners forskjell seg imellom på de 3 sistnevnte (rekka lenger oppe).
-
SirJames
Det ble vel uttalt på NRK i går at bensinstasjoner har 10 % avanse når pumpeprisen skal settes. Forskjellene du henviser til er vel således basert på et element av priskrig, tipper jeg. Men dette får bensinstasjonseksperter heller uttale seg om.return_of_drakkar skrev: ons mar 09, 2022 2:41 pmMan man har i år ofte sett et spenn i pris på over 3 kroner for UNOX - Circle K - Esso - Shell på samme sted.SirJames skrev: ons mar 09, 2022 2:34 pmHar ikke kjennskap til hvordan bensinstasjoner skaffer seg det som tidligere var hovedvaren deres. Men tror neppe det er slik at noen stasjoner får kjøpe drivstoffet 6-8 kr billigere enn andre i samme distrikt. Det henger ikke på greip.return_of_drakkar skrev: ons mar 09, 2022 2:28 pm
Hva kjøpte de inn for?
Så har etter en stund de 3 sistnevnte gjerne justert seg ned til cirka 20 øre dyrere enn UNOX.
Man har også sett de samme forskjellene hvor UNOX har justert seg opp cirka 1 krone, og så da samtidig de andre ned til de 20 øre dyrere.
Har også over 2 kroners forskjell seg imellom på de 3 sistnevnte (rekka lenger oppe).
-
return_of_drakkar
Det er sikkert riktig, men tror at de også selger gammel bensin til nye priser...SirJames skrev: ons mar 09, 2022 2:45 pm Det ble vel uttalt på NRK i går at bensinstasjoner har 10 % avanse når pumpeprisen skal settes. Forskjellene du henviser til er vel således basert på et element av priskrig, tipper jeg. Men dette får bensinstasjonseksperter heller uttale seg om.
På Svalbard er det vel cirka 10,50 for både bensin og diesel...
-
KongOlav2
Det er ikke bare i prosjekter i utlandet eller grønt skifte da. De siste 10-15 årene har det rent inn så mye penger til Oljefondet, og dermed avkastningen fra dette blitt så stor at vi har hatt eller tatt oss råd til ulike satsinger på en lang rekke områder. Bare sånn på stående fot kommer jeg på bl.a. følgende:ms_8 skrev: ons mar 09, 2022 10:29 am Staten tener utruleg mykje, men tviler på at det kjem noko særleg til oss vanlege folk. Derimot gir det regjeringa store muligheiter til å satse på andre ting som vindkraft og diverse penger til internasjonale prosjekt. Bath Eide og Aasland gleder seg nok over dette. Her er det mykje penger man kan bruke på klima og regjeringa store planer. Det er ein grunn for at næringsminister lover stortstilt satsing på klima i næringslivet
- 1 % av Statsbudsjettet skulle gå til kultur.
- 1 % av BNP til bistand.
- Tidenes satsing på vei og bane. Bevilgninger på dette har økt fra 21 til 71 mrd på 15 år.
- Grønt skifte som koster mange milliarder per år.
- Bemanningsnormer i hytt og pine som koster milliarder.
Og sikkert mye annet som jeg har glemt. Det koster mye penger og mer basale ting har blitt ignorert. F.eks sitte det tydeligvis jævlig langt inne å gi et lønnsløft til f.eks sykepleiere og andre grupper i helsesektor, eller sørge for at de svakere grupper ikke blir glemt. En del velferdsordninger er det heller ikke alle grupper som har bruk for lenger. Vi bruker 16 mrd til barnetrygd i året. Jeg er rimelig sikker på at en habil andel av dette utelukkende blir brukt til å finansiere den første bilen eller egenkapital på første bolig for barna til øvre middelklasse. Det kan umulig være etter intensjonen. Det er mye som kunne vært endret her, og spesielt til fordel for lavtlønte grupper.
Flott! Vet du når endringene trer i kraft? Takk for at du fikser!Corvus skrev: tir mar 08, 2022 9:28 pmHar vært med i demonstrasjonstog mot strømprisene. Har også vært med og hengt opp bannere.
-
Bone8
Det kan godt være en personlig opplevelse du har av ting, og det er utrolig kjipt at du har det sånn, men statistikker viser vel det stikk motsatte? Altså at det er vanskeligere å få et intervju på stilling om man har minoritetsbakgrunn?startelver skrev: tir mar 08, 2022 10:08 pmNei men de tar jobber fra meg, som NAV-klient og arbeidssøker har jeg opplevd det på kroppen. Det er selvsagt ikke levelig å overleve på NAV i disse krisetider. Alt de tilbyr er kursing og atter kursing, mens arbeidsgiverne foretrekker ofte utlendinger.KongOlav2 skrev: tir mar 08, 2022 10:04 pmOg likevel har svært mange i Norge det ganske og svært godt. Utenlandsk arbeidskraft tar forøvrig også i stor grad lavinntektsjobber i hotell og restaurant, landbruk, byggenæring og manuelle og enkle jobber i f.eks fiskeforedling. Det er ikke slik at disse tar masser av godt betalt jobber fra nordmenn.startelver skrev: tir mar 08, 2022 9:55 pm Jeg hadde det veldig godt på 90-tallet jeg, bra inntekt i forhold til prisnivået, riktignok litt høyere boligrenter, men vi hadde da råd til både ferieturer til Syden og kjøpe nye gadgets.
Forskjellen er at samfunnet i dag er blitt tøffere, spesielt på arbeidsmarkedet, med all den utenlandske arbeidskraften som er kommet inn.
-
SirJames
Isbjørn-fradraget på Svalbard utgjør (tall fra 2021) kr 7,64 inkl mva.return_of_drakkar skrev: ons mar 09, 2022 2:51 pmDet er sikkert riktig, men tror at de også selger gammel bensin til nye priser...SirJames skrev: ons mar 09, 2022 2:45 pm Det ble vel uttalt på NRK i går at bensinstasjoner har 10 % avanse når pumpeprisen skal settes. Forskjellene du henviser til er vel således basert på et element av priskrig, tipper jeg. Men dette får bensinstasjonseksperter heller uttale seg om.
På Svalbard er det vel cirka 10,50 for både bensin og diesel...
-
hauge23
27,01 kr for diesel i Tromsø....det er vel greit om man har millionlønn og greie bonuser, fallskjermer etc.....
Snakket i går med en av mine venner i nabolaget, han er minstepensjonist og har en gammel dieselbil og bruker den til litt småkjøring, til butikken og slike ting....får litt lufting i hverdagen. Han tenker nå å parkere bilen for godt....enorme prisøkninger på strøm, mat osv. krever prioriteringer, hvor man tilslutt ender opp i en bolig uten oppvarming, men med litt mat i kjøleskapet til eget bruk....
Slett ikke verst.....
Snakket i går med en av mine venner i nabolaget, han er minstepensjonist og har en gammel dieselbil og bruker den til litt småkjøring, til butikken og slike ting....får litt lufting i hverdagen. Han tenker nå å parkere bilen for godt....enorme prisøkninger på strøm, mat osv. krever prioriteringer, hvor man tilslutt ender opp i en bolig uten oppvarming, men med litt mat i kjøleskapet til eget bruk....
Slett ikke verst.....