Generell diskusjon om corona

Låst
Morromann

Re: Generell diskusjon om corona

Legg inn av Morromann »

Big George skrev: fre mar 11, 2022 2:04 am Det er registrert 7370 nye smittetilfeller siste døgn.
Mm.

William_S

Legg inn av William_S »

Jeg lurer på om Høyesterett tar festbot saken jeg som påtalemyndigheten anka bare på ren prestisje.

William_S

Legg inn av William_S »

Morromann skrev: fre mar 11, 2022 6:43 am
BigWhale skrev: tor mar 10, 2022 3:49 pm
William_S skrev: tor mar 10, 2022 3:16 pmEnig med deg i det. Det er helt merkelig at friske personer i offentligheten må gå med munnbind mange steder i verden fortsatt.
Jeg brøt faktisk akkurat loven, da jeg gikk de 4 minuttene bort til nærmeste matbutikk uten munnind på utendørs. Får håpe jeg ikke drepte noen gamle bestemødre på veien.

Teknisk sett skulle jeg ennå brukt munnbind utendørs siden jeg ikke er trippelvaksinert, i hvert fall en ukes tid til. Da har nemlig vitenskapen forandret seg, og akkurat på den datoen viser inngående analyser at det er trygt å droppe munnbindet også for skitne dobbelt-vaksinerte.

Tok det dog på når jeg skulle innendørs, samt sjekket temperaturen (35.8) mot en scanner, ellers hadde ikke den krakilske vakten som står der og sjekker latt meg passere.

#science
#smittevernstat
Er det du som bor på Malta?
Ja BigWhale bor på Malta. Han har sagt det et par ganger her inne. :)

Morromann

Legg inn av Morromann »

William_S skrev: fre mar 11, 2022 7:12 am
Morromann skrev: fre mar 11, 2022 6:43 am
BigWhale skrev: tor mar 10, 2022 3:49 pm

Jeg brøt faktisk akkurat loven, da jeg gikk de 4 minuttene bort til nærmeste matbutikk uten munnind på utendørs. Får håpe jeg ikke drepte noen gamle bestemødre på veien.

Teknisk sett skulle jeg ennå brukt munnbind utendørs siden jeg ikke er trippelvaksinert, i hvert fall en ukes tid til. Da har nemlig vitenskapen forandret seg, og akkurat på den datoen viser inngående analyser at det er trygt å droppe munnbindet også for skitne dobbelt-vaksinerte.

Tok det dog på når jeg skulle innendørs, samt sjekket temperaturen (35.8) mot en scanner, ellers hadde ikke den krakilske vakten som står der og sjekker latt meg passere.

#science
#smittevernstat
Er det du som bor på Malta?
Ja BigWhale bor på Malta. Han har sagt det et par ganger her inne. :)
Jeg har skjønt at det er det mest dystopiske smittevernstyranniet i Europa?

William_S

Legg inn av William_S »

I Kina driver de fortsatt med zerocovid. Leser på NRK.no at Changchun stenger ned
https://www.nrk.no/nyheter/koronaviruset-1.14855584

Morromann

Legg inn av Morromann »

William_S skrev: fre mar 11, 2022 12:08 pm I Kina driver de fortsatt med zerocovid. Leser på NRK.no at Changchun stenger ned
https://www.nrk.no/nyheter/koronaviruset-1.14855584
Det er vel ingen tvil om at i Kina ER The New Normal nå et faktum; dette opplegget er kommet for å bli for evig og alltid og all fremtid. Det er slik kineserne skal leve heretter; med portforbud og untnakstilstand hver gang noen et eller annet sted får corona. The New Normal. Det er blitt en del av kulturen og politikken der at det skal være slik. Kanskje de iutvider det til influensautbrudd også. Godt å vite hvilket land man skal avstå fra som pesten i fremtiden.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Har fortsatt ikke hatt disse greiene jeg. Begynner å bli ganske alene om det nå. Har vært nærkontakt tre ganger de siste to ukene. En av dem satt jeg en time og pratet med i et trangt, dårlig ventilert rom med sånn en halv meters avstand. To dager senere testet vedkommende positivt, mens jeg har ingenting.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Solvgutt1 skrev: fre mar 11, 2022 12:41 pm Har fortsatt ikke hatt disse greiene jeg. Begynner å bli ganske alene om det nå. Har vært nærkontakt tre ganger de siste to ukene. En av dem satt jeg en time og pratet med i et trangt, dårlig ventilert rom med sånn en halv meters avstand. To dager senere testet vedkommende positivt, mens jeg har ingenting.
Ikke akkurat radioaktivt kan man si.

Fortsatt så er folk bekymret, når det er så mange andre sykdommer man kan få som faktisk er farlig for alle.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

William_S skrev: fre mar 11, 2022 7:11 am Jeg lurer på om Høyesterett tar festbot saken jeg som påtalemyndigheten anka bare på ren prestisje.
Er fette krise at de mener dette er verdt å ta til Høyesterett. Ser også begrunnelsen er tynn:

"Statsadvokaten i Hordaland og Sogn og Fjordane mener at lagmannsretten i for stor grad har overprøvd medisinskfaglige og politiske vurderinger som var avgjørelsesgrunnlaget for forskriften til Bergen etter smittevernloven"

Politiske vurderinger? Medisinskfaglige? Hva med juridiske vurderinger? Man skulle tro at rettssystemet la mer vekt på dette og ikke på medisinskfaglige og politiske grunner.........

BigWhale

Legg inn av BigWhale »

Morromann skrev: fre mar 11, 2022 7:30 amJeg har skjønt at det er det mest dystopiske smittevernstyranniet i Europa?
Er nok topp 5 i hvert fall - Italia er vel hakket mer sprø, og kanskje noen andre også.

Men ingen fare, helseministeren lover ingen nye restriksjoner i sommer! Det stoler en jo selvsagt 100% på (not):

https://timesofmalta.com/articles/view/ ... mer.940386

Å vurdere å fjerne alle restriksjonene virker ikke å være et alternativ, siden det ikke sies noe om. Så enn så lenge så får en kose seg med 14 dagers karantene hvis en begår dødssynden med å reise ut og komme tilbake igjen.

Morromann

Legg inn av Morromann »

BigWhale skrev: fre mar 11, 2022 1:21 pm
Morromann skrev: fre mar 11, 2022 7:30 amJeg har skjønt at det er det mest dystopiske smittevernstyranniet i Europa?
Er nok topp 5 i hvert fall - Italia er vel hakket mer sprø, og kanskje noen andre også.

Men ingen fare, helseministeren lover ingen nye restriksjoner i sommer! Det stoler en jo selvsagt 100% på (not):

Å vurdere å fjerne alle restriksjonene virker ikke å være et alternativ, siden det ikke sies noe om. Så enn så lenge så får en kose seg med 14 dagers karantene hvis en begår dødssynden med å reise ut og komme tilbake igjen.
Ingen "nye" - med andre ord; de som EKSISTERER er "bra nok" og skal altså ikke forsvinne, tyranniet skal bestå med andre ord.

Kanskje du burde vurdere et nytt hjem? Høres ut som om Malta er et permanent new normal-helvete hvor det skal være slik for alltid.

Champis

Legg inn av Champis »

Solvgutt1 skrev: fre mar 11, 2022 12:41 pm Har fortsatt ikke hatt disse greiene jeg. Begynner å bli ganske alene om det nå. Har vært nærkontakt tre ganger de siste to ukene. En av dem satt jeg en time og pratet med i et trangt, dårlig ventilert rom med sånn en halv meters avstand. To dager senere testet vedkommende positivt, mens jeg har ingenting.

Må jo være en del folk som enten har hatt det uten å vite det, eller som er immun på én eller annen måte. For folk som lever ganske vanlige liv, så begynner det å bli snodig om man ikke har blitt smittet enda. Selv om de offisielle tallene tilsier at veldig mange ikke har vært smittet.

BigWhale

Legg inn av BigWhale »

Morromann skrev: fre mar 11, 2022 1:25 pmIngen "nye" - med andre ord; de som EKSISTERER er "bra nok" og skal altså ikke forsvinne, tyranniet skal bestå med andre ord.

Kanskje du burde vurdere et nytt hjem? Høres ut som om Malta er et permanent new normal-helvete hvor det skal være slik for alltid.
Ja, hvis det er ingen tegn til at segregeringen skal gi seg, så må det absolutt vurderes. Har muligheter i noen andre land gjennom firmaet jeg jobber i, selv om ingen av disse andre alternativene tilbyr sommertemperaturer 8 måneder i året.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Champis skrev: fre mar 11, 2022 1:29 pm

Må jo være en del folk som enten har hatt det uten å vite det, eller som er immun på én eller annen måte. For folk som lever ganske vanlige liv, så begynner det å bli snodig om man ikke har blitt smittet enda. Selv om de offisielle tallene tilsier at veldig mange ikke har vært smittet.
Begynner å lure selv. Har vært blant masse folk siden ifjor høst uten munnbind og med slepphendt spriting.

Eneste jeg har hatt er den superforkjølelsen som feide over befolkningen i oktober, takket være tiltakene.

William_S

Legg inn av William_S »

Virker som Malta har tatt til seg the "new normal" mer eller mindre permanent. Her i Norge har vi nå heldigvis avviklet alt omtrent. SÅ var det et feilskjær å gjennomføre en nedstenging da omikron kom. Alt tyder på at nasjonal skjenkestopp i en måned var helt unødvendig samt andre strenge restriksjoner på arrangementer. Men samtidig er jeg glad for at man faktisk fjerna alt i det tempoet man faktisk gjorde det da man først begynte å lette på ting.

BigWhale

Legg inn av BigWhale »

William_S skrev: fre mar 11, 2022 2:39 pmVirker som Malta har tatt til seg the "new normal" mer eller mindre permanent. Her i Norge har vi nå heldigvis avviklet alt omtrent. SÅ var det et feilskjær å gjennomføre en nedstenging da omikron kom. Alt tyder på at nasjonal skjenkestopp i en måned var helt unødvendig samt andre strenge restriksjoner på arrangementer. Men samtidig er jeg glad for at man faktisk fjerna alt i det tempoet man faktisk gjorde det da man først begynte å lette på ting.
Ja, det som er så irriterende er hvor tregt det går. Helseministeren uttalte faktisk for 2-3 uker siden noe ala "Vi prøver å fjerne restriksjonene i et tempo som ikke setter folk i fare".

Alle skjønner jo at det er komplett bullshit, og at ingen settes i fare om det plutselig ikke kreves koronapass eller 14 dagers karantene etter reise. Men de må vel tviholde på forestillingen om at restriksjonene har noe å si.

Har planer om å reise neste måned, men bare tanken på å måtte trygle om å unngå karantenehotell i en skriftlig søknad er kvalmende. Samt tanken på at en vil bli behandlet som en kriminell (og få en €3000 EUR bot) hvis en beveger seg utendørs i karantenetiden.

Jada, alt dette kunne blitt unngått om jeg bare tar en booster, men med tanke på alt som kommer ut om Pfizer-vaksinene etc. så frister det ca. like mye som å opprette en dating-profil på Grindr (altså 0%).

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Er Malta egentlig en tidsmaskin som tar folk tilbake til 2020?

William_S

Legg inn av William_S »

BigWhale skrev: fre mar 11, 2022 4:34 pm
William_S skrev: fre mar 11, 2022 2:39 pmVirker som Malta har tatt til seg the "new normal" mer eller mindre permanent. Her i Norge har vi nå heldigvis avviklet alt omtrent. SÅ var det et feilskjær å gjennomføre en nedstenging da omikron kom. Alt tyder på at nasjonal skjenkestopp i en måned var helt unødvendig samt andre strenge restriksjoner på arrangementer. Men samtidig er jeg glad for at man faktisk fjerna alt i det tempoet man faktisk gjorde det da man først begynte å lette på ting.
Ja, det som er så irriterende er hvor tregt det går. Helseministeren uttalte faktisk for 2-3 uker siden noe ala "Vi prøver å fjerne restriksjonene i et tempo som ikke setter folk i fare".

Alle skjønner jo at det er komplett bullshit, og at ingen settes i fare om det plutselig ikke kreves koronapass eller 14 dagers karantene etter reise. Men de må vel tviholde på forestillingen om at restriksjonene har noe å si.

Har planer om å reise neste måned, men bare tanken på å måtte trygle om å unngå karantenehotell i en skriftlig søknad er kvalmende. Samt tanken på at en vil bli behandlet som en kriminell (og få en €3000 EUR bot) hvis en beveger seg utendørs i karantenetiden.

Jada, alt dette kunne blitt unngått om jeg bare tar en booster, men med tanke på alt som kommer ut om Pfizer-vaksinene etc. så frister det ca. like mye som å opprette en dating-profil på Grindr (altså 0%).
Tenker du det "notatet" om at mange har dødd av Pfizer vaksinen som angivelig kom fra en insider? Det er reinspekka falske nyheter og ble ganske avkledd av Faktisk.no. Men det er mye rart som spres på nettet.
https://www.faktisk.no/artikler/j1dg7/m ... r-dokument

Men er forøvrig enig med deg i at boosterdose for unge friske individer er antagelig helt unødvendig. Hos eldre ja, men hos yngre nei. Nå tvilte jeg likevel meg frem til å ta en booster, men det er altså ikke nødvendig.

NoDabForYou

Legg inn av NoDabForYou »

William_S skrev: fre mar 11, 2022 6:08 pm

Tenker du det "notatet" om at mange har dødd av Pfizer vaksinen som angivelig kom fra en insider? Det er reinspekka falske nyheter og ble ganske avkledd av Faktisk.no. Men det er mye rart som spres på nettet.

Men er forøvrig enig med deg i at boosterdose for unge friske individer er antagelig helt unødvendig. Hos eldre ja, men hos yngre nei. Nå tvilte jeg likevel meg frem til å ta en booster, men det er altså ikke nødvendig.
Dokumentene er reelle, men ikke lekket av en insider.
Faktisk.no slår inn åpne dører av en eller annen grunn.
Mr Campbell snakker om dokumentene her.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Ikke jeg heller. Så jeg skjønner ikke når jeg eventuelt skal bli smittet. Men den tid, den "sorg" :)

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

BigWhale skrev: fre mar 11, 2022 1:21 pm

Men hva mener innbyggerne på Malta om dette? Må da være rart for dem og deg også, at resten av Europa er mer eller mindre åpent igjen, bortsett fra Tyskland (?), mens dere må forholde dere til all slags mulige restriksjoner enda.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

NoDabForYou skrev: fre mar 11, 2022 7:11 pm
William_S skrev: fre mar 11, 2022 6:08 pm

Dokumentene er reelle, men ikke lekket av en insider.
Faktisk.no slår inn åpne dører av en eller annen grunn.
Mr Campbell snakker om dokumentene her.

Jeg liker Campbell, men jeg syns han har hatt en litt spesiell måte å forholde seg til tall på den siste tiden. Blant annet når han tok for seg de "reelle" dødstallene fra Covid-19 i UK og nærmest strøk alle med komorbiditet.

basillen

Legg inn av basillen »

Du kan føye meg også til den listen.

For noen uker siden hadde min sønn Covid-19. Det var jeg som administrerte hurtigtesten på ham da han hadde feber og testet positivt, og da kjente jeg at han pustet meg i ansiktet. Likevel fikk jeg ingenting.

I flere uker nå har jeg undervist for flere titalls elever og studenter hver uke. Og flere ganger hver uke tikker det inn beskjed om at en av mine elever/studenter har testet positivt gjerne dagen etter at jeg tilbragte 3-4 timer med dem i et klasserom. Jeg har hatt elever inne på kontoret mitt som enda ikke er friskmeldt og som under samtale med meg har hostet og sett generelt redusert ut. For 5 dager siden fikk min datter corona. Det endte opp med kun én dag med feber, så var hun frisk igjen. Men jeg var hjemme med henne under sykdomsforløpet og til og med klemte henne. Fremdeles ingenting. Min kone har derimot blitt smittet og er for tiden noe redusert. Men jeg? Fremdeles null symptomer og føler meg frisk som en fisk. Og kun med to vaksinedoser innabords. Min kone har tre. Og jeg har, som dere alle vet, gitt blaffen i munnbind og restriksjoner lenge før disse tiltakene ble lempet på.

Så og si alle slektninger og bekjente av meg har imidlertid hatt viruset nå. Inkludert de som har vært langt mindre sosialt aktiv enn jeg har, og de som har tatt langt flere forholdsregler.

Satser derfor, bank i bordet, på at jeg er en av de heldige som rett og slett bare er immun mot dette viruset.

BigWhale

Legg inn av BigWhale »

pfrog567 skrev: fre mar 11, 2022 7:56 pmMen hva mener innbyggerne på Malta om dette? Må da være rart for dem og deg også, at resten av Europa er mer eller mindre åpent igjen, bortsett fra Tyskland (?), mens dere må forholde dere til all slags mulige restriksjoner enda.
Problemet er at mange bare gjør som de blir fortalt; de aller fleste har tatt booster-dosen og har som sådan ingen restriksjoner. Vel, utenom at de må fremvise vaksinepass noen steder, samt gå med maske innendørs..

"1,248,306 doses of the vaccine have been administered thus far, with 345,976 of those being booster doses.". Befolkningsmengden på Malta i 2021 var 442,784 - hvilket betyr at 78.13% har tatt boosteren så langt.

Var dog interessant å se tidligere i uken, i en ukentlig spørrespalte til Superintendent Of Health, at alle spørsmål var fra folk som var frustrerte over reiseregler og karantener:

https://timesofmalta.com/articles/view/ ... ved.939738

Svarene var på et høyt nivå av 'god-dag-mann-økseskaft', og levner ingen tvil om at disse reglene ikke kommer til å forsvinne på lang lang tid.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

BigWhale skrev: fre mar 11, 2022 8:18 pm
pfrog567 skrev: fre mar 11, 2022 7:56 pmMen hva mener innbyggerne på Malta om dette? Må da være rart for dem og deg også, at resten av Europa er mer eller mindre åpent igjen, bortsett fra Tyskland (?), mens dere må forholde dere til all slags mulige restriksjoner enda.
Problemet er at mange bare gjør som de blir fortalt; de aller fleste har tatt booster-dosen og har som sådan ingen restriksjoner. Vel, utenom at de må fremvise vaksinepass noen steder, samt gå med maske innendørs..

https://timesofmalta.com/articles/view/ ... ved.939738

Svarene var på et høyt nivå av 'god-dag-mann-økseskaft', og levner ingen tvil om at disse reglene ikke kommer til å forsvinne på lang lang tid.
Huff a meg, vaksinepass og maske innendørs høres så gammelt ut. Nei, du må komme deg hjem til Norge :)
Men jeg skjønner at det er ikke en mulighet for deg, så lenge jobben din er på Malta.

William_S

Legg inn av William_S »

basillen skrev: fre mar 11, 2022 8:13 pm
Du kan føye meg også til den listen.

For noen uker siden hadde min sønn Covid-19. Det var jeg som administrerte hurtigtesten på ham da han hadde feber og testet positivt, og da kjente jeg at han pustet meg i ansiktet. Likevel fikk jeg ingenting.

I flere uker nå har jeg undervist for flere titalls elever og studenter hver uke. Og flere ganger hver uke tikker det inn beskjed om at en av mine elever/studenter har testet positivt gjerne dagen etter at jeg tilbragte 3-4 timer med dem i et klasserom. Jeg har hatt elever inne på kontoret mitt som enda ikke er friskmeldt og som under samtale med meg har hostet og sett generelt redusert ut. For 5 dager siden fikk min datter corona. Det endte opp med kun én dag med feber, så var hun frisk igjen. Men jeg var hjemme med henne under sykdomsforløpet og til og med klemte henne. Fremdeles ingenting. Min kone har derimot blitt smittet og er for tiden noe redusert. Men jeg? Fremdeles null symptomer og føler meg frisk som en fisk. Og kun med to vaksinedoser innabords. Min kone har tre. Og jeg har, som dere alle vet, gitt blaffen i munnbind og restriksjoner lenge før disse tiltakene ble lempet på.

Så og si alle slektninger og bekjente av meg har imidlertid hatt viruset nå. Inkludert de som har vært langt mindre sosialt aktiv enn jeg har, og de som har tatt langt flere forholdsregler.

Satser derfor, bank i bordet, på at jeg er en av de heldige som rett og slett bare er immun mot dette viruset.
Så er det heller ikke verdens undergang å få det heller. Jeg trodde også jeg var immun mot det etter flere bekreftede nærkontakttilfeller (og at jeg jobber jo med bekreftede smitttede personer) Men så kom forrige uke og beit meg i halen gitt. :D Var dog frisk etter bare få dager... noen long covid smell sitter jeg nå bare og venter på... :roll: Er vel det jeg skal få i følge Bjørg og co. Og noe forsiktig liv lever jeg nå definitvt ikke.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Etter å ha blitt smittet for nesten to uker siden, har jeg fremdeles noe som minner om en lett pollenallergi. Kanskje er det long-covid?

ehall

Legg inn av ehall »

Vi er sikkert mange. Men så har ikke jeg løpt til teststasjon hver gang jeg har vært syk, så jeg vet ikke om jeg ikke har hatt det. Jeg har levd ganske mer beskyttet enn normalt i to år, spesielt for jeg er glad i å reise og det har vært lite av det. Får se hva som skjer etter 10. april. Da er det full dag med bar og fotballkamp, og klemme alle som vil klemmes. Nå har jeg kommet så langt at jeg bryr meg mindre om jeg blir smittet, begrensingen å reiser er frykten for om jeg blir syk på reise. Ikke at det er et problem å bli syk, men å bli isolert og få problemer å komme meg hjem. Men i mai høres ut som en måned der vi bare får la han stå til.

Jallaskar

Legg inn av Jallaskar »

Vi er flere som deg. Hele familien har vært smittet nå, bare ikke meg. Så enten har jeg hatt det uten å vite det, eller så er jeg nærmest immun.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

https://www.nrk.no/osloogviken/radet-fo ... 1.15875270

Var rimelig med harde tiltak under Erna og Høie i 1 1/2 år eller?

Låst

Gå tilbake til «Aktuelt»