Hvilken tv- serie så du sist?

Svar
Chromeback

Re: Hvilken tv- serie så du sist?

Legg inn av Chromeback »

1. Sopranos
2. Band of Brothers
3. Breaking Bad

Ofc

Kærlighed

Legg inn av Kærlighed »

Lost har blitt en kultserie. Har selv vært fan, men etter en ny titt på de første episodene av sesong 1 måtte jeg innse at det ikke var så bra som jeg husket.

Mia

Legg inn av Mia »

SirJames skrev: tor feb 24, 2022 1:38 am
lok1 skrev: tor feb 24, 2022 1:31 am Lost er selvfølgelig tidenes beste serie.
Du rater den foran klassikere som The Wire, Sopranos, Six Feet Under, Breaking Bad, Game of Thrones og Succession?

Lost er ikke på IMDBs Top 250 liste. Av gode grunner. No offence, mister :)
Hihi, trodde jeg så mye serier, men har kun sett Game of Thrones av dem du nevner. Begynte med The Wire, heler 3 ganger faktisk, men synes det var så utrolig kjedelig.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Du rater den foran klassikere som The Wire, Sopranos, Six Feet Under, Breaking Bad, Game of Thrones og Succession?

Må dog sies at IMDBs liste virkelig er mye hummer og kanari. 4 av topp 7 er BBCs monumentale naturserier. Disse er jo strålende, men ikke akkurat samme sjanger som en dramaserie. Mye annet rart også, alt fra "Batman - the animated series", til serier som har få stemmer og neppe særlig mange har sett.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

KongOlav2 skrev: tor feb 24, 2022 10:13 am

Må dog sies at IMDBs liste virkelig er mye hummer og kanari. 4 av topp 7 er BBCs monumentale naturserier. Disse er jo strålende, men ikke akkurat samme sjanger som en dramaserie. Mye annet rart også, alt fra "Batman - the animated series", til serier som har få stemmer og neppe særlig mange har sett.
Batman - TAS fortjener absolutt å ligge inne på en topp 250 tv-serie liste.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

De to første skal jeg ikke uttale meg om, men de tre siste er klasseserier. Selv ga jeg Arcane 10/10 for eksempel.

Edit: Den første var Attack on Titan, ja. Da skjønner jeg hvorfor den ligger på 9, men godt over 300k stemmer.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Chromeback skrev: tor feb 24, 2022 10:29 am De to første skal jeg ikke uttale meg om, men de tre siste er klasseserier. Selv ga jeg Arcane 10/10 for eksempel.

Edit: Den første var Attack on Titan, ja. Da skjønner jeg hvorfor den ligger på over 9, men godt over 300k stemmer.
Burde egentlig vært en separat kategori for animasjon. Og kanskje også dokumentarer.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

KongOlav2 skrev: tor feb 24, 2022 10:31 am
Chromeback skrev: tor feb 24, 2022 10:29 am De to første skal jeg ikke uttale meg om, men de tre siste er klasseserier. Selv ga jeg Arcane 10/10 for eksempel.

Edit: Den første var Attack on Titan, ja. Da skjønner jeg hvorfor den ligger på over 9, men godt over 300k stemmer.
Burde egentlig vært en separat kategori for animasjon. Og kanskje også dokumentarer.
Mye variert og spennende historier innen anime-sjangeren også.

Egen tråd er nok lurt om interessen her inne er stor nok.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Mia skrev: tor feb 24, 2022 10:07 am

Hihi, trodde jeg så mye serier, men har kun sett Game of Thrones av dem du nevner. Begynte med The Wire, heler 3 ganger faktisk, men synes det var så utrolig kjedelig.
The Wire er ganske komplekst, og veldig karakterdrevet, så det fordrer at man bruker litt tid til å bli kjent med nettopp karakterene og det miljøet de lever i. Gjør man det, blir man til slutt hekta, og man ser den enorme kvaliteten :)

SirJames

Legg inn av SirJames »

KongOlav2 skrev: tor feb 24, 2022 10:13 am

Det kan du si, men når listen er så lang som 250 titler burde vel Lost være inne på den hvis den var så fantastisk som enkelte gir inntrykk av. Den har tross alt fått over en halv million stemmer. Men folk har selvsagt forskjellig smak. For meg er det et kvalitetstegn at jeg husker Lost så godt, uten at jeg dermed vil plassere den på min topp 50 liste.

Forøvrig enig med deg i at kanskje animasjon og naturprogrammer etc burde skilles ut på egen liste.

Expekt

Legg inn av Expekt »

SirJames skrev: tor feb 24, 2022 1:04 pm For meg er det et kvalitetstegn at jeg husker Lost så godt, uten at jeg dermed vil plassere den på min topp 50 liste.
Og da har du sett alle sesongene? Jeg føler alle som slakter Lost er de personene som hoppet av tidlig i sesong 2. Helt enorm serie, synes jeg.

Liker forresten flere av de du nevnte i et innlegg over, men Six Feet Under falt aldri i smak.. og hvor høyt rater du Succession? Den har jeg aldri sett.. eller hørt noe særlig snakk om.🤔

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

SirJames skrev: tor feb 24, 2022 1:04 pm Det kan du si, men når listen er så lang som 250 titler burde vel Lost være inne på den hvis den var så fantastisk som enkelte gir inntrykk av. Den har tross alt fått over en halv million stemmer. Men folk har selvsagt forskjellig smak. For meg er det et kvalitetstegn at jeg husker Lost så godt, uten at jeg dermed vil plassere den på min topp 50 liste.

Forøvrig enig med deg i at kanskje animasjon og naturprogrammer etc burde skilles ut på egen liste.
Kanskje, men det er jo uansett en serie som fanger bredere enn f.eks animasjon. Japansk anime er vel noe som i utgangspunktet sees av langt færre enn GoT, Lost og Sopranos og sikkert i større grad fans av akkurat den sjangeren. Dermed er det også kanskje større sjanse for at de får en høyere score enn en mer tradisjonell drama eller komiserie som sees av langt flere.

Jeg har nok Lost inne blant topp 10 for dramaserier, hvor BB, BoB og The Wire er blant de som troner aller høyest.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Expekt skrev: tor feb 24, 2022 1:19 pm
SirJames skrev: tor feb 24, 2022 1:04 pm For meg er det et kvalitetstegn at jeg husker Lost så godt, uten at jeg dermed vil plassere den på min topp 50 liste.
Og da har du sett alle sesongene? Jeg føler alle som slakter Lost er de personene som hoppet av tidlig i sesong 2. Helt enorm serie, synes jeg.

Liker forresten flere av de du nevnte i et innlegg over, men Six Feet Under falt aldri i smak.. og hvor høyt rater du Succession? Den har jeg aldri sett.. eller hørt noe særlig snakk om.🤔
Jeg har ikke for vane å konkludere og rate en serie i forhold til feks min egen toppliste med mindre jeg har sett hele.

Så du mye av Six Feet Under? Blir mer og mer hekta jo mer man engasjerer seg i karakterene der.

Succession er pur kvalitet, og en oppvisning i godt håndverk hva manus, casting og skuespill angår.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Så en video som analyserte Lost for en stund tilbake, og selv om jeg ikke husker alt så var det en ting som festet seg.

Lost er en ekstremt polariserende serie, i form av hat/elsk-forholdet seerne har til serien.

Men ble serien sluppet 15 år for tidlig?
Lost var jo revolusjonerende da den kom ut, og så vidt jeg husker en av de aller første store seriene som var en virkelig snakkis. Fulgte man ikke med på Lost så var du, vel, helt lost i samtalene dagene etterpå.

Og det var jo snakkisen som gjorde den til et verdenskjent fenomen, om hva mystikken kunne være fra uke til uke. Men tror dere at den hadde blitt bedre mottatt i dagens klima, hvor serier binges i større grad? Nå prøver jo flere og flere serier å ta tilbake de ukentlige episodene etter suksessen til GoT, med variert hell kan man vel si.

Sånn jeg ser det, så var Lost sin store styrke også dens store svakhet. Mystikken holdt deg på pinebenken, men jo mer absurd det ble, jo vanskeligere ble det å følge med fra uke til uke, og man datt av lasset underveis. Hvis alt kunne binges på en gang, så hadde det i hvert fall for min egen del, vært enklere å fullføre sesonger. Nå kjenner jeg at jeg ikke helt klarer å ta opp tråden igjen, særlig med avslutningen spoilet x antall ganger.

Det hjelper vel ikke at planen for serien originalt egentlig kun var for tre eller fire sesonger, men suksessen dro antall sesonger kraftig ut.

Kærlighed

Legg inn av Kærlighed »

Gode poenger Chromeback. Vil si at serien også led av at sesongene måtte ha 22+ episoder. Det var veldig mye man måtte pakke inn i løpet av en sesong for å komme fra A i sesongstart til B i sesongavslutningen, slik at det ble kvantitet fremfor kvalitet. Det var spesielt tydelig i kvalitetsfallet fra sesong 1 til de neste sesongene, siden manusforfatterne ikke hadde like god tid til å bygge en god historie som de hadde foran sesong 1.

Det skal sies at en film/serie aldri har klart å få meg til å grine så mye som jeg gjorde av en viss scene i sesong 4. Så det var en del gull midt oppe i alt sammen. Jeg er veldig glad for at jeg så ferdig serien.

Har flere ganger tenkt at en remake av Lost kunne blitt bra. Samme tema og mystikk, men med nye karakterer, handling og bedre svar på de mystiske spørsmålene. Håper det skjer en dag.

Federin

Legg inn av Federin »

SirJames skrev: tor feb 24, 2022 12:58 pm
Mia skrev: tor feb 24, 2022 10:07 am

The Wire er ganske komplekst, og veldig karakterdrevet, så det fordrer at man bruker litt tid til å bli kjent med nettopp karakterene og det miljøet de lever i. Gjør man det, blir man til slutt hekta, og man ser den enorme kvaliteten :)
Kan slutte meg til dette. Jeg brukte tre forsøk før jeg kom inn i serien. Men da var det også til de grader verdt det. Hadde samme inntrykk som deg om at den virket kjedelig, og jeg sovnet faktisk til den ved ett av de to første forsøkene.

På forsøk tre kom jeg meg imidlertid forbi episode to, og da var det gjort. Klasseserie og skjønner godt at denne er ratet som en av verdens beste. Den har et rikt persongalleri som den fremstiller nyansert. Karakterene har flere lag, og positive og negative egenskaper. Serien peker også på mange strukturelle utfordringer i samfunnet og hvordan alt henger sammen med alt. Når man er ferdig med serien forstår man frustrasjonen til polititjenestemenn, lærere og ungdommer som er fanget i et system som ikke fungerer. Lærere som føler seg maktelsesløs og ser at elever med potensial ikke har annet valg enn å lange på gata, polititjenestemenn som ser at jobben de gjør kun skraper overflaten og ikke får gjort noe med bakmenn, og disse ungdommene som har narkotika som sitt eneste realistiske levebrød. I tillegg skildres systemet med korrupte og ikke-korrupte politikere som ikke har tid før neste valg til å gjøre noe som monner mot de virkelige problemene. Når man legger til et fantastisk persongalleri, der man blir glad i karakterene, så er dette en fantastisk serie. Og for ordens skyld: serien er også spennende!

Håper dette var generelt nok til at jeg ikke spoiler noe. Det er vanskelig å forklare hvorfor serien er så god uten å nevne det jeg har nevnt. Når jeg var ferdig å se serien så følte jeg at jeg hadde fått mer forståelse for hvordan mange egentlig er fanget i et system og ikke har så mye egentlig mulighet til å skape seg en bedre fremtid.

Expekt

Legg inn av Expekt »

SirJames skrev: tor feb 24, 2022 1:28 pm Så du mye av Six Feet Under? Blir mer og mer hekta jo mer man engasjerer seg i karakterene der.

Succession er pur kvalitet, og en oppvisning i godt håndverk hva manus, casting og skuespill angår.
Tror jeg ga meg midtveis i sesong 2..
Skal sette Succession på watchlista, der allerede Billions og Yellowstone befinner seg. Og egentlig nyeste sesong av Dexter også.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Peacemaker. Artig og lettbeint underholdning. 8/10.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Expekt skrev: fre feb 25, 2022 12:42 pm
SirJames skrev: tor feb 24, 2022 1:28 pm Så du mye av Six Feet Under? Blir mer og mer hekta jo mer man engasjerer seg i karakterene der.

Skal sette Succession på watchlista, der allerede Billions og Yellowstone befinner seg. Og egentlig nyeste sesong av Dexter også.
Hvis du liker Yellowstone, så er "forløperen" også veldig bra. Den heter 1883.

Kærlighed

Legg inn av Kærlighed »

Expekt skrev: fre feb 25, 2022 12:42 pm

Se Succession først. Billions er veldig lav kvalitet til sammenlikning.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Ser fortsatt på Raised By Wolves sesong 2 og skjønner omtrent ingenting.
Serien blir bare sprøere for hver episode, jeg er ikke sikker på om jeg ser på horror eller scifi lenger, om det er romvesener, AI eller noe gudelignende som trekker i de store trådene.
Hadde vært fint med noen oppklarende episoder snart.

Brukeravatar
lok1
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Kærlighed skrev: tor feb 24, 2022 2:22 am Lost har blitt en kultserie. Har selv vært fan, men etter en ny titt på de første episodene av sesong 1 måtte jeg innse at det ikke var så bra som jeg husket.
Når jeg så serien første gang syns jeg sesong 1 var den desidert beste, og slutten helt lame. Men når jeg har sett den igjen og igjen så er det omvendt. Det er de to siste sesongene som er best, og sesong 1-3 har jeg ikke sett på en stund.

Det har nok med at sesong 1-3 var reinspikka action, og egentlig var det mest mystiske det såkalte røykmonsteret. Da blir det ikke så spennende med rewatch. Sesong 5 og spesielt 6 derimot er jo der alt forklares. Syns det er et kvalitetstegn at man på femte gangen fortsatt forstår nye ting, og for meg er det derfor dette er en kultserie.

Men skjønner Lost deler folket, men mange jeg har snakket med sluttet å se på når de fant ut at det var isbjørner på en tropisk øy og flystyrten var "unaturlig". De fleste jeg har snakket med som har sett alle sesongene er mer positive.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Fringegirl skrev: fre feb 25, 2022 7:23 pm Ser fortsatt på Raised By Wolves sesong 2 og skjønner omtrent ingenting.
Akk ja. Flere og flere spørsmål. Ingen svar. Kanskje mange "tråder" etter hvert nå.

jrza59

Legg inn av jrza59 »

Nye "Vikings" - serien. Fy fader så dårlig (basert på første episode). Ikke nok med at absolutt alle blir betegnet som vikinger, men man fortsetter å fremstille et samfunn som var langt unna realiteten.

Men jeg må tenke at dette er fantasy-serie og at midgardsormen kan dukke opp når som helst... Da er det enklere å takle serien

TrondLFC

Legg inn av TrondLFC »

jrza59 skrev: lør feb 26, 2022 12:47 am Nye "Vikings" - serien. Fy fader så dårlig (basert på første episode). Ikke nok med at absolutt alle blir betegnet som vikinger, men man fortsetter å fremstille et samfunn som var langt unna realiteten.

Men jeg må tenke at dette er fantasy-serie og at midgardsormen kan dukke opp når som helst... Da er det enklere å takle serien
Vi kan vel legge til woke og PK til fantasy så er vi der.
Jeg styrer unna denne og det kommer fra en som er godt over gjennomsnittet interessert i vikingtiden.

Cabal

Legg inn av Cabal »

Fringegirl skrev: fre feb 25, 2022 7:23 pm Ser fortsatt på Raised By Wolves sesong 2 og skjønner omtrent ingenting.
Serien blir bare sprøere for hver episode, jeg er ikke sikker på om jeg ser på horror eller scifi lenger, om det er romvesener, AI eller noe gudelignende som trekker i de store trådene.
Hadde vært fint med noen oppklarende episoder snart.
Synes sesong to har vært dårligere enn sesong en. Mye dårligere, egentlig. Ikke at jeg synes det er noe spesielt man må skjønne, bare er veldig uinteressant og kjedelig rett og slett.

jrza59

Legg inn av jrza59 »

TrondLFC skrev: lør feb 26, 2022 7:50 am
jrza59 skrev: lør feb 26, 2022 12:47 am Nye "Vikings" - serien. Fy fader så dårlig (basert på første episode). Ikke nok med at absolutt alle blir betegnet som vikinger, men man fortsetter å fremstille et samfunn som var langt unna realiteten.

Jeg styrer unna denne og det kommer fra en som er godt over gjennomsnittet interessert i vikingtiden.
Definitivt!

Joda, norrøne kvinner hadde litt kontroll, men når man har en svart kvinnelig "jarl" som styrer en amasone-hær i Kattegat, så blir det rett og slett for dumt. Jeg har veldig høy terskel for kunstnerisk frihet når det kommer til etnisitet og kjønn i filmer/serier, men det finnes en grense.

Én ting er The Witcher der alt er fantasy, men når man skal fremstå som historisk korrekt, kræsjer det med politisk korrekt.

(jeg er ikke nordmann engang, så dette er basert på en nerdete historieinteresse)

Edit: ja, det fantes ikke-norrøne, og til og med ikke-europeiske individer i Norden på den tiden, men store grupper fra utenfor Europa tviler jeg på eksisterte i Norge. Da må man tilbake mange hundre år til nordmenns forfedre som kom fra øst og sør-øst!

TrondLFC

Legg inn av TrondLFC »

jrza59 skrev: lør feb 26, 2022 12:00 pm
TrondLFC skrev: lør feb 26, 2022 7:50 am

Definitivt!

Joda, norrøne kvinner hadde litt kontroll, men når man har en svart kvinnelig "jarl" som styrer en amasone-hær i Kattegat, så blir det rett og slett for dumt. Jeg har veldig høy terskel for kunstnerisk frihet når det kommer til etnisitet og kjønn i filmer/serier, men det finnes en grense.

Én ting er The Witcher der alt er fantasy, men når man skal fremstå som historisk korrekt, kræsjer det med politisk korrekt.

(jeg er ikke nordmann engang, så dette er basert på en nerdete historieinteresse)
Jeg kan og være med på at det blir tatt kunstneriske friheter men som du sier så går det en grense. Vi vet for eksempel at Haakon Jarl ikke var en kvinne av afrikansk avstamming, så siden de absolutt skulle ha en farget kvinne til denne rollen så kunne de ihvertfall hostet opp et fiktivt navn, da hadde det vært litt mer spiselig.
Så får det heller våge seg at de har bommet med ca 100 år på noen av de andre figurene.

kibby

Legg inn av kibby »

Pørni, sesong 2 (Viaplay)

Slukte hele sesongen på samme dag denne gangen også. Serien er stadig like rørende. Ikke så mye komikk i år, mest drama. Ikke for at det spoiler noe av handlingen, men flere av karakterene er mindre med i år føles det som. Gleder meg til sesong 3, men syns kanskje sesong 2 var hakket svakere enn sesong 1. Men stadig støtt som fjell.

8/10

...

Har også begynt på You, sesong 3 og The Gilded Age. Oppdateringer kommer.

Svar